ויסות חושי בגיל הרך – רשימת סימפטומים וליקויים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

ויסות חושי בגיל הרך – רשימת סימפטומים וליקויים
מטרת הרשימה היא לעזור להורים ואנשי מקצוע אשר מתקשרים עם ילדים, להיות מודעים לסימנים מסוימים של ליקוי סנסורי. אין להשתמש ברשימה כקריטריון אבחנתי מוחלט כדי לקבוע אם לילד יש קשיי ויסות חושי! אלא ככלי לימודי לידע אישי.

כשתעברו על הרשימה אתם עשויים לומר: "וואו, לילד שלי יש כל כך הרבה מאפיינים, מוכרח להיות לו קושי בויסות חושי!"

יתכן וזה נכון וכדאי לקחת זאת ברצינות, אבל בעיקר, עליכם לקחת זאת כמדריך לשיחה עם הרופא שלכם או מרפאה בעיסוק, כדי שתוכלו להסביר באופן ברור מדוע לדעתכם ילדיכם זקוק לעזרה.

אתם עשויים גם לומר: "לא סיפור גדול, אז לידי יש כמה מהמאפיינים, האם לא לכל הילדים?"

ובכן, גם זה עשוי להיות נכון והתנהגותו של ילדיכם יכולה להיות לא יציבה מיום ליום.

מה שאנו צריכים להיות מודאגים לגביו הוא: אילו מהמאפיינים מראה ילדיכם, באיזו קטגוריה הוא מראה קשיים, כמה זה מפריע לחייו או לחיי אחרים ואיזו השפעה יש לזה על רמת התפקוד שלו.

יתכן ויהיו לו הרבה מאפיינים בקטגוריה אחת ובקטגוריה אחרת אף לא מאפיין אחד, או כמה מאפיינים בכל הקטגוריות, המידע הזה יעזור לכוון מבחינת האבחון והטיפול.

קרול סטוק קרנוביץ, מחברת הספר "The out-of-sync child" מציינת 5 אזהרות לגבי שימוש ברשימות מאפיינים לקשיי ויסות חושי:

  1. ילד עם הפרעה בתפקוד הסנסורי, לא יציג בהכרח את כל הקריטריונים. למשל: ילד עם תפקוד לקוי וסטיבולרי עשוי להיות בעל שיווי משקל דל אבל בעל טונוס שרירים טוב.
  2. לעיתים הילד יציג מאפיינים של תפקוד לקוי ביום מסוים, אולם לא יציגם ביום שלאחריו. למשל: ילד עם בעיות במערכת הפרופריוצפטיבית עשוי למעוד מעל כל בליטה במדרכה ביום שישי, אבל להבקיע את כל השערים במשחק ביום שבת. חוסר עקביות הוא סימן ההיכר של כל תפקוד נוירולוגי לקוי.
  3. הילד עשוי להציג מאפיינים של תפקוד לקוי מסוים, אך למעשה לא לסבול מאותו תפקוד לקוי. למשל: ילד שבאופן טיפוסי נסוג ממגע, עשוי להראות כמאוד רגיש לגירויים טקטיליים, אך עשוי במקום זאת, לסבול מבעיה רגשית.
  4. הילד עשוי להיות היפרסנסיטיבי והיפוסנסיטיבי גם יחד. לדוגמא: הילד עשוי להיות רגיש מאוד למגע קל, לקפוץ ממקומו בגלל טפיחה קלה על הכתף, בזמן שהוא יהיה אדיש לכאב עמוק של חיסון.
  5. לכל אחד יש מדי פעם בעיות אינטגרציה חושית כאלו ואחרות, מאחר ואף אחד אינו מווסת היטב כל הזמן, כל סוגי הגירויים עשויים להפריע באופן זמני לפעילות הנורמאלית של המוח, בין אם ע"י הצפה שלו או מניעה של גירויים סנסוריים.

החוש הטקטילי – מגע: מסרים המגיעים מקולטנים על העור לגבי מגע, לחץ, טמפרטורה, כאב ותנועה של השערות על גבי העור.

סימנים לליקוי טקטילי

1. היפרסנסיטיבי למגע (תגובתיות יתר טקטילית):

___ הופך חושש/חרד או אגרסיבי למגע קל ובלתי צפוי.

___ כתינוק, לא אהב שיחזיקו או יערסלו אותו, יתכן שהקשית את הגב, בכה ונסוג.

___ שרוי במצוקה, כאשר צריך היה להחליף חיתול או בזמן ההחתלה עצמה.

___ נראה חושש או נמנע מעמידה קרובה מאוד לאנשים אחרים או בני גילו (במיוחד בעמידה בשורה)

___ הופך מבוהל כשנוגעים בו מאחור או כאשר משהו או מישהו שאינו יכול לראות נוגע בו (למשל: מגע מתחת שמיכה).

___ מתלונן בזמן הברשת שיער, עשוי להיות מאוד בררן בבחירת מברשת מסוימת.

___ מוטרד ע"י מצעי מיטה נוקשים (לדוגמא: מצעים ישנים וגבשושיים).

___ נמנע ממצבים קבוצתיים מחשש למגע קל ובלתי צפוי.

___ מתנגד למגע ידידותי או אוהב מכל אחד, למעט הורים או אחים (לעיתים לרבות הורים או אחים).

___ אינו מחבב נשיקות, "ימחק" את המקום המנושק.

___ מעדיף חיבוקים.

___ טיפת גשם, מים מהמקלחת או משב רוח על העור, עשויים לתת לו הרגשה של עינוי וליצור עוינות ותגובת הימנעות.

___ עשוי להגיב בצורה מוגזמת לחתכים ושפשופים קטנים או לעקיצות חרק.

___ נמנע ממגע בטקסטורות מסוימות של חומרים (לדוגמא: שמיכות, שטיחים, בובות פרווה).

___ מסרב ללבוש בגדים או חדשים או נוקשים, בגדים עם טקסטורות נוקשות, צווארוני גולף, ג`ינס, כובעים, חגורות וכו`.

___ נמנע משימוש בידיים למשחק.

___ נמנע/לא אוהב/סולד ממשחק מלכלך. לדוגמא: חול, בוץ, מים, דבק, ג`לי, בצק משחק, קרם גילוח וכו`).

___ יהיה במצוקה בגלל ידיים מלוכלכות וירצה לשטוף או לנגב אותן בתכיפות.

___ רגיש מאוד לדגדוגים.

___ במצוקה מתפרים בגרביים ועשוי לסרב לגרוב אותם.

___ במצוקה מבגדים המתחככים בגוף, עשוי לרצות ללבוש מכנס קצר וחולצה בעלת שרוולים קצרים במשך כל השנה. פעוטות עשויים להעדיף להיות עירומים
וימשכו מהם את החיתול והבגדים בתכיפות.

___ או, ירצה ללבוש חולצות בעלות שרוולים ארוכים ומכנס ארוך במשך כל השנה, כדי להמנע מחשיפת העור.

___ במצוקה מרחיצת פנים.

___ במצוקה מתספורת וגזיזת ציפורני הידיים והרגליים.

___ מתנגד לצחצוח שיניים ופוחד מאוד מרופא השיניים.

___ אכלן בררן, אוכל טעמים וטקסטורות מסוימות, טקסטורות מעורבות נוטות להתעלמות/המנעות כמו גם אוכל קר או חם, מסרב לנסות מאכלים חדשים.

___ עשוי לסרב ללכת יחף על דשא או חול.

___ עשוי ללכת על קצות האצבעות בלבד.

2. היפוסנסיטיבי למגע (תת תגובתיות):

___ עשוי להשתוקק למגע, מרגיש צורך לגעת בהכל ובכולם.

___ לא מודע לכך שנוגעים בו או נתקלים בו אלא אם זה נעשה בכוח רב מאוד או בעוצמה.

___ אינו מוטרד מפציעות כגון חתכים או חבורות ולא מראה שום סבל בחיסונים (עשוי אף לומר שהוא אוהב לקבל זריקות).

___ עשוי להתעלל בעצמו ע"י צביטות, נשיכות או הטחות ראשו.

___ מכניס דברים לפיו בצורה מוגזמת.

___ לעיתים תכופות מכאיב לילדים אחרים או לבעלי חיים בזמן משחק.

___ נוגע במשטחים או חפצים מרגיעים (למשל שמיכות) באופן חזרתי.

___ מחפש משטחים וטקסטורות שמספקות משוב טקטילי חזק.

___ נהנה מאוד ומחפש משחק מלכלך.

___ משתוקק למסרים חושיים חזקים או לרטט.

___ יש לו העדפה ותשוקה למזונות מאוד מתובלים, מתוקים, מלוחים או מרים.

3. הבחנה ותפיסה טקטילית דלה:

___ מתקשה במשימות מוטוריקה עדינה כגון: כפתור כפתורים, רכיסת רוכסן והידוק הבגדים.

___ יתכן ולא מסוגל לזהות באיזה חלק בגופו נגעו בו, במידה ולא הסתכל.

___ עשוי לפחד מהחושך.

___ עשוי להתלבש לא מסודר, נראה מרושל, אינו שם לב שמכנסיו מסובבים, חצי מחולצתו בחוץ, נעליו אינן שרוכות, שרוול אחד של מכנסיו למעלה ושרוול אחד למטה וכו`.

___ מתקשה בשימוש במספריים, צבעים או סכו"ם.

___ ממשיך להכניס חפצים לפיו כדי לחקור אותם, גם אחרי גיל שנתיים.

___ מתקשה להבין מאפיינים פיזיים של חפצים: צורה, גודל, טקסטורה, טמפרטורה, משקל וכו`.

___ יתכן ולא מסוגל לזהות חפצים לפי מישוש, משתמש בראיה לעזרה, כמו חיפוש בתוך ילקוט כדי למצוא חפץ.

החוש הוסטיבולרי – תנועה: מסרים המגיעים מהאוזן הפנימית לגבי שיווי משקל, שינויים בכוח הכבידה, התנסויות תנועתיות ומיקום בחלל.

סימנים לליקוי וסטיבולרי:

1. היפרסנסיטיבי לתנועה (תגובתיות יתר):

___ נמנע/אינו אוהב מתקנים בגני משחקים כגון: נדנדות, סולמות, מגלשות או סחרחרות.

___ מעדיף משימות המתבצעות בישיבה, זז לאט ובזהירות, נמנע מלקיחת סיכונים ועשוי להראות "רכרוכי" .

___ נמנע/אינו אוהב מעליות או דרגנועים, עשוי להעדיף ישיבה בזמן עלייה בהם או עשוי ממש לקבל בחילה בגללם.

___ עשוי להתלות פיזית על מבוגר שהוא סומך עליו.

___ עשוי להראות מבועת מנפילה, גם כאשר אין סיכון ממשי לכך.

___ פוחד מגבהים, גם מגובה שפת מדרכה או מדרגה.

___ פוחד מעזיבת הרגליים את הקרקע.

___ פוחד מעליה או ירידה במדרגות או הליכה על משטחים לא חלקים.

___ פוחד כשהופכים אותו עם הראש למטה, לצדדים או לאחור. יתנגד בכוח לחפיפת השיער מעל כיור.

___ נבהל כאשר מישהו מזיז אותו, למשל כשדוחפים את כסאו קרוב לשולחן.

___ כתינוק, יתכן שלא אהב מעולם נדנדות של תינוק או טרמפולינות.

___ עשוי לחשוש או להתקשות ברכיבה על אופניים, קפיצה, דילוג או ייצוב שיווי משקל על רגל אחת (במיוחד כשהעיניים עצומות).

___ יתכן שלא אהב לשכב על הבטן כתינוק.

___ מאבד שיווי משקל בקלות ועשוי להראות מסורבל.

___ פוחד מפעילויות המצריכות שיווי משקל טוב.

___ נמנע מתנועות מהירות או סיבוביות.

2. היפוסנסיטיבי לתנועה (תת תגובתיות):

___ בתנועה מתמדת, נדמה שלא יכול לשבת בשקט.

___ משתוקק להתנסויות תנועתיות מהירות, סיבוביות ו/או בעלות עוצמה.

___ אוהב שזורקים אותו באויר.

___ יכול להסתובב במשך שעות ולעולם לא להיות מסוחרר.

___ אוהב את המתקנים המהירים, בעלי העוצמה והמפחידים בפארק השעשועים.

___ קופץ כל הזמן על רהיטים, טרמפולינות, מסתובב על כסא מסתובב או מביא עצמו לתנוחות בהן הוא מהופך.

___ אוהב להתנדנד גבוה ככל האפשר ולפרק זמן ארוך.

___ מחפש ריגושים, לעיתים מסוכנים.

___ כל הזמן רץ, קופץ, מדלג וכו` במקום ללכת.

___ מנענע את הגוף, מנדנד רגליים או ראש בזמן ישיבה.

___ אוהב תנועות פתאומיות ומהירות כגון: מעבר עם המכונית או האופניים מעל בליטה גדולה בכביש/מדרכה.

3. טונוס שרירים או קואורדינציה דלה:

___ בעל גוף רפוי ומדולדל.

___ לעיתים תכופות צונח, שוכב ו/או משעין ראש על היד או הזרוע, בזמן עבודה ליד שולחן.

___ מתקשה בהרמה בו – זמנית של הראש, ידיים ורגליים מהרצפה, כאשר שוכב על הבטן (תנוחת "סופרמן").

___ לעיתים יושב בתנוחת W על הרצפה כדי לייצב את גופו.

___ מתעייף בקלות.

___ מפצה על "רפיון" ע"י לפיתת חפצים בחוזקה.

___ מתקשה בסיבוב ידיות דלת, פתיחה או סגירה של פריטים.

___ מתקשה לאחוז את עצמו אם נופל.

___ מתקשה בלבוש ובכפתור כפתורים ורכיסת רוכסנים.

___ יתכן שמעולם לא זחל כתינוק.

___ בעל מודעות גוף דלה, נתקל בדברים, מפיל דברים,מועד ו/או נראה מסורבל.

___ בעל מיומנויות מוטוריקה גסה דלות, למשל: קפיצה , תפיסת כדור, טיפוס על סולם, זינוק וכו`.

___ בעל מיומנויות מוטוריקה עדינה דלות, קושי בשימוש ב"כלים" כגון עפרונות, סכו"ם, מסרקים, מספריים וכו`.

___ עשוי להראות בעל שליטה דומה בשתי ידיו, לעיתים תכופות מחליף ידיים כדי לצבוע, לגזור, לכתוב וכו`. אין לו העדפה/דומיננטיות ידנית מבוססת עד

גיל 4-5.

___ מתקשה בליקוק גביע גלידה.

___ נראה לא בטוח איך להזיז את הגוף במהלך תנועה, למשל: לעבור מעל משהו.

___ קושי בלמידת תרגיל או צעדי ריקוד.

החוש הפרופריוצפטיבי – חישת הגוף: מסרים המגיעים מהשרירים והגידים לגבי מנח הגוף, משקל, לחץ, גמישות, תנועה ושינויים במיקום.

סימנים לליקוי פרופריוצפטיבי:

1. התנהגות של חיפוש סנסורי:

___ מחפש פעילויות של קפיצות, התנגשויות והתרסקויות.

___ רוקע ברגליו כשהולך.

___ בועט ברגליו בכסא או ברצפה, בזמן ישיבה ליד שולחן.

___ נושך או מוצץ את אצבעותיו ו/או משמיע קולות פריקה באצבעותיו, בתכיפות.

___ אוהב להיות עטוף בחוזקה עם הרבה שמיכות או שמיכות בעלות משקל, במיוחד בשעת – השינה.

___ מעדיף בגדים (גם חגורות, ברדסים, שרוכי נעליים) שיהיו הדוקים עד כמה שניתן.

___ אוהב/מחפש פעילויות "מעיכה".

___ נהנה מחיבורי דוב.

___ דופק על/עם צעצועים וחפצים באופן מוגזם.

___ אוהב התגוששויות ומשחקי האבקות/בלימה.

___ נופל על הרצפה במכוון לעיתים תכופות.

___ יקפוץ על טרמפולינה במשך שעות היום ברציפות.

___ שוחק את שיניו במהלך כל היום.

___ אוהב לדחוף, למשוך, לגרור חפצים.

___ אוהב לקפוץ מרהיטים או ממקומות גבוהים.

___ לעיתים תכופות מכה, נתקל או דוחף ילדים אחרים.

___ לועס עטים, קשים, חולצות וכו`.

2. קושי בדירוג תנועה:

___ אינו מעריך נכון כמה לכופף ולמתוח שרירים במהלך משימה/פעילות (לדוגמא: הכנסת ידיים לשרוולים או טיפוס).

___ מתקשה בויסות לחץ כאשר כותב/מצייר, עשוי להיות חלש מכדי שיראו, או חזק עד שחוד העפרון נשבר.

___ עבודה כתובה תהיה מלוכלכת ולעיתים יקרע את הדף בזמן מחיקה.

___ נדמה שכל הזמן שובר צעצועים או חפצים.

___ אינו מעריך נכון משקל של חפץ. לדוגמא: כוס זכוכית עם מיץ, מרים אותה עם יותר מדי כוח כך שהיא מתעופפת מידיו או שהמיץ נשפך. או מרים אותה עם מעט כוח ומתלונן שחפצים כבדים מדי.

___ יתכן שלא מבין את הרעיון מאחורי המונח "כבד" או "קל". לא יהיה מסוגל להחזיק שני חפצים ולומר איזה מהם שוקל יותר.

___ נדמה שעושה הכל עם יותר מדי כוח. למשל: הליכה, טריקת דלתות, לחיצה חזקה מדי על דברים, הטחה של חפצים.

___ משתמש בכוח רב מדי במשחק עם בעלי חיים, לעיתים מכאיב להם.

סימנים לליקוי שמיעתי (שאינו מאובחן כבעיית שמיעה):

1. היפרסנסיטיבי לקולות (תגובתיות יתר שמיעתית):

___ מוסח ע"י קולות, שבאופן רגיל אחרים אינם מבחינים בהם. למשל: זמזום של אורות או מקרר, מאווררים, תנורים או תקתוק שעון.

___ פוחד מרעש שטיפת המים בחדר השירותים (במיוחד בחדרי שירותים ציבוריים), רעש שואבי אבק, מייבשי שיער, נעליים חורקות או נביחות כלב.

___ מוטרד או מוסח מרעשי רקע סביבתיים. לדוגמא: כיסוח דשא או עבודות בנייה בחוץ.

___ לעיתים תכופות מבקש מאנשים להיות בשקט. למשל: להפסיק לעשות רעש, לדבר או לשיר.

___ בורח, בוכה ו/או אוטם את אוזניו כאשר יש רעש חזק ובלתי צפוי.

___ יתכן ומסרב ללכת לבית קולנוע, תהלוכות, מגרשי החלקה, קונצרטים מוסיקליים וכו`.

___ עשוי להחליט אם הוא מחבב אנשים מסוימים, על פי הקולות שלהם.

2. היפוסנסיטיבי לקולות (תת תגובתיות):

___ לעיתים אינו מגיב לאותות מילוליים או לקריאה בשמו.

___ נדמה שמשמיע קולות למטרת רעש.

___ אוהב מוזיקה או טלוויזיה רועשת בצורה מוגזמת.

___ נדמה שמתקשה להבין או לזכור את מה שנאמר.

___ נדמה שמתעלם מקולות מסוימים.

___ נראה מבולבל לגבי הכיוון ממנו מגיע הקול.

___ מדבר אל עצמו תוך כדי משימה, לעיתים בקול רם.

___ כתינוק, השמיע מעט או לא השמיע כלל, קולות ומלמולים.

___ צריך חזרה על הוראות לעיתים תכופות או ישאל "מה?" באופן תכוף.

סימנים לליקוי במסרים אוראליים:

1. היפרסנסיטיבי למסרים אוראליים (תגובתיות יתר אוראלית):

___ אכלן בררן, לעיתים בעל העדפות מזון קיצוניות. למשל: מגוון מוגבל של מאכלים, בררן לגבי סוגים, מתנגד להתנסות במזונות חדשים או מסעדות, יתכן ולא יאכל בביתם של אנשים אחרים).

___ עשוי לאכול רק מזונות רכים או מחית, לאחר גיל 24 חודשים.

___ עשוי להתחיל להקיא ממזונות בעלי טקסטורה.

___ מתקשה במציצה, לעיסה ובליעה, עשוי להחנק או לפחד מפני מחנק.

___ מתנגד/מסרב/פוחד מאוד מביקור אל רופא השיניים או מטיפול.

___ עשוי לאכול רק מאכלים קרים או חמים.

___ מסרב ללקק מעטפות, בולים או מדבקות בגלל טעמם.

___ אינו אוהב או מתלונן על משחת השיניים או מי שטיפת הפה.

___ נמנע ממאכלים מתובלים, מתוקים, מרים או מלוחים, מעדיף מאכלים מעורבים.

2. היפוסנסיטיבי למסרים אוראליים (תת תגובתיות):

___ עשוי ללקק, לטעום או ללעוס חפצים שאינם אכילים.

___ מעדיף מאכלים עם טעם חזק. למשל: מאוד מתובלים, מתוקים, מרים או מלוחים.

___ מרייר בצורה מוגזמת מעבר לשלב בקיעת השיניים.

___ שם חפצים בפה כל הזמן, מעבר לגיל של פעוט.

___ לעיתים תכופות לועס שיער, חולצות או אצבעות.

___ מתנהג כאילו לכל המאכלים יש טעם זהה.

___ אף פעם לא מסתפק בתבלינים שעל מזונו.

___ אוהב מברשות שיניים חשמליות וביקורים אצל רופא השיניים.

סימנים לליקוי בחוש הריח:

1. היפרסנסיטיבי לריחות (תגובתיות יתר):

___ מגיב באופן שלילי או לא אוהב ריחות שבד"כ אינם מפריעים או שאחרים אינם שמים לב אליהם.

___ אומר לאנשים אחרים (או מדבר עליהם) כמה רע או משונה הריח שלהם.

___ מסרב לאכול מאכלים מסוימים בגלל הריח שלהם.

___ נפגע או מקבל בחילה מריחות של חדרי אמבטיה או ריחות של היגיינה אישית.

___ מוטרד מריחות משק בית או בישול.

___ עשוי לסרב לשחק בביתו של מישהו בשל הריח של הבית.

___ מחליט אם הוא מחבב מישהו או משהו, ע"י הריח שלו.

2. היפוסנסיטיבי לריחות (תת תגובתיות):

___ מתקשה בהבחנה בריחות לא נעימים.

___ עשוי לאכול או לשתות דברים רעילים, משום שאינו שם לב לריח הרע שלהם.

___ אינו מסוגל לזהות ריחות ממדבקות ריחניות.

___ אינו שם לב לניחוחות שאחרים בד"כ מתלוננים עליהם.

___ אינו שם לב או מתעלם מריחות לא נעימים.

___ משתמש ברחרוח מוגזם כאשר מוצגים לו חפצים, אנשים או מקומות.

___ משתמש בריח כדי לפעול בהדדיות עם חפצים.

סימנים לליקוי ויזואלי (שאינו מאובחן כבעיית ראיה):

1. היפרסנסיטיבי למסרים ויזואליים (תגובתיות יתר):

___ רגיש לאורות בהירים, ממצמץ, מכסה את העיניים, בוכה ו/או מקבל כאב ראש מהאור.

___ מתקשה לשמור את עיניו ממוקדות במשימה/פעילות עליה הוא עובד, למשך זמן סביר.

___ מוסח בקלות ע"י גירויים ויזואליים אחרים בחדר. לדוגמא: תנועה, קישוטים, צעצועים, חלונות, פתחי יציאה וכו`.

___ מתקשה בחדרים בעלי צבעים בהירים או המוארים באור מעומעם.

___ משפשף את עיניו, עיניו לחות או מקבל כאב ראש לאחר קריאה או צפיה בטלוויזיה.

___ נמנע מקשר עין.

___ נהנה ממשחק בחושך.

2. היפוסנסיטיבי למסרים ויזואלים (תת תגובתיות או קושי במעקב, אבחנה או תפיסה ויזואלית):

___ מתקשה להבדיל בין אותיות או צורות מודפסות זהות. למשל: d ו- b, p ו- q, + ו- x או מרובע ומשולש.

___ מתקשה מאוד בראיית התמונה הכוללת. למשל: מתמקד בפרטים או דוגמאות בתוך התמונה.

___ מתקשה לאתר פריטים בין פריטים אחרים. לדוגמא: דפים על השולחן, בגדים במגירה, פריטים על מדף מצרכי המזון, או צעצוע בארגז צעצועים.

___ לעיתים מאבד את המקום בזמן העתקה מספר או מלוח.

___ מתקשה בשליטה על תנועת העיניים בזמן מעקב אחרי חפצים נעים.

___ מתקשה לומר מה ההבדל בין צבעים שונים, צורות או גדלים.

___ לעיתים מאבד את המקום בזמן קריאה או פתרון בעיות חשבוניות.

___ הופך מילים או אותיות בזמן העתקה או קורא מהסוף להתחלה, לאחר כיתה א`. לדוגמא: "רעב" במקום "בער" ו- "רק" במקום "קר".

___ מתלונן על ראייה כפולה.

___ מתקשה למצוא הבדלים בתמונות, מילים, סמלים או חפצים.

___ קושי בעקביות בזמן כתיבה, בגדול ומיקום האותיות או הספרות בזמן פתרון בעיות חשבוניות.

___ קושי במשחקי הרכבה, העתקת צורות ו/או גזירה/מעקב אחרי קו.

___ נוטה לכתוב בשיפוע על הדף (מלמעלה למטה או להיפך).

___ מתבלבל בין ימין לשמאל.

___ מתעייף בקלות משיעורי בית.

___ מתקשה להעריך יחסים מרחביים בסביבה. לדוגמא: מתנגש בחפצים /אנשים או מפספס מדרגות ושפת מדרכה.

סימנים לליקוי בעיבוד שמיעתי – שפתי:

___ אינו מסוגל לאתר את מקור הקול.

___ אינו מסוגל לזהות קולות של אנשים.

___ מתקשה להבחין בין קולות/מילים. לדוגמא: "dear" ו – "dare".

___ מתקשה בסינון קולות אחרים בזמן שמנסה להקשיב לאדם שמדבר.

___ מוטרד מקולות רמים, פתאומיים, מתכתיים או צורמניים.

___ מתקשה להבין ולזכור דברים שנאמרו או נקראו, לעיתים מבקש שיחזרו על הוראות ועשוי להבין ולעקוב רק אחרי הוראות בנות 2 שלבים עוקבים בכל פעם.

___ מביט באחרים לקבלת אישור לפני שעונה.

___ מתקשה לתאר רעיונות במילים (כתובים או מובעים בע"פ).

___ לעיתים תכופות מדבר שלא בתורו או שלא בנושא.

___ אם אינו מובן, מתקשה לחזור על דבריו, עשוי להפוך מתוסכל, כועס או לוותר.

___ מתקשה לקרוא, במיוחד בקול רם (עשוי אף להיות דיסלקטי).

___ מתקשה לדבר בהדגשה ובבירור.

___ היכולת לדבר, לעיתים תכופות משתפרת לאחר תנועה רבה מאוד.

סימנים לליקוי חברתי, רגשי, משחק וויסות עצמי:

חברתי:

___ קושי להסתדר עם בני גילו.

___ מעדיף לשחק לבד עם חפצים או צעצועים, מאשר עם אנשים.

___ אינו מתקשר בצורה הדדית עם בני גילו או מבוגרים, קושי לנהל דו שיח בעל משמעות.

___ מתעלל בעצמו או באחרים.

___ אחרים מתקשים לפרש את האותות, הצרכים והרגשות של הילד.

___ אינו מחפשים קשרים עם אנשים מוכרים.

רגשי:

___ מתקשה לקבל שינויים בשגרה (עד לנקודה של התקף זעם).

___ נעשה מתוסכל בקלות.

___ לעיתים אימפולסיבי.

___ מתפקד היטב בקבוצות קטנות או לבד.

___ בעל מזג הפכפך ומשתנה במהירות, נוטה להתפרצויות והתקפי זעם.

___ מעדיף לשחק בחוץ, הרחק מקבוצות, או רק להשקיף.

___ נמנע מקשר עין.

___ מתקשה בהבעת צרכיו באופן מתאים.

משחק:

___ קושי עם משחק חקייני (מעל גיל 10 חודשים).

___ מסתובב בחוסר מעש, ללא משחק או חקירה בעלת משמעות (מעל גיל 15 חודשים).

___ צריך עזרת מבוגר כדי לשחק, קושי במשחק עצמאי (מעל גיל 18 חודשים).

___ משתתף במשחק בעל אופי חזרתי במשך שעות. לדוגמא: סידור מכוניות בשורה, בניית קוביות, צפיה באותו סרט שוב ושוב וכו`.

ויסות עצמי:

___ מתרגז באופן מוגזם, ממלמל הרבה או סבל מקוליק כתינוק.

___ אינו מצליח להרגיע את עצמו בעזרת מוצץ, חפץ נעים או האדם המטפל בו.

___ אינו מצליח להתעורר משינה ללא מצוקה.

___ דורש עזרה מוגזמת של האדם המטפל בו, כדי להירדם. למשל: שפשוף הגב או הראש, נענוע, הליכות ארוכות או נסיעות במכונית.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים