כיצד ניתן לגשר על הפערים בתפיסות הצוות – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

כיצד ניתן לגשר על הפערים בתפיסות הצוות

גננת דתייה בגן חילוני, צימחונית בגן של אוכלי בשר..כיצד ניתן לגשר על הפערים בתפיסות?

במהלך השנים התאפשר לי לפגוש אנשים רבים עם תפיסות עולם ואורח חיים שונים האחד מהשני, שונים במעט ושונים עד רמות קיצניות כשתי קצוות עולם. עם זאת, כולם חיים באותה פלנטה, באותה מדינה, באותה עיר ואפילו באותו הבית. יתרה מכך, אנשים חווים שינויים ורוכשים הרגלים, תובנות ומשנים אורח חיים והשינוי יכול להשפיע על כל הסובבים.
נכון… רבים מהרעשים בתקשורת האנושית מושפעים מהגיוון האנושי אך כשלא מסתכלים על כך ברמה הגלובלית אלה רק בתוך הבית שלנו או בתוך הגן הפרטי שלנו, האם קיימת דרך לשלב את תפיסות העולם ואת האנשים הנושאים חבילות שונות של ערכים ביחד רק כדי שנצמח בכיף אחד לצד השני ??
עם השנים פגשתי הורים שרשמו את ילדיהם לגנים המנוהלים בידי מנהלות בעלות תפיסות עולם ואורח חיים שונה לחלוטין משלהם ולהיפך, גננות המחנכות ילדים הגדלים בידי הורים בעלי תפיסות ואורח חיים שונה לחלוטין משלה …. איך הדברים באים לידי ביטוי ביחסים בניהם וכיצד זה משפיע על הילדים ?

פגשתי גננת דתייה המנהלת גן בו גדלים ילדים ממשפחות חילוניות …

פגשתי מנהלת גן צמחונית טבעונית המנהלת גן בו גדלים ילדים היושבים מול צלחת עם קציצה ועוף…

אפילו פגשתי גננת ערבייה המנהלת גן מעורב של ילדים יהודים וערבים והוקסמתי …

כשזה קשור בחינוך ילדים, המחנך לא יכול "להתחפש", תפיסת עולמו ואורח חייו מושרשים בכלי החינוך בהם הוא משתמש. אז האם כן ניתן לחנך בחום, באהבה והבנה אם אנו באים מעולם שונה של אלו הגדלים בידנו ??
אחת ממנהלות הגנים עימן אנו עובדת חוותה שינוי בחייה שהוביל אותה לשנות את אורח החיים ולהשקפתה "להתנקות מרעלים". היא שינתה את מרכיבי התזונה, זרקה כל דבר שרק נראה שמנוני ומשומר מהבית, יצאה למסע כומתה כדי לפתח כושר גופני ומילאה את הבית בעשבים וחליטות..
השינוי האיר את פניה והחדיר בה הון של אנרגיה ומוטיבציה בכל עשייה בייחוד בגן, אך האמונה הנחרצת באורח החיים החדש שלה יצר בה תחושת שליחות להטפת אורח חיים זה גם לילדי הגן.
הארוחות בגן השתנו, הביסקוויטים המתוקים נעלמו, לא יותר שניצל מטוגן, צ'יפס ופסטה עטופה ברסק עגבניות משומר ועל הצלחות הופיעו קטניות מבושלות בדמוי דייסה, כל המאכלים הפכו מלבנים לחומים, זרעי פשתן פוזרו מעל דברי מאפה והילדים נעשו רעבים …..
ההרגלים החדשים חשפו את הילדים לטעמים, למרקמים ולהרגלים חדשים שללא ספק נדרש זמן כדי לקבל או אולי לחבב אותם. אך בהחלט השינוי היה בעייתי במיוחד למול ההורים .

איך היא יכולה שוב לטגן לילדים מאכלים כשהיא מאמינה שאין זה בריא, איך היא יכולה לראות חיה על צלחת, איך היא תוכל לפתות אותם במתוקים כשהיא מבינה את ההשלכות ?? איך היא יכולה לנהוג באופן שונה כל כך ממה שהיא מאמינה, האם זה אומר שהיא צריכה לפתוח גן המיועד רק לילדים טבעונים, צמחוניים, ילדים להורים פריקים של בריאות ??
האם הגננת הדתיה צריכה לתלות תמונות רבנים בגן של חילוניים, האם היא תקנה לילדי הגן החילוניים אורח חיים דתי או שאין דרך אחרת מאשר לעבור לגן דתי ??
ללא ספק, בתוך השוני הגדול, הפערים התהומיים שיכולים להימצא בין תפיסות עולם ואורח החיים של אנשי חינוך לבין אלו של הורים וילדים, קימות הסכמות חד משמעיות ואפילו אוניברסליות המקשרות בין האנשים עצמם כבני אדם.
לאורח חיים בריא אני בטוחה שאף הורה לא יתנגד. אורח חיים בריא זה ערך בפני עצמו והוא מבורך אצל כל אדם. הנקודה היא שלרכוש ערך מסוג זה הוא תהליך ארוך והוא בעיקר חייב להיות עניין של בחירה אישית.

בפני אנשי חינוך ניצבת החובה של הצגת כל האפשרויות העומדות בפני הילד ולהעניק לו כלים לבצע בחירה מושכלת. יתרה מכך, כבוד לאחר ולשונה גם הוא ערך שבלעדיו לא יוכל אדם להתקיים בכבוד. למעשה, דווקא אדם המגיע מרקע, תפיסה ואורח חיים שונה לתוך מסגרת הכוללת אנשים שונים ממנו, הוא זה שיכול להנחיל בילדים ערך שכזה בכך שיכבד את תפיסות ואורח החיים של האחר אך יציג את תפיסת עולמו ויעניק אותה כאפשרות לחיים ובכך ימצא את הדרך להשתלב בתוך המגוון של הגן.

אז חלילה שלא נשכח את עצמנו בתוך הסלט האנושי של הורים, ילדים ובכלל בני אדם הבאים בבוקר לגן וכן, השוני הוא לגיטימי וחלק מהעולם, ואם כאנשי חינוך נראה את השוני כהזדמנות ולא נחפש רק את הדומים לנו, נוכל לגלוש לעולמם והם לעולמנו ולמצוא דרך לשלום אמיתי קודם בגן ואחר כך בעולם כולו.
וזה בהחלט חומר למחשבה לקראת יום כיפור!!!!

איתכם תמיד
מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים