איך נכון ללמד בגן על מנהגי החג ? – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

איך נכון ללמד בגן על מנהגי החג ?

פסח הגיע ומגוון המזונות הצטמצם. איך נכון ללמד בגן על מנהגי החג ?

אביב הגיע פסח בה ובתים רבים עסוקים בהוצאת מאכלי החמץ מארונות המטבח. הלחמים, דגני הבוקר האהובים על הילדים, הביסקוויטים, הוופלים ועוד מיני מזונות הופכים לאסורים למאכל עבורנו ועבור ילדנו. וכן, בפסח לא חסר מאכלים נפלאים ומצה עם שוקולד היא מעדן עבור כל ילד אך ההימנעות ממאכלים בסיסיים עבור ילדינו הקטנים, אינה כל כך ברורה ואפילו לעיתים מתסכלת.
איך מסבירים לילדנו שהמאכלים הכי בסיסיים בשגרה עבורם, כעת אינם מותרים למאכל עד צאת החג ? דגני הבוקר אותם הם רגילים לאכול כבר אינם במטבח, לא ניתן לאכול כריך עם ריבה, לא פיתה ולא לחמנייה.
כל חג מסמל יציאה מהשגרה הגוררת התנהלות אחרת בה גם הקטנטנים לוקחים חלק. יחד עם זאת, אם הם מודעים לחלקם בעשייה, הם גם מאד נהנים ונתרמים מהנושא. חג הפסח הוא דוגמא נפלאה והזדמנות להעניק לילדים, מעבר לאחריות ותחושת שותפות המתהווה באם הם לוקחים חלק בהכנות לקראת החג, ניתן גם לחזק אצלם את יכולת דחיית הסיפוקים והגבולות .
בפסח אנו מונעים מילדנו מאכלים המהווים בסיס לתזונתם בשגרה. דגנים, כריכים, ביסקוויטים ועוד הם מהמזונות המרכיבים את התפריט היומי ומסמלים עבורם את השגרה . עם הגיעו של החג, אנו ההורים, נדרשים להסביר לילדים שלא ניתן לאכול את מאכלי הבסיס אליהם הוא מורגלים.
מבחינה תזונתית, אין הרבה קושי לאתר את התחליפים המתאימים עבור הילדים וגם מרקמה של המצה אינו כה בעייתי משום שהמרקם מאד דומה למרקמם של חטיפים רבים וקרקרים שהם מתקבלים בברכה ע"י ילדים.
עם זאת, נותרת השאלה, איך רותמים את הילדים למנהגי החג גם כשמדובר בדרישה לדחיית סיפוקים ? כשיוצאים לטיולים לא ניתן לקנות פיצה או פלאפל, לא המבורגר בלחמנייה ולא עוגות מתוקות. על אף שכיום יש תחליפים דומים במראה ופחות בטעם, עדיין אנו נדרשים להגביל את הילדים בכל הקשור למגוון המאכלים העומדים לרשותם.
עצם ההגבלה היא הזדמנות נפלאה מאחר שזהו תשקיף של המציאות. לרבים מאיתנו ישנם הגבלות במאכלים בשל סיבות רבות, רפואיות או תפיסתיות ובשל אותן סיבות אנו מפתחים את היכולת לדחות סיפוקים ולהציב לעצמנו גבולות במטרה לשרוד.
פסח הוא לזמן קצר ומוגבל ולכן הוא סוג של הזדמנות לשקף את היוצא מן הכלל שגם הוא קיים ועימו יש לדעת להתמודד. בהזדמנות זו מנהגי החג הקשורים במזון יכולים להיות עבורכם לכלי חינוכי שעשוי לסייע לילדכם בכל הקשור לדחיית סיפוקים וגבולות, הכל תלוי באופן בו תשתמשו בכלי.
חשוב עוד לפני החג, להסביר לילדים אילו מאכלים לא ניתן לאכול בחג למול אילו מאכלים כן ניתן ומדוע כך. כל זאת, חשוב להעביר באמצעות סיפור החג באופן מעניין ותואם לגילם ותוך הדגשת הערכים השתולים בו.
בחג, כשהילד מבקש לאכול את המאכל אליו הוא רגיל אך אינו מותר, יש להסביר לילד שוב, מדוע לא ניתן לאכול ממנו ולהציע לו לבחור ממגוון המאכלים המותרים. הילד, בדרך זו, ילמד לדחות סיפוק ולהסתפק באלטרנטיבות הקיימות. לאורך כל החג הילד ילמד לחיות עם המצב היוצא דופן ולהסתדר עם התחליפים ועם המגוון הקיים, כמו כן, הילד יתחבר לערכים של החג, לסיפורים ולמנהגים כאשר הוא יתנסה בהם, יתמודד איתם וגם ייהנה מהם.
למידה משמעותית נמצאת בשגרה כמעט בכל עשייה. בחגים, החריגה והייחודיות של ימים אלו נושאים בתוכם מאגר עצום של ערכים, יכולות, תשקיפי מציאות ותובנות שבהם תוכלו להשתמש ככלי לטיפוח ילדיכם וכחוויה משותפת שלכם עימם שהרי כל חריגה קצרה מהשגרה היא סוג של הרפתקה דרך ענייהם של הקטנטנים.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים