אוף,גוזל – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

אוף,גוזל

מתוך “לאשה” 26.6.2017, רוני לנגרמן זיו

סוף השנה בפתח והווטסאפ של הגן כמרקחה:
איך לחגוג? למי לתת מתנות ואילו? האם להכריח ילדים להופיע או לאפשר להם להתבונן מהצד ?

גננות ואמהות מנסות לעשות קצת סדר לקראת מסיבות הסיום דילמות רבות מאפיינות את תקופת סוף השנה בגן. יש שעוברים לגן חדש, והפרידה וההתחלה החדשה מרגשות ומלחיצות את
הילדים וההורים גם יחד; ההורים שבוועד עסוקים בניהול התקציב וברכישת מתנות סוף השנה; הגננות טרודות בהפקת המסיבה, בחזרות עם הילדים, ובאיך להפתיע את ההורים ולהתעלות על השנה שעברה. לרגל התקופה המתאפיינת בתכונה רבה ובסערת רגשות, גננות ואמהות מנסות להרגיע ולתת תשובות לכמה שאלות.

1. איך ייראה מופע הסיום?

“לגננות חשוב שההורים יצאו מהמסיבה מרוצים, אז יש כאלה שעורכות חזרות אינסופיות עם הילדים ומעלות הצגה מושקעת”, אומרת מיכל הרפז ממרכז הרפז להכשרת גננות. “לטעמי כולם יוצאים מזה מופסדים: הילדים מותשים בחזרות, הגננת בלחץ וזה עובר לילדים, ההוצאות על אביזרים, תלבושות ותפאורה גבוהות, וגם ההורים לא זוכים למענה לצורך שלהם:
לקבל הצצה לחיי היומיום של הילד בגן. בעיניי עדיף שהמסיבה תכלול שירים וריקודים שנלמדו במשך השנה בגן”.

נעמי גלילי, מרצה ומנחת הורים ומנהלת “קטנטנים”, גנים ובתי ספר להורים, מצטרפת לדבריה: “אצלנו המורה לריתמוזיקה עובדת עם הילדים כל השנה, משאירה לנו את החומרים כדי שנעבוד במשך השבוע עם הילדים – ובסוף השנה הילדים מכירים את כל הריקודים והשירים. אין חזרות מלחיצות, לא קדים קידות ולא מדברים במיקרופון. במשך כל השנה הילדים רוקדים ומופיעים בגן לעצמם. זה מאפשר לכל ילד להתקלף בקצב שלו, ולמסיבת סוף השנה להיות חגיגה אמיתית”.
גננות רבות רוצות לחדש עם שירים עדכניים, אך הרפז מייעצת לדבוק בישן והטוב: “אם את רוצה שההורה יהיה חלק מהמסיבה, תבחרי שירים שהוא מכיר, תזמיני אותו לרקוד ולשיר עם הילד. הורים הם חלק בלתי נפרד מהמסיבה – כשההורים לא מכירים את השירים הם משתעממים, הם בטלפונים והגננות נפגעות וכועסות. תני להורים תחושה שהם חלק. זכרי שזו מסיבה להורים ולילדים ולא שואו־אוף”.
תוכן המסיבה תלוי גם בגיל הילדים. נועה רוזנר, בעלת פעוטון “אמא אווזה” בצורן, מעלה את ההתלבטות – האם לשתף את ההורים בפעילות:

“בגיל שנתיים־שלוש, למשל, לרוב נעשה הפעלה של הילדים עם ההורים, ואז חשוב שיתוף פעולה מצדם. אם ההורים לא מתרכזים בהפעלה, גם הילדים מאבדים עניין והגננות מתבאסות”.

2. איך להכין את הילדים למסיבה?

רוזנר: “אני עורכת את מסיבת הסיום ביום שישי האחרון של הגן. בשבועיים האחרונים אנחנו בתהליך של פרידה. שרים, מדברים על כך שנגמרת השנה, שהולכים לגן חדש ונפרדים מהחברים. במקביל, מתחילה פרידה מההורים”.
גלילי: “אני מדברת עם הילדים על המסיבה במפגש הבוקר של אותו יום. מזכירה שהיא תתקיים במתנ”ס ולא בגן, מתארת את סדר הישיבה שלהם ושל ההורים ומבקשת שיתוף פעולה. הם מעלים את תחושות הכיף, ההתרגשות והחששות. כמה דקות לפני המסיבה, הילדים נפרדים מההורים ואני נכנסת איתם לאולם לשיחת עידוד”.

3. ואיך להכין את ההורים?

גלילי: “אני מסבירה להורים שיש ילדים שההתרגשות מציפה אותם והם לא יכולים לשאת אותה. תגידו להם שזה בסדר להשתתף בישיבה, לשבת עליכם, אל תלחיצו אותם”.
הרפז: “במסיבה שבו מול הילד, ולא מאחוריו. הצורך לשבת מאחורי הילד ולתמוך בו מקרוב מובן, אבל כך אתם מפספסים הכל. שבו מול הילד כדי שתוכלו לראות אותו, לחייך אליו, למחוא לו כפיים – והוא יראה אתכם מסתכלים עליו ומתפעלים ממנו”.

4. מה קונים לילדים?

רוזנר: “כגן שפועל כבר כמה שנים ויש בו משפחות חוזרות, אני לא רוצה לחזור על המתנות. לכולם יש תיקים, כובעים וכיסאות, ואני מחפשת לחדש. הדילמה היא אם לעשות מוצר ממותג עם לוגו של הגן או משהו
מקורי יותר”. גלילי: “כיוון שהילדים אצלי מגיל שלושה חודשים עד חמש, אני צריכהלחשוב איך לא לחזור על אותה מתנה לאורך חמש השנים. כאשר חיפשתי מתנה בעלת ערך – משחקים חינוכיים או טבלאות התארגנות – זה פחות
עבד. ההורים מצפים למתנה עם תמונה, למשהו מרשים. אי־אפשר לרצות את כולם, ולכן בשנים האחרונות אני נוטה להעביר את האחריות למתנה לוועד”.

5. ומה קונים לגננות?

“הדילמה של ההורים היא בדרך כלל תקציבית, כמה לגבות בתחילת השנה כדי שיישאר כסף למתנות לצוות הגן”, אומרת לימור קלינגר, אם לשלושה מקריית־ביאליק, הפעילה בוועדי ההורים של ילדיה. “כדאי לקנות לצוות הקבוע מתנה מסוימת, ולצוות המשלים משהו אחר”.
הרפז: “הורים קונים מתנה למורה לריתמוזיקה כי הם רואים אותה במסיבות. למורה הזו יש אותה חשיבות כמו למדריכות החוגים האחרים, ולכן אם בוחרים לתת מתנה לאחת, נכון לתת לכולן באופן שווה; וגם לא לתת מתנה באותה רמה לסייעת ולמורה למוזיקה, כי הסייעת היא דמות משמעותית יותר שנמצאת עם הילדים ביומיום”.

מה עם הורים שקונים בנפרד מהוועד?
קלינגר: “תמיד יש כאלה. גם בחגים תראו אמהות שדוחפות לגננת או למורה שקית. למיטב ידיעתי, אסור למורה לקבל מתנות אישיות, וזה מעמיד אותה במצב לא נוח. אני מעדיפה לעזור אחרת, לתרום מהכישורים שלי במשך השנה. אם חשוב לכם להודות באופן אישי למורה או לגננת, אפשר משהו סמלי כמו תמונה עם ברכה, כוס עם סוכריות וברכה”.
הרפז: “לקנות מתנות זה נחמד, אבל הכי חשובה הברכה. לגננות יש צורך עצום בהכרת תודה והמילים האלה הן המתנה הכי גדולה מבחינתן. חשוב לא לקפח את הסייעת ואת הצוות המחליף”. 

רוצה ללמוד עוד על עבודה על ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

Comments are closed.

מאמרים