חופשת הפסח בגנים -האמנם יציאה מעבדות לחירות? – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

חופשת הפסח בגנים -האמנם יציאה מעבדות לחירות?

חגיי ישראל הם דבר נפלא. המשפחה מתאחדת סביב שולחן, תמיד הבית מואר לכבוד האורחים, מתנתקים מהשגרה, נופשים ואפילו קצת נחים והאוכל של החג הוא תמיד הרבה יותר טעים.
בילדות, חגים הם הזמנים האהובים ביותר. אמא ואבא בבית, בטלוויזיה יש תוכניות צבעוניות ושמחות, הבית מלא בריחות של בישולי החג וסבתא עם סבא דודים ובני דודים באים לבקר.
לרבים מאיתנו, ולבני המזל שבננו, יש זיכרונות מתוקים של הריחות, של הטעמים, של השירים, החיבוקים והכרבולים עם אמא ואבא בחופשות החגים. זיכרונות חיוביים אלו הם מהבולטים ביותר והמשפיעים ביותר על תפקודינו כהורים. החום והחיבוק של החגים מסמל עבורנו את המהות של התפקיד ההורי. האהבה האין סופית לילדים שלנו מתקשרת תמיד לזיכרונות הכי מתוקים בילדות שלנו.
וכמה נכון יהיה לטפוח על שכמם של הורינו המבוגרים על שהצליחו איכשהו, בחוכמה ובמאמץ אדיר להותיר בזיכרוננו רק את החלק החיובי והמתקתק של החגים, כי מי כמונו ההורים יודע, שלחגים יש גם את הצד הפחות מתוק בלשון המעטה…

דרך עיניהם של ילדנו, החגים הם סוף סוף הזמן לקבל את תשומת ליבם המלאה של ההורים. זמן לחלוק עם אמא ואבא חוויות לחיים, זמן ליהנות, לשמוח ופשוט להיות ביחד. ועד כמה שציפיות אלו הן טבעיות במיוחד, חיוביות לחלוטין ואפילו מהוות את הבסיס לקיום ההורי שלנו, אין זה קל בכלל לעמוד בהן.
לצערנו, החגים אינם לחלוטין קוטעים את השגרה, הם לרוב מוסיפים משימות נוספות למכלול המשימות השגרתיות הקיים.
חופשת הפסח בגנים העירוניים, מתחילה כבר שבוע לפני ערב החג, בדיוק בזמן שמשפחות רבות עסוקות בניקיון האביב, בקניות לקראת החג, בבישולים, בתכנון עיסוקים, נופשים ונסיעות לקראת חופשת החג. כל זאת בזמן שאנו ההורים, טרם יצאנו לחופשה ממקומות העבודה.

ואז, מגיע ערב חג וחול המועד. המארחים מביננו, מארחים את משפחותיהם באהבה רבה תוך שהם יוצאים קצת מדעתם. הקניות לקראת ערב החג, הניקיון, הסידור, הבישולים והרצון העז שהכל יעבור בשלום, סוחט מהמארחים כל טיפת אנרגיה הנדרשת כדי לשיר וליהנות עם הילדים. המתארחים שבננו, עסוקים במסע הקניות למתנות עבור המארחים בתוך הקניונים ומרכזי הקניות הומי האדם ומבלים שעות רבות בהמתנה בתורים .כל זאת בזמן שהקטנטנים עומדים לצידנו, חסרי סובלנות ודורשים מתשומת ליבנו כי בכל זאת זה הזמן ששייך גם להם.
כל יום, אנחנו ההורים, מבלים שעות רבות במקום העבודה בזמן שהקטנטנים מבלים את אותן השעות בגנים. בערב, כולנו נפגשים לזמן מאד קצר ומוגבל בידי כללים וגבולות המתחזקים את השגרה. השגרה החשובה, היא שמטמיעה בילדנו את הערכים שיקבעו אלו אנשים הם יצמחו להיות ואילו השבתות והחופשות הם שיעצימו את האחדות המשפחתית ויותירו בילדינו זיכרונות חיוביים ומתוקים שיהפכו אותם לאנשים מלאי שמחת חיים.

אם כך, לחגים יש תפקיד מאד חשוב בעיצוב אישיותו של הילד. יש ילד שזוכר ריח של מטעמי החג בביתו כשאמא מאשרת לו "לגנוב" טעימה מהסיר תוך שהיא מתלוצצת עימו. יש ילד שזוכר את שולחן החג עם כל המשפחה שקוראת את ההגדה בצורה מצחיקה ומעניינת ויש ילד שזוכר את עצמו עוזר לאמא ואבא לנקות את הבית לקראת החג תוך שאבא נותן לו אחריות וסומך עליו בתפקידיו. ילד זה יצבור זיכרונות ילדות שיהפכו אותו לאדם חיובי ושמח, אדם שמסוגל להיקשר ולסמוך על האחר ללא עכבות שהרי האדם הוא מכלול של ערכים וחוויות .

לעומת זאת, יש ילד שזוכר מתח ולחץ בבית לקראת הגיעו של חג הפסח. יש ילד שחווה וחש את הקושי והלחצים סביב ההכנות, הניקיונות או האירוח לקראת ערב החג. ילד זה יחוש תחושות שליליות סביב החג ולא יקשר את החגים לאחדות משפחתית והנאה אלא למתח וכעסים.
ללא ספק השילוב בין כל המשימות הקשורות לחגים יחד עם עמידה בציפיותיהם הטבעיות לחלוטין של הילדים, היא איננה משימה פשוטה.
אם נגדיר מטרה חשובה במיוחד בתפקיד ההורי, אז נאמר שהמטרה היא ליצור מאגר של חוויות משפחתיות חיוביות בזיכרונם של הילדים. אחד הכלים הטובים במיוחד להשיג מטרה זו היא להשתמש בברכות אותם מביאים החגים המסורתיים. גם לחילוניים שבנינו, החגים מכילים סיפורים מלאי ערכים ומסרים חשובים, הם נושאים עימם תחושות אחדות וביטחון, הם יוצרים את החריגה מהשגרה לטובת חוויות משפחתיות בלתי שגרתיות וממלאת אותנו בתחושות עמוקות של שמחה.

הכל תלוי באיך, אתם, ההורים, חוגגים את החגים עם הילדים. האם אתם חשים ומשדרים תחושה שעם הגיעו של החג, יצאתם מחירות לעבדות או מעבדות לחירות ?

אם הינכם נצמדים למנהגי החג המכילים משימות רבות, שתפו את הילדים במשימות, העבירו אליהם אחריות וביטחו ביכולותיהם. עשו כיף מהמשימות ואל תתייחסו לכל משימה כמטלה מכבידה.
אל תחכו לרגע האחרון לביצוע כל המשימות משום שזה יהפוך אתכם לחסרי סובלנות העומדים תחת לוח זמנים מאד צפוף. עירכו תכנית עבודה לקראת בואו של החג ובה רשמו את כל המשימות וקיבעו להם לוח זמנים תואם ושאינו לחוץ. שתפו את ילדיכם בתכנית וקיבעו להם תחומי אחריות .
כל משימה יכולה להיות פעילות תורמת לילדים. לעיתים אנו, ההורים, "שוברים את הראש" וגם משלמים לא מעט כסף עבור פעילות יעילה ומפתחת עבור הילדים וזאת בזמן שהפעילות הכי יעילה נמצאת תחת אפינו – פעילות משותפת שלנו עם הילדים.
תחשבו, כמה מהנה יכול להיות לנקות את הבית יחד עם הילדים בשילוב של הרבה מים ובועות סבון, הענקת סמכויות לילד, שימוש בכלים מותאמים ליכולותיו של הילד כמו מטאטא קטן, ניקיון הבית עם מוסיקה מהנה תוך שאתם שירים ביחד ועוד … אומנם, אתם מאריכים את זמן הפעילות אך משיגים את כל המטרות, ניקיון הבית וזמן איכות מהנה עם הילדים.
ואז כשהחג מגיע וצריך לבלות ביחד מספר ימים והמון שעות, רבים מאיתנו עשויים לחוש מעט מתוסכלים אולי משום שאנו פשוט לא רגילים. בעידן זה של משפחות פוסט מודרניות, ההורים מעבירים תפקידים רבים לאחריותם של מסגרות חינוכיות רבות. הגנים בבוקר תופסים את מקומם של ההורים כמחנכים עד שעות אחה"צ ובערב מסגרות של חוגים או פעילויות עם קבוצת השווים ממלאים את זמנם. עם הגיעם של החגים אנו, כביכול, נאלצים למלות את זמנם של ילדנו לאורך כל הימים בפעילות משותפת, יעילה ומהנה וזאת בזמן שאנו עומדים בפני מחויבויות נוספות כמו מקומות העבודה, מחויבויות מול המשפחה הרחבה המצפה לביקורים והארחות, מחויבויות מול כללי המסורת והדת וגם מול צרכינו האישיים של מנוחה והרגעות .

תחושת התסכול, לאור האמור, הינה טבעית ואנושית. עם זאת, המציאות מחייבת אותנו למצוא את הפתרונות והרצון האישי שלנו קורא לנו גם ליהנות מזה. איך בכל זאת מסדרים את הזמן כך שנוכל להיות עם ילדנו ולא רק לצידם, להעניק להם ערכים מוספים הקשורים לאמונות האישיות של כל אחד מאיתנו והכי חשוב לחבק וליהנות מכל רגע איתם ?
ראשית, חשוב שנקבל את תחושות התסכול כאנושיות ולא נחוש גם בנקודות אלה את תחושות האשם המלוות אתנו, כהורים, גם במהלך השגרה.
שנית, חשוב שניזכר בכך שהחגים הם פסקי זמן בחיים של כולנו, פסקי זמן בהם אנו חייבים להשתחרר מהשגרה הבולעת, לחשוב קצת אחרת ולפיכך לנהוג קצת אחרת. בפסקי זמן אלו אפשר לצאת מהגבולות המנחים אותנו בשגרה. אם בשגרה הילדים ישנים בשעה 8, בפסקי הזמן זה בסדר אם הילדים יירדמו קצת יותר מאוחר וזה בסדר שאתם ההורים לא תמהרו לקלח אותם, להאכיל אותם ולהרדים אותם בדיוק בזמן. תוכלו להשתחרר מהגבולות שאתם הצבתם, להרפות, להתכרבל עימם עוד שעה בסלון ולאפשר גם להם וגם לכם ליהנות מפסק הזמן.
לחשוב אחרת יאפשר לכם להשתחרר מהחשיבה שאם תעבירו את זמנם של הילדים בפעילות לא מפתחת, הם חלילה יישארו מאחור. אז אל דאגה כל פעילות משותפת נטולת מתחים, יכולה לתרום ב"מינימום" לשמחת החיים שלהם. זה בסדר גם לקחת קצת פסק זמן מהתחושה שאתם נושאים בכל רגע ביום באחריות על הצבת הגבולות לילדים. הילדים מבינים שזהו פסק זמן והם גם נהנים מזה כל עוד זה לזמן מוגבל. אם אפשרתם להם לחרוג מהכללים הם לא יחשבו שזה לתמיד.
תחושת השחרור תסיר מכם את החשש שאתם אמורים לספק עבורם את אותה רמת פעילות שכל שאר המסגרות בחייהם מספקים עבורם בשגרה. הילדים סה"כ מצפים לזמן משותף עמכם.
כן, הכינו תוכניות לבילוי משותף, זה בהחלט חשוב, אך בשפת הסלינג אומר ,"תזרמו" עם הילדים ללא חששות. אפשרו להם ולעצמכם קצת לצאת מהגבולות ופשוט להתחבק, להשתובב ולהתיילד.
גם ילדים שגדלו במשפחות חסרות אמצעים מחזיקים בזיכרונות ילדות מתוקים על חיוכים של אמא, שירים עם אבא, שולחן לבן עם ניחוחות של מטעמים וטיולים פשוטים בשדות.
לעיתים הציפיות הכל כך גבוהות של ילדנו הם רק פרשנות שלנו ההורים. אם תכנסו לראשו של ילד לא תמצאו פנטזיות על טיולים אקסטרימיים, אלה רק חיבוק וקצת זמן יחד עם אבא ואמא.

 

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים