תוכנית לימודים לפסח 2019 – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

תוכנית לימודים לפסח 2019

הצעה לפעילות לקראת חג הפסח בגן הילדים

אוטוטו יחל חג הפסח… גננות רבות מתלבטות מהי תוכנית הלימודים לחג הפסח המתאימה לגילאי הילדים 0-3.

זה הזמן להפסיק להתלבט ולהתחיל ליישם.

על מנת לתרום לקידומו של הילד קריטי לקרוא וליישם הנחות יסוד אילו ביסודיות רבה:

  1. מגלים את העולם – זכרי שבגילאים 0-3 כל דבר הוא חדש ולא מוכר, גם עבור ילדים שחוו את החג בשנת חייהם הראשונה
  2. מן המוחשי אל המופשט – הלמידה בגיל הרך תמיד תהיה מן המוחשי אל המופשט: תמיד מראים לילד את 'הדבר האמיתי'
  3. למידה על למידה – הילד לומד להכיר את העולם באמצעות חמשת חושיו. כל דבר חדש הוא יכניס לפה, יבדוק את הטעם והמרקם, ימשש, יתחכך. כשהוא יסיים לחקור את ה 'דבר' החדש, הוא פנוי "ללמידה על למידה", כלומר לעשות שימוש עם אותו חומר/חפץ עם חומרים וחפצים נוספים שהכיר .
  4. קידום הילד מהמקום שבו הוא נמצא – בכל פעילות עליך לחשוב כיצד לאתגר את הילד ללמידה מרתקת ומעניינת. לדוגמה: הילד הכיר מגוון רחב של בדים (הכללה), ילמד למיין את הבדים עפ"י צבע או אף ברמה גבוהה יותר מיון עפ"י בד שקוף ואטום.
  5. יש להעביר פעילות בקבוצה קטנה, עד 3-4 ילדים לפעילות של 10 דקות. ניתן לקיים זאת בשעת המשחק בחצר, בכל פעם להכניס קבוצה קטנה של ילדים ולשבת במקום שקט בגן.
  6. הכנה מוקדמת – מכוון שבגיל זה סף הריכוז של פעוטים נמוך, עליך להכין את הפעילות בטרם תזמיני את הילדים
  7. תכנית הלימודים צריכה להיות תואמת גיל והתפתחות המתבססת על הכרות מעמיקה על הילדים במטרה:

לקדם את הילד ביחס לעצמו (ולא ביחס לכלל ילד הגן)

לחזק את היכולות האישיות שלו ובמקביל להקנות לו ידע חדש

  1. זכרי, הם "רק ילדים"! לא ניתן ואין צורך "ללמד הכל" הלמידה היא נקודתית ואינה מופשטת. ילד אינו מתעמק במשמעות הלמידה ומה נסתר לה, אלא מקבל וקולט את המידע שנמסר לו. חשוב בהזדמנות זו לחבר את הלמידה גם למתרחש בבית.

תוכנית לימודים לפסח

*תוכנית לימודים זו תואמת לגיל ולהתפתחותו של הילד בין השנים 0-3 

הילד יכיר את סמלי החג:

  • גילאי שנה עד שנתיים – הילד יכיר את המצה
  • גילאי שנתיים עד שלוש – הילד יכיר את המצה ואת החרוסת
  • גילאי שלוש ומעלה – הילד יכיר את המצה, החרוסת, המשחק באגוזים

מטרות נוספות

  • הילד יזהה את סמלי החג
  • הילד ישיים את סמלי החג
  • הילד ימנה באמצעות הסמל
  • הילד יחזק מוטוריקה עדינה וגסה באמצעות רידוד הבצק למצות
  • הילד יכיר מושגים באמצעות הלמידה לחג:
  • מתמטיים – גדול וקטן, מעט והרבה , מיון והכללה .
  • צבעים – לבן, חום, ירוק , אדום
  • מושגים הרלוונטיים לחג- פסח, מצה, חרוסת אגוזים

הפעילות: הכנת מצות

מטרת הפעילות: הכרות חושית של הפעוט עם המצה.

פעילות פשוטה ומהנה באמצעות שלושה חומרים בסיסים, המאפשרת לילדים למידה משמעותית, והפעלת כל החושים .

החומרים הנדרשים – קמח, מים ומלח

הפעילות תתבצע בישיבה על הרצפה, בקבוצה של עד ארבעה ילדים שיושבים במעגל : הילד יחזק את שרירי גופו, את היציבה ואת חגורת הכתפיים באמצעות פעילות זו.

הגננת תניח ארבעה קערות במרכז המעגל והילד יתנסה במגע עם החומרים:

קערה עם קמח, קערה עם מים, קערה עם מלח ,קערה עם סוכר.

*טיפוח קשר גן הורים:

ניתן להזמין הורים לפעילות משותפת קצרה בבוקר יום שישי של אפית מצות על סאג'. באופן זה ניתן יהיה לחזק את הקשר בין הילדים להוריהם ובין הגן להורים

 

תינוקות זוחלים/יושבים, ופעוטות בגילאי שנה-שנתיים

הילדים יחושו באצבעות ידיהם כל אחד מהחומרים.

האם החומר יבש או רטוב ?

האם הוא בעל ריח או טעם ?

הגננת תגיש לפעוטות את הבצק המוכן

הילדים יחושו את הבצק

הילדים ינעצו את אצבעותיהם בבצק

 

ילדים בגילאי שנתיים-שלוש

הילדים יחושו באצבעות ידיהם כל אחד מהחומרים.

מה יקרה כאשר שמים קמח במים ?

מה יקרה כאשר שמים מלח/סוכר במים ?

מכינים יחד בצק, הילדים ירדדו את הבצק במערוך

הילדים ינעצו מזלג בבצק ע"מ לעשות חורים במצה.

הפעילות : המצה לאחר האפייה

מטרת הפעילות: הכרות חושית של הפעוט עם המצה.

גם באמצעות פעילות זו, הילד יפעיל את כל החושים:

הפעילות תתבצע על הרצפה, בישיבה במעגל.

הגננת תגיש מצות או חלקי מצות לכל אחד מהילדים.

 

תינוקות זוחלים/יושבים, ופעוטות בגילאי שנה-שנתיים

יש לנקוט בזהירות רבה מחשש לסכנת חנק.

מה מרגישים שממששים את המצה ?

איזה טעם יש למצה ? (אפשר לתת לפעוטות לטעום מצה רטובה)

מה יקרה למצה אם דופקים עליה ?

מה יקרה למצה אם נכניס אותה לתוך קערה עם מים ?

 

ילדים בגילאי שנתיים-שלוש

מה מרגישים שממששים את המצה ?

מה יקרה למצה אם דופקים עליה ?

האם המצה משמיעה קול כאשר שוברים אותה לחלקים?

מה יקרה למצה אם נכניס אותה לתוך קערה עם מים?

מה יקרה למצה אם נשאיר אותה בתוך המים ?

מה יקרה אם נשאיר את המצה בשמש בחצר הגן ? ( הזדמנות להכיר גם את הנמלים או חרקים אחרים שעשויים לטפס ולכרסם אותה)

מה יקרה אם נכניס את המצה למקפיא ?

האם למצה יש ריח ?

איזה טעם יש למצה ?

הפעילות: הכרות עם מושגים

ילדים בגילאי 1.5 ומעלה

הפעילות תתבצע בקבוצות קטנות, עד 6 ילדים, מסביב לשולחן, או על הרצפה במעגל.

מטרת הפעילות : הכרות עם מושגים כגון גדול/קטן, מעט/הרבה. הילד ילמד מיון והכללה.

הגננת תפזר מצות על גבי השולחן, מצה שלמה, ומצות מחולקות לחצאים ולרבעים. מומלץ גם להציג לילדים מצה עגולה.

הגננת תשיים : " על השולחן יש הרבה מצות. הנה מצה גדולה, והנה מצה קטנה. הנה מצה בצורת ריבוע, והנה מצה בצורת עיגול. הנה מצה רחבה, והנה מצה צרה. כאן יש לנו הרבה מצות, וכאן יש לנו מעט מצות"

הגננת תניח שתי קופסאות בצבעים שונים על השולחן, בקופסא אחת הילדים ישימו את המצות הגדולות, ובשניה את הקטנות. הגננת תתווך: " הילה מכניסה את המצה הקטנה לקופסא הכחולה. עומר שם את המצה הגדולה בקופסא האדומה"

ותסכם: "כל המצות הקטנות בקופסא הכחולה. כל המצות הגדולות בקופסא האדומה"

הפעילות- הכנת חרוסת

ילדים בגילאי שנתיים- שלוש

מטרת הפעילות: הכרות חושית של הפעוט עם החרוסת.

