פורים בגן הילדים …. – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

פורים בגן הילדים ….
כשנולדו לי ילדים, אחד הדברים שהכי הקסימו אותי היה, שחווית הילדות חזרה בשנית, רק הפעם, בתפקיד המדריך ולא המודרך. הילד, מיום היוולדו, הוא כמו תייר בארץ חדשה או אפילו בפלנטה אחרת, הכל חדש דרך עיניו ואני כאן, עבורו, כדי להדריך אותו בכל מקום ופינה וזה מאפשר גם לי, המדריכה, לטייל שוב באותם המקומות שלא ביקרתי מזה שנים.

בילדותי, היינו חוגגים את חגי ישראל בגנים ובבתי הספר. בבית, הוריי היו מציינים את החגים בסעודות משפחתיות ובשיתוף פעולה עם כל הפעילות החינוכית הקשורה בחגים אותה הייתי מביאה הביתה מהגן ומבית הספר. שאני מעלה את הזיכרונות בראשי, זכור לי הטעם, המתיקות והניחוח באוויר שהתפזר מספר ימים לפני כניסת החג. עם השנים, החל מגיל ההתבגרות והלאה, החגים ומשמעויותהם כבר לא היו בראש מעיניי ולא יצרו את הריגוש שסחף אותי בגילאים רכים יותר.
וכשנולדו הילדים, שוב, לפתע, חזרו כל אותן התחושות, כל אותם הריגושים עם הגיעו של כל חג.

אחד החגים המרגשים ביותר בילדותי היה חג פורים. כל ילד חולם כל השנה על היותו דמות מסוימת, דמות פנטזיה כמו גיבור על או דמות מציאותית כמו גננת, מורה או אחות. פורים היה סוג של משחק מרגש בין כל הילדים, אפשר לדמיין שאתה מישהו אחר, אפשר להשתמש באיפור של אמא, הכל כל כך צבעוני ושמח. אין חג יותר דמיוני וקסום מזה עבור ילדים. ושוב, כבר בגיל ההתבגרות, להתחפש היה מעשה שרק היורמים בכיתה חשבו לעשות ושם בדיוק הקסם נעלם.
ועכשיו, כל שנה אני מחכה לפורים כמו ילדה קטנה, מכינה את התחפושות לילדי, שמה שירי פורים בשביל האווירה, מכינה ומקשטת משלוחי מנות צבעוניים והכל כדי למלא את ילדי בזיכרונות ילדות קסומים. כל שנה בחג, ילדיי היו יוצאים מחופשים בבוקר פורים אל הגן שם היו נערכות מסיבות פורים, שם שמעו את סיפורי ושירי החג, אחרי הכל, "משנכנס אדר, מרבין בשמחה" . כשהם היו חוזרים הביתה הייתי מנסה לשאוב בכל דרך מידע על חוויותיהם בגן, רציתי להיות שותפה לחווית השמחה העצומה של ילדיי, רציתי לראות שוב את החוויה מבעד לענייהם. הצורך בתחושת שייכות בכל הקורה בחייהם של ילדנו, הינו צורך הקיים אצל ההורה לאורך כל השנה בגן ולכל אורך השנים בכלל. הצורך מתחזק כאשר מתקיימים אירועים וחוויות משמחות בחייו של הילד. כל הורה רוצה לראות את הילד שלו כשהוא שמח ממשהו, כשהוא מצליח במשהו כשהוא מתחבר עם מישהו. כל הורה רוצה להיות שם ולחלוק עם ילדו את רגעי השמחה בחייו . חג פורים הוא חג מאד משמעותי עבור ילדים, הוא משקף את עולמם הפנימי המלא בשפע של דמיון . כל ילד, למעשה, רואה בפורים כהזדמנות להגשים סוג של חלום להיות מישהו אחר אותו הוא מעריץ ואוהב. ולכן, השמחה היא אכן גדולה לילדים ויותר גדולה עבור הורה החולק את השמחה עם ילדו.

מנהלות גן וגננות יקרות, חג פורים בפתח. לתוך כל העומס השגרתי, מצבי האי וודאות, דאגות ואתגרים מתגנב לו חודש אדר. הילדים מלאי ציפייה ועימם גם ההורים. כולם עסוקים בלחפש תחפושות וכולם לאט לאט מתמלאים בשמחה.
כל שנה חשבתן כיצד נחגוג ונשמח את הילדים, אם כן, השנה תוכלו לשמח גם את ההורים באמצעות הילדים. בחג פורים הערך המשמעותי ביותר שיש להעביר לילדים הינו שמחה, שמחה על קיומנו וחירותנו. חשוב להעביר לילדים את הערך ובו זמנית לשקף להורה את הנעשה בגן לצד חיזוק תחושת השייכות שלו בכל הקורה בעולמו של הילד בגן.
כל גן יוכל לחשוב, יחד עם הילדים, על ערך השמחה וכיצד ניתן לשמח גם את הוריהם בחג פורים. בחרו חמישה אמצעים היכולים לשמח את ההורים, אמצעים שיוכנו ע"י הילדים בגן בהדרכתכן ומדי יום, שילחו את אותו אמצעי עטוף כמתנה משמחת להורה. חשוב שהאמצעי ישקף את הפעילות בגן כאשר כל אמצעי הוא בעל משמעות הקשורה בשמחת פורים.
לצורך הדוגמא:
ביום הראשון תוכלו לאפות אוזני המן יחד עם הילדים ולשלוח להורה צלחת עטופה בצלופן עם כמה אוזני המן אליהם מצורף מתכון על מנת שיוכלו להכין עם ילדיהם גם בבית.
ביום השני שלחו מעיין פאזל של תחפושת שהכנתם בגן ( ציור שהילד צבע ואתן גזרתן לחלקים כדי שיהיה ניתן להרכיבם בחזרה לתחפושת). ההורה יוכל לחבר את הפאזל יחד עם הילד.
ביום השלישי תוכלו לשיר עם הילדים את שירי החג ולשלוח את הדיסק עם שירון להורה כדי שיוכל לשיר ולשמוח עם ילדו גם בבית.
ביום הרביעי תוכלו להקריא בצורה תיאטראלית את מגילת אסתר תוך שהילדים מרעישים ברעשנים כאשר שמו של המן הרשע מוזכר. וכך תוכלו לשלוח להורה את המגילה כפי שסיפרתם אותה יחד עם רעשן.
ביום החמישי תוכלו להביא תחפושות ואביזרים לגן, ולערוך "משתה" ותיאטרון בובות המספר את סיפור פורים וזאת תוכלו כבר לצלם ולשלוח להורים שיזרחו משמחה.
יש אין סוף רעיונות שיכולים לשתף את ההורה בשמחה של הגן. החשוב הוא שגם העברתם לילדי הגן את הערך העיקרי של החג – שמחה וזאת ע"י כך שהם בעצמם משמחים את הוריהם ובמקביל אפשרתם להורה לחוש תחושת שייכות ולחוות את שמחת החג דרך עיניו של ילדו.
מאחלת לכן חג פורים שמח שמח שמח !!!

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים