מהי יצירתיות, וכיצד ניתן לעודד יצירתיות? – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

מהי יצירתיות, וכיצד ניתן לעודד יצירתיות?
חלק ניכר מהפעילויות בגני הילדים, בכל הגילאים, היא פעילות הנקראת בלשון העם "יצירה" .

הילדים חוזרים הביתה אחת לשבוע עם הררים של יצירות, ההורים מביטים וקוראים בשמחה :"איזה יופי! פשוט מקסים!"
ועוברים למשימה הבאה, והילדים מחיכים חיוך קטן כתגובה למחמאה שזה עתה קיבלו מאמא או מאבא על ציור שעמלו עליו שעה ומשום מה התגובה זהה לתגובה שקיבלו כשהציגו להם יצירה הכוללת נקודה באמצע דף.

בגן הילדים, פעילויות רבות משולבות בעבודות יצירה :ציורים, גואש, פלסטלינה, חמר.

ראשית, חשוב להבין שליצירה ולמגע עם חומרים ומרקמים יש תפקיד חשוב בהתפתחות החושית, המוטורית, הרגשית והקוגניטיבית של הילד :
פיתוח מוטוריקה עדינה באמצעות החזקת הצבע והמכחול, לחיצה עם האצבע, הטלת החומר על שולחן, מריחה ועוד..
חיזוק חגורת הכתפיים באמצעות לחיצה על החומר ואפילו באמצעות צביעה בצבעי פנדה וגירי שעווה
פיתוח חשיבה יצירתית, מושגים בחומר, מדעים וחוקים כימיים המרחשים בשינוי מצבי החומר
פיתוח תחושת מסוגלות, ערך עצמי, תחושת נראות וביטחון עצמי באמצעות חוויה חיובית ומעצימה כמו גם עיבוד רגשי באמצעות תרפיה באמנות
וכמובן שלא נשכח, ערכים, הרגלי עבודה, גבולות ושיתוף בעבודה בקבוצה.

כל זאת ועוד שלל של תועלות ניתן להשיג באמצעות הגשת חומרים לילדים ויצירה אפילו בחומרים מין הטבע, גרוטאות וחומרים מתכלים.

המעצור היחיד שיכול לשלול מהילדים את כל אותן התועלות הוא המאווים שלנו כמחנכים והורים לתוצאות מוגמרות ואיכותיות והתעלמות מהתהליך המשמעותי שעשוי לדרוש מאיתנו סובלנות אין סופית, הכרות עם תהליכים התפתחותיים בכישורי הילד, הכלה של קשיים, מוכנות לעידוד אין סופי והמתנה ארוכה ומייגעת .

השורה התחתונה מסתכמת בתוצאה סופית של ילד ההופך למבוגר אחראי, בריא, מאושר ובעל ביטחון עצמי,
וזוהי תוצאה סופית שניתן להגיע אליה אחרי תהליך משמעותי ארוך ומייגע מול מחנכים התולים את כל עבודתם בתהליך ולא בתוצאה המיידית.
אם כך, אפשר להפסיק לעזור לילד לצייר ציור או אפילו לעשות אותו במקומו רק כדי שהתוצאה תיראה טוב, אפשר להניח לו להפיק את המרב מהתהליך שבין שרבוט, קשקוש לא ברור ועד לציור של ילד שמח ליד שמש ובית אוהב,
גם אם זה אומר שהתוצאה לא תיהיה מושלמת בעיני המבוגר, וגם אם רוחו של ואן גוך לא תשרה על היצירה כולה….

דרכים נוספות לעידוד יצירתיות בבית ובגן ניתן לייצר על ידי משחקי דמיון לסוגיהם, משחקי חידות ורמזים, לא להבהל ממחשבות ואמירות שאינם מציאותיות (למשל, שמים בצבע ירוק…)

המנעו מאמירות כמו "זה רק הדימיון שלך" כי דמיון, בפרט אצל ילדים רכים, הוא ה-כלי שמאפשר לילד להתמודד ולבטא חוויות רגשות ופחדים מעולמו הפנימי.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן.

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים