תוכנית עבודה לבצק בגיל הרך – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

תוכנית עבודה לבצק בגיל הרך

למשחק בבצק בגיל הרך, מעבר להנאה הגלומה בו עבור ילדים רבים, קיימות אין ספור תועלות להתפתחות הילד שניתן להביאם לידי ביטוי לאורך כל השנה בתוכנית הלימודים השנתית.

התרומה של הבצק באה לידי ביטוי בכל ההיבטים ההתפתחותיים : מוטורי-סנסורי, רגשי-חברתי, וקוגנטיבי .
אם ‘הפתיע’ אתכן מזג אוויר שלא מאפשר לצאת לחצר הגן במהלך היום ,או סתם חשבתן איך לגוון את שגרת היום בגן מבלי לחפש הרפתקאות, הנה לכן פעילות מומלצת, מהנה, וזולה!

את הפעילות בבצק ניתן לשלב בכל תוכנית לימודים לגן הילדים 0-3.

לא חייבים לקנות בצק צבעוני, אפשר להכין לבד בגן, ולאמיצות שבינכן – כדאי להכין עם הילדים, זו חוויה העומדת בפני עצמה. (מתכון- בסוף)

בכל פעם שאני רואה פעילות שכזו עם ילדים קטנים בבית או בגן, אני מתפעלת מחדש.
בראש ובראשונה – הילדים נהנים ! הם יוצרים צורות, נחשים,שבלולים,כדורים, מועכים, לוחצים, זורקים, ובד בבד- מתרכזים, חושבים, יוצרים קשר עין עם החבר לידם.

אז למה כדאי לכן להכניס לכל תוכנית לימודים בגן הילדים בגילאי 0-3  משחק בבצק ?

4 יתרונות במשחק בבצק :

  1. המגע עם הבצק מאפשר סובלימציה – עידון יצרים ודחפים שאינם מקובלים בעולם האמיתי :
    פורקן של כעסים, מגע עם ‘לכלוך’ , מגע ‘עמוק’ אצל ילדים שיש להם קושי בויסות חושי, שעשוי לבוא לידי ביטוי בגילוי אלימות ותוקפנות, או מגע חזק שלא לצורך.
    ילדים בעלי טמפרמנט גבוה,ולא רק, מוצאים מקום של רוגע ושלווה במשחק בבצק. זה יכול למשל להפחית גילויי אלימות ותוקפנות בגן.
  2. סביב גיל שנתיים, ילדים מביעים עניין רב בהפרשות גופם. המשחק בבצק מאפשר מגע לגיטימי עבור הילד עם מרקם שמזכיר לו את צרכיו.
  3. המשחק בבצק פותח בפני הילד עולם שלם של דמיון. בד בבד, הילד לומד להכיר מושגים כגון: קשה/רך, דביק, צבעים וצורות. המשחק יתרום להתפתחות הקוגנטיבית של הילד.
  4. הלישה מפתחת את חגורת הכתפיים, יצירת צורות והחיתוך של הבצק (עם מקל רופא או מקל ארטיק) משפר את תיאום הקשר עין-יד. יצירת צורות קטנות מפתחת את המוטוריקה העדינה. האחיזה בחלקים הקטנים שנחתכו באמצעות האגודל והאצבע עשויה אף לשפר בעתיד אחיזת כלי כתיבה.

ובכן, פעילות שכזו ראויה להיות זמינה עבור ילדים בגיל הרך בכל יום בשבוע. אל תסגרו את הבצק במגירה, הניחו אותו על אחד השולחנות ע”מ שיהיה נגיש לילדים בכל שעה ביום .

לא חייבים לקנות בצק צבעוני, אפשר להכין לבד!

מתכון לבצק משחק מבושל :
1 כוס קמח
1/2 כוס מלח
2 כפות קרם טרטר (ניתן לקנות בכל סופר, מגיע במרקם אבקתי)
1 כוס מים
2 כפות שמן קנולה/ חמניות
צבעי מאכל

הוראות הכנה : מערבבים את כל המצרכים, חוץ מצבעי המאכל בסיר ומבשלים על אש קטנה תוך כדי ערבוב עד שזה מגיע למרקם הרצוי – כ 10 דקות או פחות.
לאחר שהבצק התקרר מעט, חלקו אותו לחתיכות לפי רצונכם, וכל חלק ניתן לצבוע בצבע אחר : טפטפו כמה טיפות ולושו עד שיתקבל הצבע המתאים.

תוכנית לימודים לגן הילדים 0-3 לעבודה עם בצק בגן הילדים :

מומלץ לשבת בקבוצה של עד 6 ילדים.
חשוב ליצור פעילות מגוונת ומהנה, כאשר המטרה היא גירוי של כל החושים.
אפשרו לילדים להכיר את החומרים מהם עשוי הבצק:
קמח וקרם טרטר – תנו להן לחוש את המרקם בין כפות הידים. ניתן לשאול מה המרקם מזכיר, לאיזה חומר נוסף שהם אוהבים הוא דומה .
מלח – תנו לילדים לחוש ולטעום את המלח . שאלו אותם מה הם מרגישים בפה ? ..
שמן ומים – קחו קערה שקופה והתחילו לערבב את הקמח עם מים , גם כאן, תנו לילדים לחוש את המרקם, שיימו אותו (“דביק” “רך” “חמים” )

לאחר שהבצק מוכן,
אפשרו לילדים לשחק עם הבצק לפי רצונם, ללא אביזרים, בימים הראשונים.
אם אתם מוציאים את הבצק מהמקרר, הסבו את תשומת ליבם לגבי שינוי הטמפרטורה של הבצק : מתחמם תוך כדי לישה.
בהמשך – טפטפו צבע לתוך הבצק. תאפשרו לילדים ללוש את הבצק בעצמם ולראות כיצד הבצק כולו נצבע תוך כדי לישתו עם הצבע.
ניתן גם להוסיף ריחות לבצק, על ידי טפטוף שמנים אתרים. הוסיפו ריחות בעלי ניחוחות חזקים, תוכלו לבקש מהילדים לעצום עינים ולהריח, ולספר מה הם מרגישים.

אביזרים כגון מערוך, דמויי סכין, שבלונות בצורות שונות, וגפרורים צבעוניים מומלץ להציע כעבור זמן מה שבו הילדים התרגלו למרקם ו’אימנו’ היטב את חגורת הכתפים.
ניתן להוסיף לבצק : גרגרי אורז או פתיתים ליצירת מרקם שונה.

זכרו, ההנאה מביאה עמה את הלמידה.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן.

Leave a Reply