לילד שלי יש בעיה – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

לילד שלי יש בעיה

מתוך "נענע 10 אמא"

קורה שהגננת מזמנת אתכם לשיחה, היא טוענת שהילד שלכם שונה, הוא לא מתנהג כמו שאר ילדי הגן, לא אוהב לגעת בגואש, לא רוצה לשחק בחול, הוא לא זוכר יותר מדי על מה דיברנו אתמול, יש לו לדבריה בעיה שכדאי לאבחן. מה תעשו? תיפגעו או תתאפסו, לפניכם הוראות הפעלה.

מנהלת גן מוצלחת תמיד נמדדת על פי קשריה עם ההורים. במידה ויש תככים בגן, דיבורים של אחר הצהריים בפארק, הבסיס של הגן יוצא מאיזון ומתחילה להתעורר בעיה.
אך מה קורה כשהגננת מבשרת לכם כי היא שמה לב לבעיה כזו או אחרת. לרוב אנחנו ניפגע, נימצא בעידן של הכחשה תמידית, נדע שהילד שלנו הוא הכי טוב, לא ניתן לאף אחד לנפץ עבורנו את הפנטזיה ההורית. מי היא בכלל הגננת, היא שיודעת הכל, מי היא שתשפוט את ילדינו ותגיד שיש לו בעיה?
היא הגננת – נמצאת עם ילדכם קצת יותר ממה שאתם מבלים איתם, היא בעלת ניסיון, היא מבינה ילדים, זהו עולמה. ואם נרד לרגע מן העץ שטיפסנו עליו, נדע כי לגננת יש אינדיקציה כמעט מושלמת, עם עוד עשרים ילדים, כמעט באותו הגיל, מתרוצצים ומכתיבים את קצב ההתפתחות הנפלאה.

מיכל הרפז, יועצת לניהול חינוכי ופדגוגי לגני ילדים, ממרכז הרפז מסבירה לנו כי שיתוף הפעולה התמידי שמתחולל בין מנהלת הגן להורה, פועל תמיד לטובת הילד. "בימינו יש לא מעט ילדים בעלי קשיים, החל מקשיים בהתפתחות המוטורית כגון ילד בן שנתיים שעוד לא הולך, בן שלוש שעוד לא מדבר ובן שנה שעוד לא יושב" – מה שבדרך כלל נתון גם לתשומת ליבם המרכזית של ההורים שמקפידים לבדוק האם ילדם עומד בסקאלת הגילאים הממוצעת. מוסיפה הרפז כי הליקויים יכולים להימשך לתופעות מגוונות כגון קושי בשליפה מן הזיכרון, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות בוויסות החושי ועוד תופעות שללא טיפול מתאים עלולות להסתבך בגילאים בוגרים יותר. לדבריה, מנהלות הגן אומנם לא יודעות ברמה המקצועית לאבחן את הבעיה/התופעה, אך יודעות עצם ניסיונן והאינדיקציה המקצועית שלהן, לשים את האצבע ולדעת שהנה כאן מתחולל שינוי, בעיקר התפתחותי.

גננות שותקות
נכון שמחובתה של מנהלת הגן ליידע את ההורה ולרכז את תשומת ליבו אל הבעיה, בעוד הילד תמיד תמיד עומד במרכז. הרפז מציינת כי גנים רבים לא יודעים להתמודד עם הבעיה – "רובם חוששים לפנות אל ההורה ולציין כי ילדו לוקה בבעיה כזו או אחרת, שאותה כאמור, כדאי ואף מומלץ, עם איש מקצוע מיומן, לאבחן". החשש הגדול של הגן הוא שההורה ייפגע וירצה לעזוב את הגן וכאמור, פרנסתם ומקור הכנסתם המרכזית עלולים להיפגע.

פסיכולוגיה טבעית
בואו נבין את עצמנו, אנחנו הורים לגוזל קטן, דואגים לשלמותו, לבריאותו, לקיומו היום יומי. למה לנו בעיות עכשיו? מכאן חלקנו מפתחים מנגנון הכחשה שפועל נהדר ואף פנומנאלי. עצם דבריה של מנהלת הגן עלול לעורר בנו זעם, כעס ומרמור כלפי הגן. למה היא חושבת שילדנו לא מספיק טוב כמו שאר הילדים? הרפז טוענת שהורים רבים בתוך תוכם כן חשים בבעיה אך מחליטים להתעלם ממנה. במצב הנתון גם הגן מתחיל בסבב של כעסים על ההורה שלא מקבל את דבריו ומכאן אנחנו נמצאים במעגל של שיפוטיות, ביקורת לא טובה ושבירת האמון הכללי בינינו לבין הגן ובין הגן אלינו, ושוב, ילד קטן נותר לו בודד באמצעה של מערכה.

הרפז מציעה לנו שנבין את מנגנון ההכחשה הטבעי כמו גם את מחויבותה של הגננת ליידע אותנו בכל בעיה שצצה. הגננת פועלת לטובתנו ולטובת הילד שלנו. יש לה ניסיון עשיר מול ילדים, וגם אם היא בסופו של דבר תטעה, מומלץ שנבדוק וניתקל בטעות שבזבזה את זממנו, לרוב את החינמים האלה אנחנו אוהבים.
כמו כן, כדאי שנזכור כי גננת אינה מאבחנת מקצועית, היא מאתרת בעיות ותו לא. כדאי ואף מומלץ שלא לוותר על אבחון מקצועי דווקא כדי שנדע כיצד לטפל נכון, במידה והבעיה אכן קיימת. השערות לא יובילו אותנו לשום מקום. כיום, ברוב קופות החולים קיימים מרכזים להתפתחות הילד שמאבחנים ובוחנים את הקטנטנים בהתאם לסקאלת הגילאים ההתפתחותית שאנחנו, אולי לא כל כך מכירים.
לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו לא מבינים מדוע הקטן שלנו בן שנתיים עוד לא מבחין בין סוגי הצבעים השונים. נכון שחבריו האחרים כבר יודעים לעשות זאת, אך זה לא מחייב שילד בן שנתיים יידע לזהות צבעים, לספור, לזהות צורות ועוד.

לסיכום, קשרים טובים עם הגננת מקובלים כמעט על כל הורה ששואף לשלמות ילדו והרגשתו הבטוחה להשאירו בגן. הגננת היא לטובתנו ולטובת הילד שלנו. היא לא מחפשת אותנו, היא לא נגדנו, היא פועלת איתנו יחד, גם אם אנחנו לא רוצים להאמין בזה, אנחנו מגדלים איתה ביחד את הילדים ואבחונים נכונים בזמן עלולים לחסוך לנו ובעיקר לילדנו בעיות חמורות יותר בעתיד.

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים