הסתכלו קדימה אל העתיד – ובחרו את התגובות שלכם – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

הסתכלו קדימה אל העתיד – ובחרו את התגובות שלכם
אחד המרכיבים החשובים בחינוך ילדים, הוא היכולת להסתכל קדימה ההבנה של החשיבות של הנושא, והיישום…
למה הכוונה ?
התגובות שלנו מעצבות את ההתנהגות העתידית של הילד. הן מעצבות את ההתנהגות שלו בסיטואציה הבאה הדומה לזו שהגבנו אליה,
את ההתנהגות שלו כשהוא יהיה בן חמש, וכשהוא יהיה בן 15.

ניקח לדוגמא כמה תרחישים אפשריים, שלוודאי נפגשים עמם הורים וגננות.

– הילד מטפס על השולחן בבית. אמא אומרת לו : בבקשה, רד מהשולחן.אסור לטפס על השולחן. הילד אינו יורד מהשולחן, ולאחר מספר דקות, נופל ומקבל מכה. האמא אומרת לו :" לא נורא מתוק, זה בסדר, בוא נשים קרח על המכה, כבר יעבור לך"
– בשעת ארוחת הבוקר בגן, הפעוט בן השנתיים משליך את הכריך על הרצפה. הגננת מרימה את הכריך, וזורקת לפח. ומציעה לפעוט כריך אחר. הוא נענה אך שוב זורק את הכריך על הרצפה, וחוזר חלילה.
– בעת משחק עם חברים אחת הילדות נאלצת להמתין בכדי לקבל את הכדור. בשלב מסוים היא מחליטה לקחת אותו מידה של חברתה בכח וגם למשוך בחוזקה בשערה. הגננת/האם ניגשות לילדה מחזירות את הכדור ואומרות: בואי, אני אחזיר לך את הכדור, מה קרה ? היא הכאיבה לך ?
בכל הדוגמאות האלו, לא בוצע אקט חינוכי במחשבה לטווח רחוק. מה המסר ? מה הילד יבין ? ויתרה מזו, מה הוא ילמד מהעובדה שבחרנו לוותר ?

אפשר לעשות את זה גם כך:

– הילד נפל מהשולחן. לבדוק שהוא בריא ושלם ולומר לו : אני מבינה שמאוד כואב לך. בוא נשים קרח על המכה, אסור לטפס על השולחן! זה מסוכן ולא מקובל!
– הילד השליך את הכריך על הרצפה. הגננת ניגשת אליו ומבקשת להרים את הכריך ולזרוק בפח. הגננת מסבירה : אסור לזרוק אוכל על הרצפה.
– הילדה חטפה את הכדור ומשכה בשערה של חברתה לגן: הגננת ניגשת ואומרת: מאוד כואב לה. אצלנו בגן לא מכים ולא חוטפים צעצועים.

וכך, לאורך זמן, הילד ילמד בצורה ערכית : בטיחות, אמפטיה, הערכה, והתחשבות בזולת.

בהצלחה

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים