תוכנית לימודים לחנוכה בגן הילדים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

תוכנית לימודים לחנוכה לגילאי לידה עד 3 – התמקדות בסופגניה, מאת מיכל הרפז

הכותרת –  אני מכיר את הסופגניה

חג החנוכה קרב ובא, זהו חג שמח מלא בהנאה צרופה של טעמים, ריחות, מראות וצלילים.

שנת החיים הראשונה

בשנת החיים הראשונה ואף השנייה הילדים לומדים להכיר את העולם. הם עושים זאת באמצעות חקירה. לכן חשוב לשים דגש על פעילויות חושיות, תנועתיות וחייתיות שהם מהוות את האמצעי ללמידה משמעותית . מסקנות של למידה זו מובילות לתובנות קונטיביות- שכליות.

* עבור ילדים בני  שנה, מומלץ להתמקד בסמל אחד – הסופגניה, היא המוחשית שניתן להכירה באמצעות 5 החושים.

* עבור ילדים בגילאי שנה עד  שלוש הגננת תתמקד בכל סמלי החג

פעילות בקבוצה קטנה לגילאי 9 חודשים עד שנה וחצי

מטרת הפעילות: הילד יכיר את הסופגיה

מטרה אופרטיבית (משנית): הילד יכיר את הסופגניה באמצעות חושיו

מתחילים עם משחק קוקו- מכניסים  את הסופגנייה מבעוד מועד לקופסת ההפתעות, נרשרש, נקשקש ונשאל מה לדעתם יש בקופסה.

אולי זה פיל, אולי זה טלפון ואולי זו … כשנאמר סופגנייה, ושם יחכו להם סופגניה .

תראו מה הבאתי לכם, "מי זאת ? זאת סופגניה ".

הגננת תחלק לילדים סופגניות ובאמצעות החושים הילדים יחקרו אותה.

הילדים יראו את הסופגניה, גודל, צורה צבע

מישוש- הם יגעו בסופגניה, יחוש את המרקם

ריח- הם יריחו את הסופגניה

טעם- הם יטעמו את הסופגניה.

בזמן שהילדים עוברים תהליך חקירה של הסופגניה, על הגננת לתאר, הנה יש לנו כאן סופגניה, חומה, עגולה עם קצת ריבה.  איזה ריח נפלא יש לסופגניה, הסופגניה מתוקה וטעימה. מי רוצה לטעום ?

לסיכום: היום הכרנו את הסופגניה, טעמנו, מיששנו, הרחנו ונהנו.

פעילות בקבוצה קטנה לגילאי שנתיים

מטרה: הילד יחדד את חושיו ויבדיל בין סופגניה מתוקה למלוחה

מטרות אופרטיבית (משנית): הילד יזהה כי יש טעמים לסופגניה

הילד יבחר את הטעם המועדף עליו

ניתן לעשות את אותה פעילות ולהכניס 2 סופגניות האחת מתוקה והשנייה מלוחה. נפתח את הקופסא וניתן לילדים לחקור אותה באמצעות החושים:

תחילה הם יראו אותה, אח"כ יגעו בה, יריחו אותה ויטעמו אותה. ונשאל, איזו סופגניה טעימה יותר ולמה ?

על הילד לתאר את הטעם השונה של כל סופגניה והסביר למה האחת מלוחה והשנייה מתוקה. אם אפשר, לעשות את הסופגניה המלוחה הצורה שונה. כך שהילדים יבינו שהסופגניות העגולות הם המתוקות והטעימות.

יש לקחת בחשבון שיש ילדים שלא מכירים את הטעם והמרקם ובשבילם זו תהיה הכרות ראשונית. לכן מומלץ לתת תחילה לטעום את הסופגנייה המתוקה.

 פעילות בקבוצה קטנה – הכנת סופגניות

מטרה: הכרת החומרים מהם עשויה הסופגניה

מטרות אופרטיביות (משניות): הילד יחקור כל חומרי הגלם מהם מכינים הסופגניה לילדים בני שנה נחלק את הפעילות לשני קבוצות פעילות האחת חקירת החומר והשנייה הכנת הבצק .

מהלך הפעילות:

עוד בטרם תזמינו את הילדים להיכנס לפעילות הכינו את כל החומרים על שולחן הפעילות .

בזמן חצר, הזמינו את עד 4 ילדים להצטרף לפעילות

ספרו  לילדים מה אתם הולכות לעשות -" אנחנו הולכים להכין ביחד בצק להכין בצק שממנו נכין סופגניות מתוקות וטעימות".

תשאלו את הילדים "מי יודע מה יש לנו על השולחן ?" ותצביעי על כל מרכיב ומרכיב.

ילד שיאמר מה שם החומר לדוגמא: קמח, תעודדי ותאמרי " כל הכבוד יותם , יש לנו על השולחן  קמח ומה צבע הקמח – לבן . רוצים לגעת בקמח ? ".

על מנת שהילדים שכירו את הקמח, יש לפזר מעט קמח על יד על ילד

תנו לילדים לחוש את הקמח, הסוכר, ללחוץ על החמאה הרכה.

שאלו אותם מאין הגיעו הביצים ? וספרו להם ממה עשויה החמאה.

כך נכון לגבי שאר החומרים.

הכרת הבצק מרכיביו ותכונותיו

מהלך פעילות שנייה:

המטרה: הילד ילמד יכיר כיצד מגוון מספר חומרי גלם המרכיבים את הבצק – הופכים לחומר גלם חדש- הבצק.

הגננת תכין כשהילדים יושבים סביב השולחן את הבצק תוך שהילדים יושבים ומסתכלים. היא תיתן לילדים בצק אותו הם ילושו , ייהנו מהמגע ומהמרקם.

נאמר לילדים: "אתם רואים, לקחנו קמח, מים, חמאה ו…  לשנו והנה יש לנו בצק, תראו איזה ריח נעים יש לבצק, נעים לכם לגעת לבצק ? " יש ילדים שלא ירצו לגעת בבצק אם בגלל המרקם, או אולי הריח ויש ילדים שירצו לטעום את הבצק וזה בסדר, זו הדרך שלהם לחקור את הבצק. תוך כדי ניתן לדקלם עם הילדים.

מכוון שהבצק שממנו מכינים סופגניות צריך להתפיח מראש, בסוף הפעילות, הגננת תיתן לילדים מעט והבצק התופח והם יכינו כל אחד את הסופגניה שלו.

 כיצד הלישה מקדמת את הילד ?

הלישה מחזקת את חגורת הכתפיים אצל פעוטות, היא מאפשרת לילד 'סובלימציה' – עידון של רגשות ותחושות שאינן מקובלות בעולם האמיתי: כעס, מגע חזק, מגע עם לכלוך ועוד.

ילדים רבים מוצאים מקום של רוגע ושלווה במשחק בבצק.

הלישה של הבצק והמשחק בו מאפשרים לפעוטות עולם שלם של דמיון. ובין היתר, נפתח בפני הפעוט עולם מלא במושגים : קטן/גדול, רך, דביק  ועוד..

ניסוי מדעי מתאים לגילאי 3

מטרה: הילד ייחשף לניסוי מדעי

המטרה (אופרטיבית): הילד ילמד כיצד ניתן לפוצץ בלון בדרכים נוספות

שימו מעט שמרים, סוכר ומים פושרים בתוך בקבוק קטן, והצמידו בלון לפי הבקבוק. כאשר השמרים יתססו – הבלון יתנפח.

 פעילות במפגש

מטרה: הילד יחווה פעילות חווייתית תנועתית

מטרה (אופרטיבית): הילד יעשיר את אוצר המילים

הילד ילמד כיצד אוחזים ידיים ומסתובבים במעגל

הילד ילמד מה ההבדל בין דקלום לשיר

במפגש לגילאי שנה זו היא יותר פעילות חושית תנועתית וחויתית,

תחושת הביטחון של הילד מגיעה מהפעילות המוכרות שחוזרות על עצמן. כך הילד חווה  בתחושת וודאות והוא יודע מה בא אחרי מה ומתי. תחושה זו נותנת לילד רוגע ושלווה ופניות רגשית ללמידה והפנמה. לכ יש לבנות מפגש עם סדר קבוע.

התחלה- בוקר טוב לכל הילדים

אמצע- 2-3 שירים ודיקלום לבוגרים יותר ניתן להוסיף ריקוד

ולסיים בדרך קבועה בה שולחים את הילדים לפעילות הבאה

במפגש זה נתמקד בסופגניה ריקוד לסופגניה

יש לשים את הסופגניה על שולחן קטן במרכז המעגל ולרקוד במעגל ריקוד לסופגניה כשהילדים שרים את השיר.

בפינת הבובות

המטרה: הילד ישחק יחווה את תחושת חג החנוכה בפינת הבובות

הגננת יכולה להכין סופגניות מגרב וצמר גפן ולהכניס אותן לפינת הבובות.

יש להכניס צמר גפו לתוך גרב ניילון חומה וליצור ממנה צורה עגולה כמו סופגניה.

לגזור את שאר הגרב ועם גואש אדום לצבוע להוסיף ריבה .

חצר הגן

המטרה: הילד ישחק יחווה את תחושת חג החנוכה בפינת הבובות

את "הסופגניות" ניתן להוציא גם בחצר הגן, כך שהחג לווה את הילדים אם בתוך הגן ואם מחוצה לו.

 

חג שמח

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

 

 

 

 

 

 

 

 

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים