מה אפשר לעשות עם פסטה, חוץ מארוחת צהרים? – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

מה אפשר לעשות עם פסטה, חוץ מארוחת צהרים?

מה עוד אפשר לעשות עם פסטה, חוץ מארוחת צהרים ?

את מרגישה שאת 'שורפת' שעות רבות מול המחשב כדי למצוא רעיונות חדשים ומקוריים לפעילויות עם הילדים בגן? את מוצאת את עצמך שואלת חברות, מתייעצת, ופשוט מבזבזת המון זמן…
אז הנה רעיון מבריק שניתן ליישמו בגן כבר מחר בבוקר- בקלות ובפשטות! פעילוית אשר תורמת רבות להתפתחות הסנסו- מוטורית, הקוגניטיבית, הרגשית, והחברתית של הפעוט.

פסטה

חשבת פעם מה ניתן לעשות עם פסטה, חוץ מלבשל אותה לארוחת צהרים ? …
עם פסטה אפשר לשחק במגוון רחב של פעילויות.

ראשית, רצוי להגדיר – מהי פעילות?

פעילות שפעוט משתתף בה משולבת מארבעה מרכיבים: המשחק (הנאה), העבודה (חובה), הלמידה (שכלול), היצירה (הבעה). בכל פעילות, קיימים כל המרכיבים אם כי בצירופים שונים.
תפקיד המחנכת- תיווך המעורבות משתתפת
"המעורבות המשתתפת" היא סוג של תהליך חינוכי שבו מוצגים הידע וניסיון החיים שלך בפני הפעוטים. השתתפותך הפעילה בכל פעילויות הפעוטים בעלת חשיבות עליונה. התיווך המתנהל בכל מפגש בין מבוגר וחניך הוא אינו מטרה מוצהרת מראש. התיווך ב"מעורבות המשתתפת" אינו מתנהל לפי תכנית לימודים חיצונית אלא מתרחש בעת העשייה המעשית בפעילויות שונות בהן המחנכת משתתפת.

פעילות צביעת הפסטה

בחרי פסטה צינורות/תלתלים/בורג והניחו על שולחנות הפעילות. הציעי לילדים לצבוע את הפסטה במגוון רחב של אמצעים: באמצעות צבעי גואש ומכחול, ולקטנים יותר- באמצעות צבעי ידיים. אפשר גם לטבול את הפסטה בצבע, לגלגל אותה בצבע ובעצם בכל דרך העולה על רוחכם.
פעילות זו, מעבר להנאה הגלומה בה, מאפשרת לפעוט להתמקד במוטוריקה העדינה, המשפרת תיאום עין יד, ואת 'אחיזת הפינצטה'. אחיזה זו מאפשרת לילד לחוש את המרקים השונים של הפסטה.
בהיבט הקוגניטיבי, הפעוטים לומדים להכיר את הצבעים שבחרו לצבוע עמם את הפסטה, ואת הצורות.
מבחינה רגשית הפעוטים מפיקים הנאה רבה וסיפוק מהתהליך הצביעה. ילדים בני שלוש ומעלה משחקים משחקים חברתיים עם הפסטה כמו להכין ביחד פסטה צבעונית בפינת משק הבית.

השחלה

בגיל שנה וחצי ניתן להשחיל את הפסטה דמוית הצינורות לתוך קופסאות עם חור, למשל קופסאות של מזון תינוקות. בהמשך יוכל הפעוט להשחיל את הפסטה לתוך מקלות מעץ שעומדים יציב.
בגיל שנתיים הפעוטים יכולים להשחיל בחוט העשוי מניילון קשיח, ובמנקה מקטרות. ילדים בני שלוש ומעלה יכולים להשחיל את הפסטה על גבי חוט. תחילה ההשחלה תהיה אקראית ,ככל שהפעוט יגדל ניתן להציע לילד להשחיל למיין בו זמנית.
באמצעות פעולת ההשחלה הפעוט מפתח את מיומנות רבות, כמו פיתוח המוטוריקה העדינה, תיאום עין יד, עבודה עם שתי ידיים במקביל. בהיבט הקוגניטיבי, הוא לומד להכיר צבעים, צורות וגדלים, מושגים כמו : פסטה צרה וארוכה, פסטה מסולסלת וישרה, פסטה חלולה ואטומה, מעט והרבה.

מיון והכללה

המיון כרוך, כמובן, בשיום. יחד עם זאת, יש בו הפרדה של עצמים מאותו רקע. המיון דורש, לפני הכל, הכרת מושגי ה"שווה" והשונה". הפעוט צריך להיות מסוגל לזהות עצמים שווים, עצמים שונים, ולהיות מסוגל להשיב על השאלה "במה העצמים שונים".
לשם כך הציעי לילדים לאסוף את הפסטות לתוך הקופסאות. בגיל שנה וחצי – שנתיים הפעוט יאסוף את הפסטה באופן אקראי, ייהנה מלרוקן ולמלא את כלי הפסטה מהכלי. המשמעות מבחינתו הוא לראות האם הכלי 'מלא' או 'ריק'.
בגיל שנתיים לערך באמצעות מעורבות משתתפת של המחנכת היא מסייעת לילד למיין את הפסטה לפי צבעים. וכשיגדל יוכל למיין על פי מגוון רחב של פרמטרים. לדוגמא מיון עפ"י צבע וצורה: כל הפסטות המסולסלות והאדומות בסלסלה אחת. ניתן בגיל 3 להוסיף מיון עפ"י מרקם. ישנן פסטות עם מרקם חלק ומחוספס: כל הפסטות המחוספסות, האדומות והמסולסלות בקופסא אחת. ובגיל 6 ניתן להוסיף פרמטר נוסף של גודל: כל הפסטות הגבוהות, האדומות המחוספסות והמסולסלות- בקופסא אחת.

הדבקה על משטח

עבור ילדים בני שנתיים- שנתיים וחצי, לאחר שהכירו ולמדו את מיומנות ההדבקה, יוכלו להדביק את הפסטה באופן שרירותי על הדף. מכוון שילדים בגיל זה עדין לא יודעים לחלוק, יש להניח ליד כל ילד, משטח להדבקה קשיח וסלסלה ובה מעט חתיכות עם פסטה. ילדים גדולים יותר, בני 5-6 יכולים ליצור מבנים תלת ממדיים מפסטה לדוגמא בית תלת עם גג וחלונות.

לסיכום

לילדים בגיל הרך יש דמיון מופלא. אני בטוחה שעם היצירתיות של הפעוטים ניתן יהיה להפיק רעיונות נוספים למשחק שיתרמו לקידום הפעוט.
גננת,מחנכת,מטפלת יקרה תיהי שם עבור הילד, חשפי אותו למגוון האפשרויות ואפשרי לו דרור ליישם כל רעיון יצירתי שעולה על רוחו. חזקי אותו ברעיונותיו החדשים, גם אם את חושבת שהם אינם ניתנים ליישום.

עכשיו את

בטח יש לך רעיונות נפלאים ויצירתיים להציע לילדים בגן. שתפי אותנו!

 

שלך ובשבילך,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן.

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים