הצעה לפעילות בצבעי ידיים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

הצעה לפעילות בצבעי ידיים
מבין הפעילויות הרבות בגן , אחת הפעילויות האהובות ביותר על הילדים היא משחק ויצירה בצבעי ידיים. הם אוהבים 'להתלכלך' ולהימרח בכל הגוף בצבעים. זה מהנה, זה יצירתי, ותורם להתפתחות הילד בכל ההיבטים.

אחד היתרונות מבין רבים של הפעילות בצבעי ידים הוא שהפעילות מאפשרת סובלימציה (עידון היצרים) בתהליך הגמילה מהחיתול:
המגע בצבעי ידיים מאפשר מגע לגיטימי עבור הילד עם מרקם שמזכיר לו את צרכיו.

איכשהו, תמיד ניתן למצוא סיבה למה לא להציע צבעי ידיים… בדר"כ אנו, המחנכים מעדיפים להציע פעילויות קצת יותר "נקיות". אך למרבה המזל, מגיע הרגע וצבעי הידיים יוצאים מהארון.

אם כך, מהן הסיבות שחשוב שהילדים ישחקו בצבעי ידיים ?

מעבר להנאה הגלומה בתהליך היצירה ישנם יתרונות משמעותיים לילד ולהתפתחותו.

מבחינה סנסורית– פיאז'ה טען שבשלב ראשון, עד גיל שנתיים לערך, החשיבה מתבצעת באמצעות החושים והפעולה על העולם. ובמילים אחרות, התינוק לא קולט דבר מלבד מה שבטווח החושים והמפגש הפיזי עם העולם.
לכן חשוב שהמחנכת בגן תסגל לעצמה דרך חינוכית שבמסגרתה היא מעודדת למידה באמצעות החושים.
הדרך הזו זו צריכה לבוא לידי ביטוי בכל חומר בגן, וגם בצבעי ידיים. כשהילד מתנסה במגע בחומר חדש שהוא לא מכיר, הוא נחשף למרקמים שונים, לתחושות מגע שונות שטרם הכיר. ברגע שהוא יכיר את החומר ואף יתיידד עמו, הוא יוכל להתחיל ליצור ממנו. בפעילויות הבאות ניתן להוסיף לצבעי הידיים מעט חול, או מעט אורז, או כל חומר אחר שישנה את מרקם הצבע.

מבחינה רגשית– פרויד טען שה ID, הוא החלק המולד באישיותו של הילד, מכיל את היצרים המניעים את התנהגות האדם לעשיה, ה ID פועל ע"פ עיקרון העונג שפירושו מקסימום הנאה, מינימום כאב, כאן ועכשיו וללא דחיית סיפוקים. הפעילות בצבעי ידיים מעדנת את היצרים של הילד לגילויי אלימות ותוקפנות. היא מרגיעה את הילד ומווסתת את יצריו.

מבחינה חברתית– אינטראקציה חברתית הינה חשובה והכרחית להתפתחותו התקינה של הילד. פעילות בצבעי ידיים היא הזדמנות מצויינת בה הילד מתנסה בפעילות חברתית, ומתאמן על כישורים חברתיים. הוא משחק בצבעים עם ילדי הגן, הם מדברים תוך כדי משחק וחולקים את החוויה שהם חווים " תראי גלי, הצבע האדום והצהוב הפכו לכתום" . ואם ניתן להם להישאר עם חיתול בלבד וליהנות מהצבעים הם אף יוכלו להימרח בכול הגוף ולמרוח אחד את השני. (ולאחר מכן תוכלו להמשיך לפעילות במים בחצר הגן…וגם להסיר את הצבעים ) .

מבחינה פיזית מוטורית– באמצעות מריחת צבעי הידיים על השולחן, חלון או דלת על מראה או על השיש באמבטיה ואפילו על הרצפה, הילד מחזק את שרירי הגוף הגסים העדינים. הדגש הוא על חיזוק חגורת הכתפים . חגורת הכתפיים היא מערכת של שרירים בין כתף אחת לשניה ואחראית על פעילויות שונות של הגוף.חולשה בחגורת הכתפיים אצל ילדים, עלולה להוביל ל: קושי ביציבה, קושי במשחקי כדור ובנשיאת חפצים, קושי בכתיבה וקושי בפעילויות של מוטוריקה עדינה.

.
מבחינה קוגניטיבית– באמצעות החשיפה לחומר חדש, למרקם חדש, הילד לומד מכיר צבעים חדשים ושילובי צבעים. זו דוגמא מצוינת כיצד ניתן ללמד על הצבע מבלי להחליט על נושא קונקרטי שנקרא: "הצבע".הלמידה היא למידה חוויתית המגרה את כל החושים, וזו גם הלמידה הטובה והמשמעותית ביותר. ללמידה מתלווים מושגים נוספים כמו אצבע, יד, זרוע, אמה, מרפק, ושמות האצבעות.

לא חייבים לקנות צבעי ידיים !

מתכון קל ופשוט להכנת צבעי ידיים

חומרים

2 כוסות מים קרים
2 כוסות קמח
3 כוסות מים רותחים
2 כפות שמן
אבקת צבע מאכל בצבע: כחול בהיר, צהוב ואדום בהיר.

אופן הכנה

 להכניס לסיר עמוק את הקמח והמים הקרים ולבחוש
 להוסיף 3 כוסות מים רותחים ולהרתיח תוך כדי בחישה
 כאשר העיסה מבעבעת, יש להוריד מן האש ולהמשיך לערבב עד שכל הגושים נעלמים
 מוסיפים את שתי כפות השמן ובוחשים.
 עוד שהעיסה חמה, יש לצקת אותה לצנצנות עד לגובה של כשלושת רבעים
 ליצור גומה בעיסה ולהניח בתוכה כמות קטנה של צבע מאכל
 (מומלץ לטפטף מעט מים על אבקת הצבע)
 לערבב היטב
 שימו לב- צבע הידיים צריך להיות סמיך ולא נוזלי.

ומה יש להכין לקראת הפעילות ?

 שולחן עבודה לשני ילדים
 סמרטוט עם דלי מים
 צבעי ידיים שהכנתם עם הילדים וכף לכל צבע
 שני סינרים
 כיור לשטיפת ידיים/ דלי לשטיפת ידיים

ומהי ההכנה לקראת הפעילות

כל ילד ילבש סינר רחב או חולצה גדולה.
הילד יבחר צבע , ישים אותו על השולחן ויתחיל בפעילות, יתכן שיהיו ילדים שתחילה יירתעו מין המגע בצבע. תפקיד המחנכת לעודד את הילד לגעת בחומר אך כמובן לא להכריח. ברגע שהילד יראה את המחנכת מתפלשת בצבע ויראה את חבריו נהנים , לאט לאט הוא ינסה לגעת. תחילה עם הוא יגע עם האצבע ועם הזמן הוא יגע בחומר עם כף היד, הזרוע ואם רק נאפשר לו- עם כל גופו.

לסיכום, אל תהססו מפעילות בצבעי ידיים, אפשרו לילדים להינות ולחוות למידה משמעותית!

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן.

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים