כיצד תסייע לילדך בתהליך ההסתגלות לגן הילדים ? – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

כיצד תסייע לילדך בתהליך ההסתגלות לגן הילדים ?
הכנה מבעוד מועד – על מנת להקל על הילד להיקלט לגן באופן קל וחלק, על ההורה להכין את הילד מבעוד מועד.

בתום שנת הלימודים האחרונה, על ההורה לספר לילדו ששנה הבאה הוא יילך לגן חדש – על ההורה לספר לילדו ששנה הבאה הוא ילך לגן של ילדים גדולים יותר, בוגרים יותר, בו תהיה גננת חדשה וסייעת חדשה (יש לציין את שמן). עליו לספר כי הגן ימוקם במקום אחר, ויחד הם ילכו לראות את הגן. חשוב שבמהלך החופשה ההורה ייקח את ילדו לגן ויראה לו את מיקומו הגיאוגרפי, המבנה והדרך לגן . במידה והשער פתוח יש לבדוק אם ניתן להיכנס פנימה, ולהראות לילד את חדרי הגן ואת ההחצר.

חשוב כי המסרים של ההורה יהיו מסרים אופטימיים – מסרים כמו : הגן הזה הוא הטוב ביותר בשבילך, אין גן יותר טוב ממנו, בגן הזה יהיו לך את החברים הכי טובים, את המשחקים הכי יפים, את הגננת הנחמדה ביותר, אתה תהנה מאד בגן הזה.
חשוב שההורה יעביר לילד תחושת ביטחון – על ההורה להעביר תחושה שתשדר לילד כי כדאי לו לעבור מהגן הישן והמוכר לגן החדש. חשוב כי ההורה ישדר לילד מסר כי זו ההחלטה הטובה ביותר עבורו וכי במקום זה הוא יהיה מאושר. אם ההורה מרגיש שהוא אינו בטוח בהחלטתו לגבי הגן, במודע ולא במודע, חששות אלו יועברו לילד. אלו הם הרבדים הסמויים, שלא תמיד ההורה מודע לכך שתחושותיו מועברות לילד. במצבים אלו, מומלץ כי ההורה יברר, מבעוד מועד, כל שאלה שמטרידה אותו עם מנהלת הגן או הגננת זאת על מנת לבנות אצל ההורה את תחושת הביטחון למול הגן, ובכדי שיוכל להעביר תחושה זו לילדו. הבירור צריך להיעשות באמצעות שאילת שאלות, במהלך תהליך בחירת הגן, באסיפת ההורים ובאמצעות שיחות יזומות בכל פעם שצצות שאלות ותהיות .

כיצד מומלץ לכם כהורים לערוך את תהליך הקליטה ?

ביום הראשון, להורה יש צורך טבעי לראות כיצד ילדו משתלב בגן, כיצד הוא מגיב לגן החדש, לילדים החדשים ולגננת הלא מוכרת לו. מאידך, לילד יש צורך להשתלב בגן החדש. נוצר מצב שבו הורים רבים רוצים לשהות יום אחר יום בגן החדש על מנת לראות כי הכול כשורה בתהליך קליטת הילד בגן. מצב זה אינו מסייע לתהליך הקליטה. נרצה או לא, כאשר ההורים נשארים בגן הם מעבירים את חששותיהם לגבי הגן החדש אל הילד ובכך הם מאריכים את תהליך הקליטה של הילד בגן. הילד נשאר תלותי בהורה, ואינו יוצר באופן עצמאי אינטראקציות חברתיות, לשחק והשתלב. נוצר מצב שיש פער בין צרכי הילד לצרכי ההורה. הצורך של ההורה הוא לגונן על הילד במקומו החדש, ואילו הצורך של הילד הוא להשתלב.
הורים יקרים – אם אתם רוצים לסייע לילד להשתלב בגן, אנא שדרו לו כי הגן הוא המקום הטוב ביותר עלי אדמות, השאירו אותו להתמודד עם תהליך הקליטה, והיו בקשר רציף עם מנהלת הגן. אל תהססו להתקשר, אך אל תפריעו לילד להיקלט.

תהליך הקליטה בשבוע הראשון בגן החדש

במהלך הימים הראשונים הילד ירצה כי ההורה יישאר בגן ולא ילך. חשוב מאד כי ההורה ייפרד מן הילד כמה שיותר מהר, אחרת הפרידה תהיה קשה לילד, תחת הציפייה כי ההורה יישאר עוד ועוד.
ביום הראשון ניתן לשהות בגן בשעתיים הראשונות עם הילד, ואח"כ חשוב לעזוב את הילד עם הגן. תהליך זה חייב להיות מלווה על ידי הסברים שוטפים ושיתוף הילד בדברים אשר עוברים עליו .חשוב לזכור שיום זה נועד להיכרות בלבד, היכרות עם הורים אחרים, עם הגן, עם הצוות החינוכי ועם הילדים האחרים. כנ"ל לגבי הילד. גם הילד לומד לראשונה להכיר את הסביבה החינוכית החדשה שלו, את הגננת הלא מוכרת ואת הילדים איתם יהיה בקשר תמידי לאורך כל השנה.
ביום השני בבוקר, על הורים לילדים קטנים יותר, מומלץ לשהות כחצי שעה בגן, להסביר כי ההורה צריך ללכת לעבודה ולציין מתי הוא יחזור. למרות הבכי הכואב צריך ללכת.
לילדים גדולים יותר, חשוב להסביר כי אין באפשרות ההורה להישאר בגן כי זהו גן לילדים ולא למבוגרים וכי הוא צריך ללכת לעבודה. ניתן לערוך הסכם עם הילד- "אני אשחק איתך 3 משחקים ואח"כ אני אלך לעבודה, אני אבוא לקחת אותך אחרי המפגש השני ". על אף שברגע הפרידה עלולה להתעורר ההתנגדות של הילד לכיבוד ההסכם ועשוי להיות להורה קשה לעזוב, חייב ההורה לעמוד בהסכם זה, אחרת בימים הבאים ידע הילד כי הבכי יעכב את הפרידה של ההורה. חשוב להבין שסיטואציה זו, אינה מסייעת לילד להיקלט בגן .

ישנם מצבים בהם הילד לא יודע מתי הוריו יבואו לקחת אותו מהגן. כשאומרים לילד " אני עוד מעט אגיע" , הילד לא יודע מתי זה "עוד מעט" והוא ימתין להוריו במהלך כל היום. במצב זה לילד קשה רגשית להתפנות להשתלבות בגן וליצירת אינטראקציות חברתיות. חשוב להסביר ולפרט לילד מתי תשובו לאסוף אותו מהגן ומי יביא לאסוף אותו, אמא, אבא, סבתא, דודה וכו'..

הורים יקרים, הילד לא בחר את הגן, אתם בחרתם אותו. תהליך הקליטה של הילד ילווה בהתנגדויות טבעית. התנגדויות אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בבכי, חוסר תאבון, נסיגה בגמילה, שינוי במצבי רוח ועוד. מצבים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי ביום הראשון, ואולי גם בהמשך השבוע הראשון והם לגיטימיים. זה טבעי לגמרי שבזמן שההורה משאיר את הילד בגן החדש, הילד יבכה, זוהי דרכו של הילד להגיד להורה, "אני רוצה להיות איתך".

אני יודעת שתהליך הקליטה של הילד בגן חדש אינו תהליך פשוט גם עבורכם, ההורים. אתם לא תמיד בטוחים כי זהו המקום הטוב ביותר לילדכם ואתם עדיין לא מכירים ולא סומכים על הצוות החדש. יחד עם זאת, עם כל הקושי שבדבר, עליכם לשדר לילד תחושת אמון ובטחון, כי גן זה הוא המקום הטוב ביותר לילד ולכם. אני מזמינה אתכם לשתף את מנהלת הגן בקשיים שלכם, בכדי שלא תישארו לבד, ובכדי שתהיו חזקים עבור ילדכם.

המאמר מאת מרכז הרפז בע"מ
כותבת: מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה על ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים