הצעה לפעילות לקראת פסח בגן הילדים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

הצעה לפעילות לקראת פסח בגן הילדים

מטרת על
חגי ישראל בחוויה הילדית.

מטרה כללית
הילד יכיר את סמלי החג
גילאי שנה עד שנתיים – הילד יכיר את המצה
גילאי שנתיים עד שלוש – הילד יכיר את המצה ואת החרוסת
גילאי שלוש ומעלה – הילד יכיר את המצה, החרוסת, המשחק באגוזים
וכיו"ב.

מטרות נוספות
הילד יזהה את המצה/סמלי החג
הילד ישיים את סמלי החג
הילד ימנה באמצעות הסמל (מצה..שתי מצות..)
הילד יחזק מוטוריקה עדינה וגסה באמצעות רידוד הבצק לאפיית מצות.

הילד יכיר מושגים באמצעות הלמידה לחג:
מתמטיים – גדול וקטן, מעט והרבה , מיון והכללה .
צבעים – לבן, חום, ירוק
מושגים הרלוונטיים לחג- פסח, ארוחה, אורחים,
סמלי חג- מצה, קערה של פסח, הגדה, ביצה, זרוע, אגוזים…

הערה: שימו לב, שחלק ניכר מהפעילויות ניתן ליישם במסגרת הפעילויות השוטפות בגן. בזמן ארוחה למשל, בזמן משחק חופשי, ועל גבי שולחנות הפעילות.

כמו כן, ניתן כמובן לבחור בכל אחד מסמלי החג השונים ולבצע את הפעילויות באמצעותם.

 הפעילות:

הכרות עם המצה
עבור התינוק, זוהי הפעם הראשונה שהוא 'נפגש' עם המצה. ועל כן, יש לאפשר לו להכיר אותה ולחקור אותה.
מטרת הפעילות: הכרות רב חושית (שמיעה, ראיה, מישוש, ריח וטעם) של הפעוט עם המצה בשלמותה.
תינוקות זוחלים/יושבים עד גיל שנה/שנה וחצי
הפעוט יחקור את המצה:
איך נראית המצה?
האם למצה יש ריח/טעם ?
מה יקרה למצה שדופקים עליה ?
מהי התחושה של מצה שמרטיבים אותה ?

*יש לנקוט משנה זהירות מסכנת חנק

הפעילות:

הכנת מצות
מטרת הפעילות:

הכרות רב חושית ( שמיעה, ראיה, מישוש, ריח וטעם) של הפעוט עם המרכיבים של המצה.
פעילות פשוטה ומהנה באמצעות שלושה חומרים בסיסים, המאפשרת לילדים למידה משמעותית, והפעלת כל החושים .
החומרים הנדרשים – קמח, מים ומלח
*ניתן להזמין הורים לפעילות משותפת קצרה בבוקר יום שישי של אפית מצות על סאג'. באופן זה ניתן יהיה לחזק את הקשר בין הילדים להוריהם, בין הגן להורים*

הילד יתנסה במגע עם החומרים

הפעילות תתבצע על הרצפה או מסביב לשולחן, בקבוצה של עד ארבעה ילדים, יושבים במעגל : הילד יחזק את שרירי גופו, את היציבה ואת חגורת הכתפיים.
הגננת תניח ארבע קערות במרכז המעגל : קערה עם קמח, קערה עם מים, קערה עם מלח ,קערה עם סוכר.

תינוקות זוחלים/יושבים, ופעוטות בגילאי שנה-שנתיים
הילדים יחושו באצבעות ידיהם כל אחד מהחומרים.
האם החומר יבש או רטוב ?
האם הוא בעל ריח או טעם ?
הגננת תגיש לפעוטות את הבצק המוכן.
הילדים יחושו את הבצק. הילדים ינעצו את אצבעותיהם בבצק

ילדים בגילאי שנתיים-שלוש
הילדים יחושו באצבעות ידיהם כל אחד מהחומרים.
מה יקרה כאשר שמים קמח במים ?
מה יקרה כאשר שמים מלח/סוכר במים ?
מכינים יחד בצק, הילדים ירדדו את הבצק במערוך
הילדים ינעצו מזלג בבצק ע"מ לעשות חורים במצה.

הפעילות : המצה לאחר האפיה
מטרת הפעילות: הכרות חושית של הפעוט עם המצה.
גם באמצעות פעילות זו, הילד יפעיל את כל החושים:

הפעילות תתבצע על הרצפה, בישיבה במעגל.
הגננת תגיש מצות או חלקי מצות לכל אחד מהילדים.

תינוקות זוחלים/יושבים, ופעוטות בגילאי שנה-שנתיים (פעילות זהה לפעילות ההכרות הראשונית עם המצה)
יש לנקוט בזהירות רבה מחשש לסכנת חנק.
מה מרגישים שממששים את המצה ?
איזה טעם יש למצה? (אפשר לתת לפעוטות לטעום מצה רטובה)
מה יקרה למצה אם דופקים עליה ?
מה יקרה למצה אם נכניס אותה לתוך קערה עם מים?

ילדים בגילאי שנתיים-שלוש
מה מרגישים שממששים את המצה ?
מה יקרה למצה אם דופקים עליה ?
האם המצה משמיעה קול כאשר שוברים אותה לחלקים?
מה יקרה למצה אם נכניס אותה לתוך קערה עם מים?
מה יקרה למצה אם נשאיר אותה בתוך המים ?
מה יקרה אם נשאיר את המצה בשמש בחצר הגן ? ( הזדמנות להכיר גם את הנמלים או חרקים אחרים שעשויים לטפס ולכרסם אותה)
מה יקרה אם נכניס את המצה למקפיא ?
האם למצה יש ריח ?
איזה טעם יש למצה ?

הפעילות: הכרות עם מושגים
ילדים בגילאי 1.5 ומעלה
הפעילות תתבצע בקבוצות קטנות, עד 4 ילדים, מסביב לשולחן, או על הרצפה במעגל.
מטרת הפעילות: הכרות עם מושגים כגון גדול/קטן, מעט/הרבה. הילד ילמד מיון והכללה.
הגננת תפזר מצות על גבי השולחן, מצה שלמה, ומצות מחולקות לחצאים ולרבעים. מומלץ גם להציג לילדים מצה עגולה.
הגננת תשיים : " על השולחן יש הרבה מצות. הנה מצה גדולה, והנה מצה קטנה. הנה מצה בצורת ריבוע, והנה מצה בצורת עיגול. הנה מצה רחבה, והנה מצה צרה. כאן יש לנו הרבה מצות, וכאן יש לנו מעט מצות"
הגננת תניח שתי קופסאות בצבעים שונים על השולחן, בקופסא אחת הילדים ישימו את המצות הגדולות, ובשניה את הקטנות. הגננת תתווך: " הילה מכניסה את המצה הקטנה לקופסא הכחולה. עומר שם את המצה הגדולה בקופסא האדומה"
ותסכם: "כל המצות הקטנות בקופסא הכחולה. כל המצות הגדולות בקופסא האדומה"

הפעילות : שירים ודקלומים
מטרת הפעילות: הכרות עם מנהגי החג
פיתוח היכולת הוורבלית, התנועתית והמוסיקלית של הילדים

הגננת תבחר עד שלושה שירים קצרים קליטים ולא מורכבים מבחינה לשונית ותחבירית.
באופן הזה הפעוט יכיר, יבין , יפנים ואף ידע בהמשך להשתמש במושגים החדשים שהוא ילמד.
את השירים מומלץ לשיר לאורך כל היום ובפרט במפגשים.

לתינוקות עד גיל שנה: יש לבחור דקלום/שיר אחד בלבד
לפעוטות מגיל שנה עד שנתיים: שני דקלומים/שירים
לפעוטות מגילאי שנתיים עד שלוש: שלושה דקלומים/שירים

באגוזים נקיש
קיש קיש קיש
באגוזים נקיש
ידיים למעלה נרים
ידיים למטה נוריד
קיש קיש קיש באגוזים נקיש
ידיים קדימה ולצדדים

מצה
בחג הפסח אכלתי על מצה
חרוסת טעימה
עם כל המשפחה
צה צה צה אכלתי על מצה
חה חה חה עם כל המשפחה

חג הפסח הנה בא
חג הפסח הנה בא
השמחה גדולה גדולה
בחג הפסח נאכל מצה
אבא אמא וכל המשפחה

האגוזים/ אורלי בינדר
(מומלץ לבחור בית אחד בלבד)

מקישים האגוזים,
זה בזה תוק תוק נוגעים,
מקישים האגוזים,
תוק, תוק, רוקדים זזים.

האגוזים מתגלגלים
האגוזים הקטנטנים
מתגלגלים מתגלגלים
האגוזים השמנמנים.

ברצפה האגוזים
מקישים תוק תוק נוגעים
מקישים האגוזים
מקישים רוקדים זזים.

סיפור לפסח : מעשה במצה שלא מצאה/ ליאת רף
לגילאי 2-3 ניתן לספר סיפור לחג ובמסגרתו לדבר על ערך המשפחתיות וארוחת החג

אוֹפֶה אָפָה בַּטַּבּוּן מַצָּה פִּתְאוֹם מִן הַטַּבּוּן הוֹפּ… קְפִיץ קְפֹץ… קִפְּצָה הַמַּצָּה, קָפְצָה וְקָפְצָה שֻׁלְחָן לֵיל סֵדֶר חִפְּשָׂה וְחִפְּשָׂה… אַךְ לֹא מָצְאָה.
קָרָא הָאוֹפֶה: "חִזְרִי לְכָאן מַצָּה, חִזְרִי, הַכֹּל בְּסֵדֶר?! בְּעוֹד כַּמָּה שָׁעוֹת יֵעָרֵךְ לֵיל הַסֵּדֶר!!!"
אַךְ הַמַּצָּה לֹא חָזְרָה וְקִפְּצָה לְכָל עֵבֶר, נִסְּתָה לְנַחֵשׁ הֵיכָן שֻׁלְחָן לֵיל הַסֵּדֶר!

אוּלַי שֻׁלְחָן לֵיל הַסֵּדֶר נִמְצָא בָּאֲגַם הַבַּרְבּוּרִים?…
הִגִּיעָה הַמַּצָּה לָאֲגַם וְאֶת מִי הִיא פָּגְשָׁה?!
אֶת הָאֶפְרוֹחַ שֶׁיָּצָא מִן הַבֵּיצָה, צִיפ צִיפ צִיפ צִיֵּץ, וּמִיָּד רָצָה לְנַקֵּר בַּמַּצָּה.
וְהוֹפּ… קְפִיץ קְפֹץ… קִפְּצָה הַמַּצָּה, קָפְצָה וְקָפְצָה מֵהַסַּכָּנָה נֶחְלְצָה, שֻׁלְחָן לֵיל סֵדֶר חִפְּשָׂה וְחִפְּשָׂה… אַךְ לֹא מָצְאָה.
אוּלַי שֻׁלְחָן לֵיל הַסֵּדֶר נִמְצָא בָּאֻרְוָה…?
הִגִּיעָה הַמַּצָּה נִרְגֶּשֶׁת לָאֻרְוָה וּבָאֻרְוָה אֶת מִי הִיא פָּגְשָׁה?!
הִי… הִי… הִי… אֶת הַסּוּס שֶׁיָּצָא בִּדְהָרָה… הַסּוּס לְלֹא הִסּוּס אֶת הַמַּצָּה רָצָה לֶאֱכֹל
וְלָכֵן הַמ הַמ הַמ…..הוּא פָּתַח פֶּה גָּדוֹל, הִגִּישָׁה הַמַּצָּה חָצִיר יָשָׁר לְפִיו וּמִיָּד זִנְּקָה וְקִפְּצָה מִסָּבִיב.
וְהוֹפּ… קְפִיץ קְפֹץ… קִפְּצָה הַמַּצָּה, קָפְצָה וְקָפְצָה מֵהַסַּכָּנָה נֶחְלְצָה, שֻׁלְחָן לֵיל סֵדֶר חִפְּשָׂה וְחִפְּשָׂה… אַךְ לֹא מצאה.

הַיְּלָדִים חָזְרוּ לְבֵיתָם וְאֶת הַמַּצָּה שֶׁמָּצְאוּ לָקְחוּ הֵם אִתָּם.
וּבַבַּיִת שֻׁלְחָן חַג וּסְבִיבוֹ הַמְּסֻבִּים רָאוּ אֶת הַמַּצָּה וְשָׁרוּ בְּשִׂמְחָה: "מַה נִשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת? שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִים חָמֵץ וּמַצָּה"…
וְהוֹפּ קְפִיץ קְפֹץ קִפְּצָה לַשֻּׁלְחָן הַמַּצָּה שֻׁלְחָן לֵיל סֵדֶר סוֹף כָּל סוֹף הִיא מָצְאָה!
אָמְרָה הַמַּצָּה: עַכְשָׁו אֲנִי מַצָּה מַמָּשׁ מַמָּשׁ מְרֻצָּה.

חג שמח

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים