תוכנית לימודים לט”ו בשבט – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

תוכנית לימודים לט”ו בשבט

כבר חשבת כיצד תלמדי בגן את סמלי ט”ו בשבט?

הנה כמה רעיונות, אך ראשית –

על מנת לתרום לקידומו של הילד קריטי לקרוא וליישם הנחות יסוד אילו ביסודיות רבה:

  1. זכרי שבגילאים 0-3 כל דבר הוא חדש ולא מוכר, גם עבור ילדים שחוו את החג בשנת חייהם הראשונה
  2. הלמידה בגיל הרך תמיד תיהיה מן המוחשי אל המופשט: תמיד מראים לילד את ‘הדבר האמיתי’
  3. הילד לומד להכיר את העולם באמצעות חמשת חושיו. כל דבר חדש הוא יכניס לפה, יבדוק את הטעם והמרקם, ימשש, יתחכך. כשהוא יסיים לחקור את ה ‘דבר’ החדש, הוא פנוי “ללמידה על למידה”, כלומר לעשות שימוש עם אותו חומר/חפץ עם חומרים וחפצים נוספים שהכיר .
  4. בכל פעילות עליך לחשוב כיצד לאתגר את הילד ללמידה מרתקת ומעניינת. לדוגמה: הילד הכיר מגוון רחב של בדים (הכללה), ילמד למיין את הבדים עפ”י צבע או אף ברמה גבוה יותר מיון עפ”י בד שקוף ואטום.
  5. יש העביר פעילות בקבוצה קטנה, עד 3-4 ילדים לפעילות של 10 דקות. ניתן לקיים זאת בשעת המשחק בחצר, בכל פעם להכניס קבוצה קטנה של ילדים ולשבת במקום שקט בגן.
  6. מכוון שבגיל זה סף הריכוז של פעוטים נמוך, עליך להכין את הפעילות בטרם תזמיני את הילדים
  7. תכנית הלימודים צריכה להיות תואמת גיל והתפתחות המתבססת על הכרות מעמיקה על הילדים במטרה לקדם את הילד ביחס לעצמו (ולא ביחס לכלל ילד הגן ) ולחזק את היכולות האישיות שלו ובמקביל להקנות לו ידע חדש
  8. זכרי, הם “רק ילדים”! לא ניתן ואין צורך “ללמד הכל” הלמידה היא נקודתית ואינה מופשטת. ילד אינו מתעמק במשמעות הלמידה ומה נסתר לה, אלא מקבל וקולט את המידע שנמסר לו. חשוב בהזדמנות זו לחבר את הלמידה גם למתרחש בבית.

מטרת על: הילד יכיר סמלי החג

מטרת הפעילויות: הכרות מוחשית של הפעוטים עם סמלי החג

הילד ילמד להכיר:

צבעים: ירוק בגוונים שונים, לבן ורוד,חום

מרקמים: רך, קשה ,רטוב, מחוספס

ריחות: ריח של אדמה רטובה, ריק של עלים

מושגים:  גבוה, צבעוני, פורח, מלבלב

ערכים: חיבור למסורת, משפחתיות וערכי החג

פעילות#1 אני מכיר את השתיל (גילאי שנה וחצי-שלוש)

מטרה: הכרות עם הסמל המרכזי של החג

הגננת תביא לגן שתילים. הילדים יאחזו בשתילים ויחושו את האדמה, יתבוננו בשתיל ויריחו אותו.

הילדים יפוררו את האדמה ויחושו אותה, ויגלו את השורשים. הציעי לילדים להריח את השתיל, את האדמה. הביאי קערה עם מים, תני לילדים לחקור, מה קורה כאשר המים והשתיל נפגשים? הם יכולים לטבול, להשקות, להרטיב. מה קורה לאדמה לאחר שהרטבנו אותה ?

 פעילות #2 אני מכיר סוגי שתילים (גילאי שנה וחצי-שלוש)

מטרה: מיון שתילים

הגננת תביא לגן סוגים שונים של שתילים. שתילים קטנים וגדולים, שתילים שפרח בהם פרח.

הגננת תניח את מגוון השתילים במרכז. תני לילדים לחוש גם את השתילים האלו, את משקלם, תני לילדים להריח ולמשש אותם .

הציעי לילדים למיין את השתילים לפי גודלם, ו/או לפי שתילים פורחים, וכאלו שאינם פורחים

 פעילות 3# אני מוצא שתיל בגן(גילאי שנתיים-שלוש)

מטרה: הכרות עם השתיל במקומו הטבעי – בגינה

אם יש לכן גינה בגן, או אדנית גדולה ורחבה שתלו שם מבעוד מועד מעט שתילים. הראו לילדים את השתילים שנמצאים באדמה, הראו להם שתילים שכבר פרחו, והראו להם צמחים גדולים יותר, שבעבר גם הם נשתלו כשתילים קטנים.

אפשרו לילדים לגעת בעדינות לחוש בהבדלים. ללטף את עלי הכותרת של הפרחים ולהריח אותם

פעילות 4# אני שותל שתיל בגן(גילאי שנתיים-שלוש)

מטרה: הילדים ישתלו שתילים לכבוד ט”ו בשבט

תתבצע בגן פעילות משותפת של שתילה. אם אין בגן גינה, אפשר באדנית גדולה ורחבה. כל אחד מהילדים ישתול את השתיל שלו: ראשית ירטיב את האדמה ויחפור בה בידיו או באמצעות כף, לאחר מכן יניח את השתיל ויטמון אותו באדמה, יהדק את האדמה סביב וישקה אותה. כעת, כחלק מהפעילות היומיומית בגן, כל ילד ישקה את השתיל שלו. אפשר לשים בסמוך שיפודים עם שם הילד ע”ג פוליגל. ההשקיה תעשה במסודר כחלק מסדר היום, בקבוצות קטנות.

 פעילות#5 אני מבקר את העץ (גילאי חצי שנה עד שלוש)

מטרה: הילדים יכירו את העץ

ראשית, עליך למצוא מקום מתאים לביקור בסמוך לגן שבו ניתן לצפות בעץ מלבלב. כמו כן, אם יש באותו מקום עץ שאינו מלבלב, בני ה-3 ילמדו להבדיל בין עץ מלבלב, לבין עץ שאינו מלבלב.

שבו בסמוך לעץ. ספרי לילדים מה אתם רואים, תארי את הצבעים, את הגובה של העץ, את הריח שלו. תוכלי לספר להם בקצרה על הפריחה. מצאו ענפים שהילדים יוכלו להחזיק, לכופף , למשש ולהריח. תני לילדים לגשת בזוגות ולמשש את הגזע של העץ. תארו ביחד את הפריחה של העץ המלבלב.

את אותה פעילות ניתן לעשות גם בסמוך לעץ שאינו מלבלב.

תינוקות שאינם יושבים אפשר לקחת לסיור בעגלול. הם יהנו להתבונן ולהקשיב לקולות הטבע, ובהחלט יספגו גם את הסיפורים וההסברים שלכן.

פעילות #6 : שירים ודקלומים

מטרה: הילד יחווה פעילות חווייתית תנועתית, ויעשיר את אוצר המילים.

הילד ילמד כיצד אוחזים ידיים ומסתובבים במעגל

הילד יכיר את ההבדל בין דקלום לשיר.

במפגש לגילאי שנה-שנתיים זו היא פעילות חושית תנועתית וחווייתית,

תחושת הביטחון של הילד מגיעה מהפעילות המוכרות שחוזרות על עצמן.

כך הילד חש וודאות ויודע מה עומד לקרות. תחושה זו נותנת לילד רוגע ושלווה ופניות רגשית ללמידה

והפנמה. לכן יש לבנות סדר קבוע לפעילות, ולחזור עליה באותו סדר קבוע בכל פעם.

יש לציין שרוב השירים לט”ו בשבט דיי מורכבים לילדים בגילאי 0-3, ועל כן בחרו שני שירים ומתוכם בית אחד  וחזרו עליו שוב ושוב.

דוגמאות לשירים ודקלומים:

השקדיה פורחת/ ישראל דושמן

השקדיה פורחת
ושמש פז זורחת,
ציפורים מראש כל גג
מבשרות את בוא החג.

ט”ו בשבט הגיע
חג לאילנות.
ט”ו בשבט הגיע
חג לאילנות.

דקלום:הַשָּׁתִיל הַקָּטָן שֶׁהָיָה לְאִילָן / מירי צללזון

שָׁתְלוּ שָׁתִיל אֶחָד בַּגַּן,

שָׁתִיל קָטָן-קָטָן-קָטָן!     [ מתכופפים, והיד נשלחת למטה, להראות כמה קטן. ]

אָז אִמָּא-שֶׁמֶשׁ בַּמָּרוֹם   [ הידיים מתרוממות למעלה וצונחות בהצלבה לצדדים בתנועת חיבוק עצמי. ]

עָטְפָה אוֹתוֹ בְּאוֹר וָחוֹם,     [ תנועת חיבוק ועטיפה..]

וְגֶשֶׁם הוּא שָׁתָה כָּל יוֹם .

הוֹצִיא עָלֶה..              [ כף יד ימין נפרשת מן הצוואר הצידה, כאילו צמח שם עלה.]

וְעוֹד עָלֶה..                [ גם כף יד שמאל נפרשת מן הצוואר הצידה. ]

הֵרִים עָנָף..           [זרוע ימין מתרוממת ו”צומחת” כלפי מעלה. ]

וְעוֹד עָנָף..             [ גם זרוע שמאל מתרוממת כלפי מעלה. ]

פָּרַשׂ צַמֶּרֶת מֵעָלָיו,     [שתי הזרועות מתנועעות ונפרשות מלמעלה לצדדים כמו כיפה.]

וּמֵעַכְשָׁיו הוּא עֵץ אִילָן,     [מתרוממים על קצות האצבעות ומניעים את הזרועות כמו ענפי עץ.]

וְלֹא שָׁתִיל כָּל-כָּך קָטָן..

 ט”ו בשבט / עודד אבישר

ט”ו בשבט
ט”ו בשבט
חג היום לגן
חג לפרח
חג ליער
חג לכל אילן

לטיול יצאנו של נעמי שמר

כך הולכים השותלים , כל הגן לבש לבן, ועוד

Leave a Reply

מאמרים