7 צעדים לגמילה מהירה מחיתולים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

7 צעדים לגמילה מהירה מחיתולים

השאיפה לגמול את הילד ביומיים בלבד ללא כל “פספוסים” מיותרים, היא חלום של כל הורה. אך כל עוד הילד יקבל מסרים  שאינם אחידים אם משני ההורים ואם מהגן, הוא יהיה במצב של חוסר וודאות שיגרום לו חוסר בטחון בעצמו ובתהליך כולו,  ויקשה עליו להצליח בקלות ובפשטות.

המטרה היא להעצים את הילד, לתת לו תחושת מסוגלות ולהראות לו שהוא מסוגל להצליח בתהליך.

נשאלת השאלה מהי הדרך הנכונה להצלחתו של הילד בגמילה מחיתולים תוך שיתוף פעולה בין הבית והגן ?

רוצה לדעת מתי הכי נכון לגמול את הילד? קבלי את 7 הצעדים לגמילה נכונה של הילד:

צעד 1: החל מגיל שלושה חודשים

בזמן החלפת החיתול על שידת ההחתלה או במקלחת, ההורה/ מטפלת יפנה אל התינוק, יתאר לו את איברי הגוף השונים ויקרא להם בשמותיהם.

התוצאה

הילד ילמד להכיר את איברי גופו, כולל האיברים המוצנעים. מבחינת הילד הוא אינו חווה כל מחסום פסיכולוגי שמסייג איברים מוצנעים.

צעד 2  – בסביבות גיל 10 חודשים

ההורה יראה לילד כיצד נראים הצרכים, הן של הילד והן של ההורה

כך אנו מספקים לילד מודל למידה של הנעשה בשרותים

יש להציג את הצרכים כעובדה קיומית: הנה קקי, הנה פיפי.

התוצאה

הילד ייחשף לפעולה אותה אנו עושים בשרותים, מתוך התפיסה כי ההורה והסביבה מהווים מודל לחיקוי.

צעד 3 – החל מהרגע שהילד עומד

לפני הכניסה למקלחת, על ההורה לאפשר לילד לעמוד עירום ולראות כיצד הקקי והפיפי גולשים מטה, על ההורה להסב את תשומת ליבו של הילד, הנה קקי, הנה פיפי.

התוצאה

הילד יכיר את חווית התהליך המתרחש בזמן היציאה עצמה, לא על החיתול, אלא בצורה טבעית מגופו והפעולה תיראה בעיניו לגיטימית.

 צעד 4 – לאחר שהילד הכיר את צרכיו

בשלב זה נלמד את הילד לעשות את צרכיו בסיר.

מטרת הישיבה בסיר היא ללמד את הילד להבחין בתוצאות מעשיו ולאחר מכן להיות שותף לריקון הצרכים.

בזמן שהוא יושב בשירותים, ייתכן כי הצרכים ייעלמו ואילו בסיר יש לו את האפשרות לקיים תהליך של פרידה.

התוצאה

הילד ילמד לשבת לאורך זמן בסיר ויתחיל להתרגל לתהליך הלחיצה ומיקוד תשומת הלב בקקי (כשהוא עם חיתול הוא עושה את  הקקי בזמן שלו, תוך כדי התעסקות בדברים נוספים).

צעד 5 – לאחר שהילד יודע לעשות את צרכיו בסיר

לאחר שהילד למד כיצד עליו לעשות את צרכיו בסיר נוכל להושיב אותו בשירותים.

התהליך עשוי להיות הדרגתי. לא ביום אחד הוא יעזוב את הסיר וישב בשירותים. עשוי להיות ניוד זמני הלוך וחזור עד שהילד ירצה לעשות את צרכיו בשירותים בלבד.

על ההורה לתת לילד חיזוקים חיוביים על ההצלחות שלו.

התוצאה

הילד ילמד לשבת בשירותים ולעשות שם את צרכיו.

שימו לב- זה עדיין לא אומר שהוא מוכן להיפרד מהחיתול, זה רק אומר שהוא מתנסה בישיבה בשירותים

צעד  6 – שלב הגמילה- כיצד תדעו שהילד בשל לגמילה?

על מנת שהילד יצליח להיגמל עלינו לוודא שהוא עומד בכל הסימנים המעידים שהילד בשל לגמילה:

מבחינה חברתית– הילד משקף רצון להיות כמו האחרים שאינו גמולים.

מבחינה רגשית– לילד יש את היכולת לדחות סיפוקים , לקבל הצלחות וכישלונות.

מבחינה פיזית/מוטורית– לילד יש את היכולת לשלוט על הסוגרים.

מבחינה תחושתית– הילד חש כי החיתול אינו נעים לו בגוף והוא רוצה להפטר ממנו.

מבחינה שכלית– הילד יבין את התהליך- ידע כיצד ליישמו וכיצד עליו להתנהג ללא חיתול.

התוצאה

במידה וכל חמשת ההיבטים יהיו מאוזנים- הילד יבחר להיפרד מהחיתול !

צעד  7 – מהרגע שהילד בוחר להיגמל מהחיתול

החל מהרגע שבו הילד בחר להיפרד מהחיתול, הוא יתנסה במשך יומיים וילמד להתאפק.

על ההורה לעודד את הילד ולחזקו על הצלחותיו ולא להביע התייחסות בנוגע לחוסר ההצלחות.

התוצאה

יומיים למידה, הצלחות, חוסר הצלחות … ובסופם הילד ייגמל מהחיתול.

סיכום

מטרת התהליך הוא לעזור להורה ולגן להטמיע שיטת למידה חינוכית וערכית אשר תעצים את הילד, לאורך כל התהליך על ההורים והגן לעבוד בשיתוף פעולה מלא וללא מאבקי כוח.

רק כך יוכל הילד להיגמל בקלות ובפשטות תוך תחושת העצמה ומסוגלות שתקנה לו ביטחון בעצמו.

המאמר נכתב על בסיס ספר “אבא, אמא תתאפקו” מאת מיכל הרפז ונלמד במסגרת לימודי הכשרת גננות במרכז הרפז.

אני מעוניין לרכוש את הספר: אבא אמא תתאפקו

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

Comments are closed.