פעילות חווייתית שבאמצעותה ניתן ללמוד באופן מוחשי ע"י חמשת החושים

מתכון מומלץ לחרוסת ( במידה ויש בגן רגישות לאגוזים אז ניתן להכין ללא האגוזים):

חבילת תמרים מרוסקים
2  תפוחים ירוקים מגורדים מגרדת בינונית.
אגוזיי מלך 100 גרם טחונים בטחינה גסה.
יין תירוש כחצי כוס.
ניתן לתבל במעט קינמון

הפעילות תתבצע בישיבה על כיסאות מול שולחן, בקבוצה של עד ארבעה ילדים : הילד יחזק את שרירי גופו, את היציבה ואת חגורת הכתפיים.

הגננת תניח ארבע קערות במרכז השולחן : קערה עם תמרים, קערה עם תפוחים מגורדים, קערה עם אגוזים טחונים ,קערה עם יין.

הילדים יחושו באצבעות ידיהם כל אחד מהחומרים.

האם החומר יבש או רטוב ?

האם הוא בעל ריח או טעם ?

מה יקרה כאשר מערבבים את החומרים ביחד ?

מכינים יחד את התערובת, הילדים ילושו את העיסה עד לקבלת עיסה אחידה

ניתן להכין כדורים עגולים ואחר כך לפרק שוב לעיסה ולראות את השתנות הצורה.

ניתן לייצר כדורים בגדולים שונים ולשאול- מה גדול ממה?

הפעילות- הכרות עם האגוזים ( לאחר בדיקה שאין אלרגיה בגן ותוך השגחה צמודה מפאת סכנת חנק)

מטרת הפעילות: הכרות חושית של הפעוט עם האגוז.

גם באמצעות פעילות זו, הילד יפעיל את כל החושים:

גיל שלוש ומעלה

 

מניה של אגוזים- כמה אגוזים יש לנו?

הכרת מבנה האגוז- פנים ותוך

חוש המישוש:

– מה מרגישים כאשר מפוררים את האגוז?

– מה ההבדל בתחושה בין החלק הפנימי לחלק החיצוני?

חוש השמיעה:

– הקשת האגוז של משטחים שונים-רצפה/חלון/בד/משטח עץ- מה שומעים בכל פעם? מה חלש ומה רועש?

– רשרוש האגוז בתוך שקית ניילון/בתוך קרטון

– יצירת מקצבים באמצעות הקשת שני אגוזים ביחד

חוש הטעם:

יש לנהוג במשנה זהירות ולתת לילד וטעום רק אגוזים טחונים דק מחשש לחנק.

הפעילות : שירים ודקלומים

מטרת הפעילות: הכרות עם שירי החג

פיתוח היכולת הוורבלית, התנועתית והמוסיקלית של הילדים

הגננת תבחר ארבעה שירים קצרים קליטים ולא מורכבים מבחינה לשונית ותחבירית.

באופן הזה הפעוט יכיר, יבין , יפנים ואף ידע בהמשך לשיר את השירים החדשים שהוא ילמד.

את השירים מומלץ לשיר לאורך כל היום ובפרט במפגשים.

 

באגוזים נקיש

באגוזים נקיש

קיש קיש קיש

באגוזים נקיש

ידיים למעלה נרים

ידיים למטה נוריד

קיש קיש קיש באגוזים נקיש

ידיים קדימה ולצדדים

 

מצה

בחג הפסח אכלתי על מצה

חרוסת טעימה

עם כל המשפחה

צה צה צה אכלתי על מצה

חה חה חה עם כל המשפחה

חג הפסח הנה בא

חג הפסח הנה בא

השמחה גדולה גדולה

בחג הפסח נאכל מצה

אבא אמא וכל המשפחה

 

האגוזים/ אורלי בינדר

(מומלץ לבחור בית אחד בלבד)

מקישים האגוזים,

זה בזה תוק תוק נוגעים,

מקישים האגוזים,

תוק, תוק, רוקדים זזים.

האגוזים מתגלגלים

האגוזים הקטנטנים

מתגלגלים מתגלגלים

האגוזים השמנמנים.

ברצפה האגוזים

מקישים תוק תוק נוגעים

מקישים האגוזים

מקישים רוקדים זזים.

 

סיפור לפסח : מעשה במצה שלא מצאה/ ליאת רף

לגילאי 2-3 ניתן לספר סיפור לחג ובמסגרתו לדבר על ערך המשפחתיות וארוחת החג

אוֹפֶה אָפָה בַּטַּבּוּן מַצָּה פִּתְאוֹם מִן הַטַּבּוּן הוֹפּ… קְפִיץ קְפֹץ… קִפְּצָה הַמַּצָּה, קָפְצָה וְקָפְצָה שֻׁלְחָן לֵיל סֵדֶר חִפְּשָׂה וְחִפְּשָׂה… אַךְ לֹא מָצְאָה.

קָרָא הָאוֹפֶה: "חִזְרִי לְכָאן מַצָּה, חִזְרִי, הַכֹּל בְּסֵדֶר?! בְּעוֹד כַּמָּה שָׁעוֹת יֵעָרֵךְ לֵיל הַסֵּדֶר!!!"

אַךְ הַמַּצָּה לֹא חָזְרָה וְקִפְּצָה לְכָל עֵבֶר, נִסְּתָה לְנַחֵשׁ הֵיכָן שֻׁלְחָן לֵיל הַסֵּדֶר!

אוּלַי שֻׁלְחָן לֵיל הַסֵּדֶר נִמְצָא בָּאֲגַם הַבַּרְבּוּרִים?…

הִגִּיעָה הַמַּצָּה לָאֲגַם וְאֶת מִי הִיא פָּגְשָׁה?!

אֶת הָאֶפְרוֹחַ שֶׁיָּצָא מִן הַבֵּיצָה, צִיפ צִיפ צִיפ צִיֵּץ, וּמִיָּד רָצָה לְנַקֵּר בַּמַּצָּה.

וְהוֹפּ… קְפִיץ קְפֹץ… קִפְּצָה הַמַּצָּה, קָפְצָה וְקָפְצָה מֵהַסַּכָּנָה נֶחְלְצָה, שֻׁלְחָן לֵיל סֵדֶר חִפְּשָׂה וְחִפְּשָׂה… אַךְ לֹא מָצְאָה.

אוּלַי שֻׁלְחָן לֵיל הַסֵּדֶר נִמְצָא בָּאֻרְוָה…?

הִגִּיעָה הַמַּצָּה נִרְגֶּשֶׁת לָאֻרְוָה וּבָאֻרְוָה אֶת מִי הִיא פָּגְשָׁה?!

הִי… הִי… הִי… אֶת הַסּוּס שֶׁיָּצָא בִּדְהָרָה… הַסּוּס לְלֹא הִסּוּס אֶת הַמַּצָּה רָצָה לֶאֱכֹל

וְלָכֵן הַמ הַמ הַמ…..הוּא פָּתַח פֶּה גָּדוֹל, הִגִּישָׁה הַמַּצָּה חָצִיר יָשָׁר לְפִיו וּמִיָּד זִנְּקָה וְקִפְּצָה מִסָּבִיב.

וְהוֹפּ… קְפִיץ קְפֹץ… קִפְּצָה הַמַּצָּה, קָפְצָה וְקָפְצָה מֵהַסַּכָּנָה נֶחְלְצָה, שֻׁלְחָן לֵיל סֵדֶר חִפְּשָׂה וְחִפְּשָׂה… אַךְ לֹא מצאה.

הַיְּלָדִים חָזְרוּ לְבֵיתָם וְאֶת הַמַּצָּה שֶׁמָּצְאוּ לָקְחוּ הֵם אִתָּם.

וּבַבַּיִת שֻׁלְחָן חַג וּסְבִיבוֹ הַמְּסֻבִּים רָאוּ אֶת הַמַּצָּה וְשָׁרוּ בְּשִׂמְחָה: "מַה נִשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת? שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִים חָמֵץ וּמַצָּה"…

וְהוֹפּ קְפִיץ קְפֹץ קִפְּצָה לַשֻּׁלְחָן הַמַּצָּה שֻׁלְחָן לֵיל סֵדֶר סוֹף כָּל סוֹף הִיא מָצְאָה!

אָמְרָה הַמַּצָּה: עַכְשָׁו אֲנִי מַצָּה מַמָּשׁ מַמָּשׁ מְרֻצָּה.

 

שימו לב, שחלק ניכר מהפעילויות ניתן ליישם במסגרת הפעילויות השוטפות בגן. בזמן הארוחה, בזמן משחק חופשי, ועל גבי שולחנות הפעילות.

כמו כן, ניתן כמובן לבחור בכל אחד מסמלי החג השונים ולבצע את הפעילויות באמצעותם.

חג שמח, מיכל

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים