הפרעות שינה בילדות והשפעתם בגני הילדים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

הפרעות שינה בילדות והשפעתם בגני הילדים
לישון… לישון… לישון… הורים רבים, לילדים בגיל הרך שכחו את ההרגשה של שינה איכותית כזו המתחילה בשעה סבירה בתחושת נחת ורוגע, כזו הנמשכת עד הבוקר ברצף וללא הפרעות.

לאיזה בוקר נפלא היו הורים אלו מתעוררים, לשמיים כחולים וציפורים מצייצות. תחושת התסכול מלווה כל הורה המתמודד עם הבעיה. תחושת התסכול לצד חוסר שינה מצטבר מייצר שרשרת של טעויות. הפרעות שינה בילדות הינן תופעה שכיחה במיוחד עימה מתמודדים הורים רבים והן נובעות מסיבות פיזיולוגיות, פסיכולוגיות  או התנהגותיות. עם זאת, כל הסיבות באשר הן, מובילות לאותה תחושת תסכול של הורים המנסים למגר את התופעה כדי להשלים שעות שינה.

תופעה זו הולידה את אחד הקונפליקטים השכיחים ביותר בין הורים וגנים– הפסקת שנת הצהריים בגן עבור הילד. גנים רבים מכירים את הבקשה המגיעה מהאמא העייפה עם השקיות הענקיות מתחת לעניים שבטון כעוס מבקשת שלא לתת לילד לישון צהריים כי הוא לא נרדם בלילה. גננות רבות במקרים אלו, חשות אילוץ להיענות לבקשת האמא ואז הן נפגשות בהתמודדות מתסכלת והפוכה. האמא נאבקת בלהרדים את הילד והגננת נאבקת בלהדיר שינה מעיניו. הקונפליקט מתפתח ומתנפח כאשר בערב ההורים מתמודדים שוב מול הילד המסרב ללכת לישון ומיד מניחים שהסיבה לכך היא שבגן כן אפשרו לו  לישון על אף בקשותיהם. כמו כן, הגננת מוצאת את עצמה מלאת כעס וביקורת  כלפי ההורים כאשר בצהריים הילד מנקר, בוכה ומבקש להירדם אך היא מג'נגלת בניסיון להעסיקו . ואז בבוקר השיחות בנושא תמיד צצות על חשבון "הבוקר טוב" הנעים ונטול הכעסים. בבוקר זה הקונפליקטים הללו סוחטים מהפניות הרגשית של הגננת והתסכול המתמשך של ההורה גם הוא גובה מחיר במידת הפניות הרגשית שלו לילד. כאן המקום של הגננת לחבוש את כובע המדריכה על מנת לבוא ממקום מברר ולא מבקר. כובע המדריכה מאפשר לגננת להתבונן על הסיטואציה ממקום אובייקטיבי המאפשר פרשנות מקצועית ולא אמוציונאלית. בכך, כובע זה יאפשר לשאוף לפתרון אמיתי ארוך טווח עבור כולם ולא למצות את הנושא ע"י פתרון "פלסטר". כל הורה ישמח ואף יבלע כל מילה שתוביל אותו לפיתרון, תאיר לו את האור ותשאיר את החושך הטוב ללילה. הפרעת שינה בילדות, כאמור, הינן תופעה שכיחה ומתסכלת. הדרכה אמפאטית ומקצועית מצד הגננת תסייע לפתרון הבעיה עבור ההורה המתוסכל, תמנע קונפליקט בין ההורה לגן והחשוב מכל, תסייע לילד להתגבר על הפרעת השינה, לישון טוב ולקום ליום ערני, אפקטיבי ושמח יותר.

אז כיצד נדריך את ההורים להרדים את ילדיהם בבית ?

תחילה יש לקבוע זמן ומקום עבור שיחה בעלת פניות מלאה של הצדדים לנושא. בטח ובטח לא נכון יהיה לקיים שיחת הדרכה "על הדלת" או בטלפון. חשוב שבשיחה יהיו נוכחים שני ההורים.
שלב 1 – שלב ההסברה : בשלב זה יש להסביר להורים באופן כללי על מהם הפרעות שינה בילדות. חשוב "לנרמל" את תחושותיהם, ההורים זקוקים להרגיש שהתסכול שלהם הוא טבעי ולגיטימי, שהתופעה ממנה סובל ילדם הינה שכיחה ומאפיינת את גילו. דוגמאות החושפות סיפורים אישיים או של הגננת או של הורים אחרים שהיו בעבר בגן, יסייעו להם להרגיש ביטחון עקב הניסיון והידע שאת מחזיקה בנושא. קראי, למדי והביני יותר בנושא.

שלב 2 – שלב השגת הסכמה הדדית: יש להסביר על החשיבות שיש למספר שעות השינה ואיכות שינה אצל ילדים כמו כן, על ההשלכות של הפרעות השינה על התפקוד היומי של הילד בגן. מהן ההשלכות הבאות לידי ביטוי במהלך היום בגן ומה תהיינה ההשפעות של הפסקת שנת הצהריים בזמן שהילד מאד עייף. חשוב להסכים על כך שהפסקת שנת הצהריים כפתרון היא בבחינת "אקמול" ולא מענה אמיתי לבעיה.

שלב 3 – שלב הבירור : ביחד ובצורה מבררת ולא מבקרת, יש לכוון את ההורה לפתרון תוך שאילת שאלות מכוונות על מנת לגלות מדוע הילד אינו נרדם בלילה .

ניתן לשאול :

  • האם נקבעה שעת שינה מסודרת מראש והוגדרה לילד ?
  • האם מתקיים סדר פעולות קבוע לפני השינה ?
  • מי מרדים את הילד ?
  • האם מאפשרים לילד לחרוג משעת השינה לפני שמנסים להרדים אותו ?
  • האם האבא/האמא מגיעים בשעות מאוחרות לפני שעת השינה של הילד ומה הם והילד עושים בהגיעם הביתה ?
  • האם יש סיבות רפואיות שיכולות להסביר יקיצות מרובות באמצע הלילה כגון שקדים מוגדלים, קושי נשימתי וכדומה.
  • האם הילד סובל מסיוטים או ביעוטים ומקיץ מהם במהלך הלילה.

לאחר בירור ניתן להגיע לכמה מסקנות אפשריות :

ייתכן ושעת השינה שנקבעה הינה מוקדמת מידי וניתן יהיה להוסיף שעת ערות נוספת.

ייתכן קושי בהצבת גבולות הכולל אי יצירה, הגדרה והצמדות לסדר יום קבוע, בין היתר שעת שינה קבועה ומוגדרת.

ייתכן קושי בהקניית הרגלי שינה הכוללת טקסי שינה, הורדת גירויים באופן הדרגתי, התאמת הסביבה לתנאי שינה.(הנמכת רעשים, כיבוי אורות, סגירת טלוויזיה ועוד..)

צורך רגשי של ההורה לפצות את הילד עקב חזרה מהעבודה בשעות מאוחרות. במקרים רבים ההורה שחוזר מאוחר רוצה לבלות עם הילד ומעכב לו את שעת השינה.

צורך של אחד ההורים לפצות את הילד על חוסר בזמן משותף דבר המקשה באופן רגשי להתעקש מול הילד על שינה. אי התאמת הסביבה לצרכיו של הילד.

הילד מתאים את עצמו לסביבה ולא הסביבה לצרכיו.

ייתכן ויש צורך לפנות לגורמים רפואיים לבדיקת איכות השינה של הילד .

מומלץ לתת להורים מאמרים נבחרים בנושא, להדגיש ולמרקר כל שורה המדגישה שמדובר בתופעה מאד שכיחה ושכמעט כל הורה יתמודד עם התופעה. בשיחה זאת תשיגו, מעבר לקידום פתרון לבעיה, יחסי אמון וביטחון ותתפסו כמקצועיים בתפקידכם כאנשי חינוך. אז נכון…. מי אמר ואיפה לימדו גננת להיות גם מנחת הורים ??? ועם זאת בלי הידע והכישורים להנחות הורים, ניתקל בדילמות וקונפליקטים שיעכבו את מטרותינו החינוכיות. לא תצליחי לקדם ילדים עייפים והורים מתוסכלים, כגננת את מחזיקה בכוח לשנות!

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה על ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים