תוכנית לימודים ליום העצמאות – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

תוכנית לימודים ליום העצמאות

תוכנית לימודים ליום העצמאות

במיוחד בשבילך כתבתי תוכנית לימודים מקצועית, קלילה ומהנה ליום העצמאות

לטעמי ילד עד גיל 3 לא יכול להבין את המשמעות של קבלת עצמאותה של מדינת ישראל

ולכן, אני מציעה להתמקד בסמל אחד בלבד שדרכו הילד יוכל לחוות את אווירת החג- דגל ישראל.

מטרת על

הילד יכיר את הסמל המרכזי של יום העצמאות- דגל ישראל.

מטרה תואמת גיל והתפתחות

  • גילאי לידה עד שנה וחצי – הילד ייחשף לראשונה לדגל ישראל
  • גילאי שנה וחצי עד שלוש – הילד יכיר את הדגל לעומק באמצעות למידה של צבעים, צורות, מרקמים ושירים של הדגל.

מטרות נוספות

  • הילד יזהה את הדגל
  • הילד ישיים את הדגל
  • הילד ימנה באמצעות הדגל
  • הילד יחווה את הדגל בצורה חיובית
  • הילד יכיר מושגים באמצעות הלמידה לחג:
  • מתמטיים – גדול וקטן, מעט והרבה
  • צבעים – כחול, לבן, תכלת

הפעילות : הכרת הדגל

מטרת הפעילות: הילד יכיר את דגל ישראל

הפעילות תתבצע בקבוצה קטנה של עד 4 ילדים.

הגננת תניח במרכז השולחן, או על השטיח מספר דגלונים.

גילאי לידה עד שנה וחצי-

  • יש לתת לילדים לחוש את מגע הדגל, להתבונן בצורתו ובצבעו.
  • הגננת תצביע על צבעי הדגל ותנקוב בשמם של הצבעים ( כחול ולבן).
  • יש לתת לילדים לנפנף בדגל, להדגים להם נפנוף חזק וחלש.

גילאי שנה וחצי עד שלוש-

  • יש לתת לילדים לחוש את מגע הדגל, להתבונן בצורתו ובצבעו
  • הגננת תשאל את הילדים- מה הם צבעי הדגל?
  • הגננת תכיר לילדים צורות חדשות- מלבן (צורתו של הדגל), שני פסים,  מגן דוד (לא להגיד שמורכב משני משולשים כי זה לא תואם גיל ואין להם את ההבנה של משולש).
  • הגננת תראה לילדים מה הם חלקיו של הדגל – מקל עשוי מפלסטיק או מעץ והדגל עצמו שעשוי מבד.
  • יש לתת לילדים לנפנף בדגל, להדגים להם נפנוף חזק וחלש.
  • האם ניתן לשמוע רחש בעת נפנוף חזק?
  • האם מרגישים משב רוח בנפנוף חזק?

הפעילות: הכרות עם מושגים

מטרת הפעילות: הכרות עם המושגים גדול/קטן, מעט/הרבה.

הפעילות תתבצע בקבוצה קטנה עד 4 ילדים

ילדים בגילאי שנה וחצי ומעלה-

פעילות של הכרת המושג קטן/גדול

הגננת תפזר מספר דגלים בגדלים שונים על גבי השולחן.

הגננת תאמר: הנה דגל קטן והנה דגל גדול

שימי לב- בגיל הזה אין לילד הבנה של גדול מ… או קטן מ… ולכן אין להראות להם בפעילות זו דגלים בגודל בינוני אלא דגלים זהים בגודלם הקטן ודגלים זהים בגודלם הגדול.

פעילות של מיון והכללה: הגננת תניח שתי קופסאות בצבעים שונים על השולחן, בקופסא אחת הילדים ישימו את הדגלים הגדולים, ובשנייה את הקטנים. הגננת תתווך: " נויה שמה את הדגל הקטן בקופסא הכחולה. נדב שם את הדגל הגדול בקופסא האדומה" ותסכם: "כל הדגלים הקטנים בקופסא הכחולה. כל הדגלים הגדולים בקופסא האדומה.

שימי לב- בפעם הראשונה הדגימי להם ובפעמים הבאות הם ימיינו בעצמם על ידי השלכה ויישום של הלמידה לאחר ההדגמה שלך.

פעילות של הכרת המושג מעט/הרבה

הגננת תפזר מספר דגלים בגדלים זהים על גבי השולחן ותחלק אותן לקבוצות.

הגננת תאמר: הנה הרבה דגלים והנה מעט דגלים.

לאחר מכן תשאל, איפה יש הרבה דגלים, והיכן מעט?

הפעילות- הכרת צבעים

מטרת הפעילות: הכרת הצבעים

באמצעות פעילות זו הילדים יכירו את הצבע לבן, כחול ותכלת

גיל שנה וחצי ומעלה

הילד יחזק את שרירי גופו, את היציבה ואת חגורת הכתפיים באמצעות פעילות זו.

בנוסף, זו הזדמנות נפלאה לאינטראקציה ולפיתוח יכולות חברתיות

פעילות עם קצף גילוח-

הפעילות תתבצע על השולחן כאשר הילד עומד, בהמשך על החלון ( אל דאגה, הכל יורד במים)

הגננת תגיש לילדים קצף גילוח בצבע לבן וכחול ( את הצבע הכחול ניתן ליצור באמצעות טפטוף של צבע מאכל כחול או מעט גואש ) ותיתן לילדים לחוש להנאתם את מגע הקצף.

מה קורה כאשר מערבבים את הצבעים? איזה צבע חדש יצרנו?

  • בהמשך ניתן להוסיף גרגרי אורז לשינוי תחושה

פעילות עם מקל אוזניים-

הפעילות תתבצע בישיבה על שולחן בקבוצה של עד 4 ילדים

הגננת תשים קרפ כחול עם מים חמימים בתוך קערה ( ניתן לשים בתוך גביעי מעדן) ותיתן לילדים לראות כיצד המים משנים את צבעם לכחול.

כל ילד יקבל מקל אוזניים שישמש כמכחול ויצייר באופן חופשי באמצעות הצבע הכחול שנוצר על דף חלק.

הפעילות : הכרות הדגל בחצר הגן

מטרת הפעילות: הכרות חווייתית עם מסורת של קישוט הבית בדגלים

הגננת תבקש מהילדים לעזור לה לקשט את כניסת הגן ואת החצר בדגלים,

כך הילדים יחוו ויתנסו בעצמם בתהליך של קישוט הגן ומגע ישיר עם הדגל.

כל ילד יקבל דגל קטן ובעזרת הגננת יתלה את הדגל בחצר ובכניסת הגן.

ניתן לצרף לכל דגל פתק "הדגל של יותם, הדגל של חן…"

*** בנוסף, יש לשים בפינות הגן המתאימות דגלים ולאפשר לילדים לשלב אותם במשחק החופשי ( כמו בפינת הבובות, או בפינת הקוביות ולבנות בית לדגל)

הפעילות : הכרות הדגל במפגש באמצעות שירים ודקלומים

מטרת הפעילות: הכרות עם שירי החג

פיתוח היכולת הוורבלית, התנועתית והמוסיקלית של הילדים

הגננת תבחר ארבעה שירים קצרים קליטים ולא מורכבים מבחינה לשונית ותחבירית.

באופן הזה הפעוט יכיר, יבין , יפנים ואף ידע בהמשך לשיר את השירים החדשים שהוא ילמד.

את השירים מומלץ לשיר לאורך כל היום ובפרט במפגשים.

במהלך השירים ניתן לקחת דגל גדול ולהעביר אותו מעל ראשם של הילדים בזמן שהם יושבים ושרים, הילדים ינסו לתפוס את הדגל ויחוו את הפעילות כמהנה ומצחיקה.

בנוסף, אפשר לקחת שיר מוכר ולהחליף את המילה לדגל ולתת לילדים לאחוז בדגלים בזמן השירה. לדוגמא-  דגלים למעלה על הראש, על הכתפיים, אחת שתיים שלוש)

הדגל שלי הוא כחול ולבן/יורם טהרלב

אני וגם הסבתא
ישבנו פה בצוותא
על הספסל שבגינה
וסבתא שוב חוזרת ושוב היא מספרת
מה שהיה לפני המדינה:

איך ישובים בנתה היא
מגדל, גדר של תיל,
ובלילות שמרה מפני אויב
בדפנה וחניתה
מהמגדל הביטה
ושרה עם כולם מכל הלב:

הדגל שלי הוא כחול ולבן
אתמול, היום וגם מחר
הדגל שלי הוא כחול ולבן
כמו הים והמידבר.

דגל ישראל/לוין קיפניס

יום זה ישראל ניצח,
לו נשיר מזמור!
זה היום נגיל, נשמח –
בד לבן נגזור.
ככה, ככה, ככה, כך,
בד לבן נגזור
דגל הוא לדרור!

כל אשר איתנו פה
הוא ישיר היום!
כל חרוץ וחשק לו –
חוט כחול ירקום.
ככה, ככה, ככה, כך,
חוט כחול ירקום –
דגל לשלום.

 יפה דגלי עת בו אביט/פנחס לדר

"יפה דגלי עת בו אביט
באמצע לו מגן דוד
יש גם שני פסים כחולים
עולים יורדים כמו גלים "

כל הארץ דגלים/רפאל ספורטה

כל הארץ דגלים דגלים,
עם רוקד גלים גלים
עם שמח, טף צוהל –
חג היום לישראל.

 

חג עצמאות שמח,

שלכן, מיכל

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים