גמילה בכפיה- לא אצלי בגן !!! – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

גמילה בכפיה- לא אצלי בגן !!!

מי אמר שהילד מוכן לגמילה ?

אתם בטח מכירות את המצבים בהם ההורים מחליטים שהילדים שלהם גמולים. הם מגיעים בבוקר עם תיק מלא בגדי החלפה ומודיעים " הילד גמול, הבאתי לייתר בטחון בגדי החלפה, שיהיה…", ואתן, אתן מרגישות שאין קשר בין הרצון של ההורה לגמול את הילד ובין הרצון של הילד. מה שיוצר אצל צוות הגן תסכול עצום. הילד לאורך כל היום מטיל את מימיו בכל פינה בגן, ואתן, מה קורה לכן? אתן חשות תסכול עמוק וכעס עצום על ההורה. איך הוא מעז לקבל החלטה שהילד שלו גמול בזמן שהילד לא מראה אפילו סימן ראשוני לכך ? מה הסיבה שהוא קיבל החלטה שכזו ? הוא לא חושב על טובת הילד שלו ?

אז מה עושים ?

טיפ 1 – לבנות תפיסת עולם חינוכית

כל שעליך לעשות, הוא לבנות גישה ברורה וחד משמעית לגבי הדרך הנכונה מבחינתך לגמילה מחיתולים, ומהן הסיבות המקצועיות לכך. כך תוכלי להציג את הדברים לצוות הגן ולהורים – מגובשת . הרי ככל שתהיי יותר מגובשת וברורה לעצמך, תשדרי תחושה של וודאות ובטחון: את יודעת מה הדרך הנכונה להצלחה בתהליך גמילת הילד, וכיצד עושים זאת. תחושה זו תוביל את ההורים והצוותים ל'שקט נפשי', "יש על מי לסמוך", יש כאן איש מקצוע שיודע לסייע לילד להגמל בקלות ובפשטות. מה שיאפשר לכולם תחושה של רוגע ושלווה והסכמה לשתף פעולה.

טיפ 2 – להעביר את תפיסת העולם לצוותים

על מנת שצוות הגן יהיה שותף בתהליך הגמילה בהתאם לאותה גישה חינוכית, יש לכנס את הצוות ולתת הדרכה מקצועית: כיצד מתבצעת הגמילה בגן. חשוב לזכור שכל איש צוות מגיע עם הניסיון שלו, אם כהורה ואם כאיש חינוך שלמד או עבד בגן אחר, ופעמים רבות עשויות לעלות התנגדויות לדרך שאת מציעה. לכן בכל שלב בהדרכה הציוותית לתת רציונל חינוכי לתהליך. לדוגמא: אם את מאמינה שחשוב לגמול כל ילד כאשר הוא בשל לגמילה, ולא את כל הקבוצה יחד, הציעי הסבר חינוכי ומקצועי .

טיפ 3 – כיצד משכנעים את ההורים ?

שיתוף פעולה בין ההורים לגן קריטי להצלחת התהליך, ולכן גם ההורים צריכים לעבור הדרכה מקצועית, בה הם ילמדו מהי תפיסת העולם החינוכית של הגן לגבי הגמילה ומהי הדרך לביצועה.

זמני את ההורים לאסיפה ובה תוכלי להציג את הדרך בה את וצוות הגן גומלים את הילדים. כמו הצוותים כך גם הורים מסוימים עשויים להתנגד, וזה בסדר. חשוב שתשמרי על דרכך החינוכית, אם תסכימי לכל בקשה של הורה הסותרת את גישתך, עלול להווצר מצב בו הגישה תתמסמס לחלוטין. לכן, היי מוכנה להתנגדויות שעשויות לעלות ועני בנחת וברוגע לכל שאלה ו/או התנגדות , זוהי הדרך היחידה לרתום את ההורים לגישתך.

יכול להיות שיהיו הורים שיצאו מההדרכה סקפטיים, הם לא יאמינו לך עד הסוף. לכן  כל פעם שתנחלי הצלחה עם אחד מהילדים פרסמי ברבים את ההצלחה, ועם הזמן יצטרפו אחרים אליו.

בתום ההדרכה, סכמי את הדברים, צייני שאת עוקבת אחר הילדים והתפתחותם,  ובמידה ותחשבי שהילד בשל לגמילה את תעדכני את ההורים, תקבעו פגישה מסודרת , ההורים ישתפו כיצד הילד מתנהג בבית ביחס לגמילה וביחד תקבלו החלטה אם הילד בשל או לא. חשוב מאד שגם ההורים ינהגו באופן דומה ובמידה ויחשבו שהילד בשל לגמילה יקבעו שיחה ותתקבל החלטה משותפת.

מומלץ מאד לבקש מההורה שלפני כל החלטה על התחלה של תהליך גמילה יקבעו פגישה מסודרת עם הגננת של הגן ובה הגננת וההורים ישתפו ויתארו כיצד הילד מתנהג ביחס לגמילה ומדוע מבחינתם הוא בשל.

לסיכום

גמילה מחיתולים עשויה לגרום לקונפליקטים ומתחים בין הבית לגן, ומי שמשלם בסופו של דבר את המחיר הוא הילד.  אך אם בונים תפיסת עולם ויודעים כיצד לממש אותה, מעבירים אותה לצוותים ורותמים את ההורים, הסיכוי לקונפליקטים בנושא זה בין הגן להורה נמוך מאד .

ההורה יעריך ויכבד וירגיש שהוא יכול לסמוך על הגן שהוא יודע לבצע את מלאכתו נאמנה.

 רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים