הרטבת לילה והתמודדות עם התופעה – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

הרטבת לילה והתמודדות עם התופעה

 

הרטבת לילה, התמודדות עם התופעה ועם הר של כביסות ותסכול
שוב קמתם בבוקר והמיטה של הילד רטובה ? הכביסה האינסופית מייאשת אתכם ? המבט המאוכזב בעיניים שלו, לא נותן מנוח . אחד התסכולים הגדולים עבור ילד, יכול לנבוע מחוסר השליטה בגוף הפרטי שלו ואחד התסכולים הגדולים עבור ההורה הוא חוסר השליטה בגוף של הילד שלו .

גמילה מחיתולים הינו תהליך של לימדה, הפנמה והכרה ביכולת לשלוט בגוף הפרטי עבור הילד. עבור ההורה, גמילה הינה הכרה בעצמאות הגופנית של הילד שלו. כל הורה המנסה לשלוט בתהליך, לגמול את הילד בזמן שנראה לו מתאים, לשכנע את הילד שכדאי לו להיגמל, לדרוש מהגן לקחת את הילד לשירותים אחת לשעה ולשאול אותו אם הוא צריך לשירותים כל 10 דקות, כל אלה לא יעבדו אם הילד לא הבשיל לעניין מנטאלית ופיזית . הרצון אצל ההורה לשלוט בגמילה, נובעת מסטטיסטיקות חברתיות המצביעות על הגיל הממוצע לגמילה מחיתולים, לחץ חברתי והרצון להצליח כהורה ע"י קידום עצמאותו של הילד. כל אלה הם המקור לתסכול אצל ההורה ואצל הילד החש את הלחץ ככל שהתהליך מתארך .

למעשה, גמילה מחיתולים יכול להפוך לעניין מאד משמעותי בבית וככל שהוא משמעותי יותר, כך התהליך הופך לארוך ומתסכל יותר. מה קורה כשהתהליך נמשך הרבה מעבר לרגיל ? מה קורה לילדים ולהורים כשההרטבה מתבטאת בלילה וגם לעיתים במשך היום, עד גיל 5 ?
כיום, קופות החולים מתייחסות לנושא כבעיה שיש לטפל בה רק אחרי גיל 5, אך מה קורה עם ילד בגיל 4 שמסרב לשים חיתול בלילה וביום, עם זאת, מרטיב כל לילה את המיטה ואת מזרון השינה בגן בעת שנת הצהריים ? מה קורה כשהילד חש נבוך ומושפל כששאר הילדים בגן רואים שהבגדים שלו רטובים לגמרי ? מה קורה כשהילד קם באמצע הלילה בוכה ומאוכזב כשהוא מגלה שהמיטה רטובה? מה קורה כשבאמצע הלילה המיטה רטובה כל כך שכולם צריכים לקום, להחליף סדינים, להתנגב ולהירדם בשנית ? מה קורה שהתסכול תופס פיקוד על התגובות שלנו ההורים כלפי הילד ?

בשל ההגדרה הרפואית והסבסוד של הנושא רק אחרי גיל 5, בגיל 4, נמצאים אותם ילדים החשים שהם מספיק בוגרים כדי להסיר את החיתול ועם זאת, הם לא מצליחים לשלוט בהרטבה. בין הגיל שכבר מכירים בבעיה לגיל שזה עדיין בסדר, נמצאים הילדים המתוסכלים וחסרי הביטחון שכולם מסביב מביעים כלפיהם כעס במילים ומבטים .
אז הורים ואנשי חינוך יקרים, הרטבה שיכולה להתבטא בעת שינה בלילה וביום, יכולה לנבוע ממספר גורמים, חלקם פסיכולוגיים וחלקם פיזיולוגיים והחשוב ביותר לדעת הוא, שתופעה זו הינה שכיחה ביותר ואף נחשבת לבעיית ההתפתחות הנפוצה ביותר בקרב ילדים.
חשוב לדעת מידע בסיסי בנושא ואף טוב יותר יהיה להעמיק בו. הסיבה העיקרית לכך היא, כדי לאתר את המקור והפתרון בזמן הנכון באופן אנדווידואלי לכל ילד ולמזער את תחושות התסכול ואת הנזקים המשמעותיים בביטחונו העצמי.

לרשותכם מעט מידע לגבי הנושא מאת דר' יעקב שגיא , מנהל המרפאה לטיפול בהרטבה בבי"ח שניידר לרפואת ילדים :
הרטבת לילה מוגדרת כשחרור לא רצוני של שתן במצב של שינה. מבחינים בין הרטבה ראשונית- הילד מעולם לא הפסיק להרטיב, לבין הרטבה שניונית- היתה הפסקה בהרטבה לתקופה של 6 חודשים או יותר ואחר כך חלה רגרסיה. סיבות לנסיגה יכולות להיות לידת תינוק במשפחה, שינוי גיאוגרפי, משבר במשפחה או כל שינוי אחר בחייו של הילד.
כאמור, הרטבת לילה נחשבת לבעיית ההתפתחות הנפוצה ביותר בקרב ילדים. מצפים מילד שיפסיק להרטיב באופן ספונטני בין גיל 2-4. בגיל 4 25% מהילדים מרטיבים, בגיל 6 15%, בגיל 12 5% ובגיל 18 ואילך 2% עדיין סובלים מבעיית הרטבה.
הרטבה נפוצה יותר בקרב בנים. שני שליש מהמרטיבים הם בנים. בגיל ההתבגרות משתווה היחס בין בנים לבנות. בגילאים המבוגרים, 17 ומעלה, 80% מהמרטיבים הן נקבות.
להרטבה יש בסיס תורשתי מובהק. אצל 75% נמצאה הרטבה בעבר אצל אחד מההורים או האחים.
בניגוד למה שמקובל לחשוב, הסיבה להרטבה בדרך כלל איננה רפואית או פסיכולוגית. רק אצל כ-2% מכלל המרטיבים נמצא בסיס אורגני להרטבה כמו זיהומים בדרכי השתן, בעיות כליתיות, בעיות ניאורולוגיות ועוד. אצל כ-20%-25% מכלל המרטיבים נמצא בסיס פסיכולוגי להרטבה כמו בעיות אישות, קונפליקט בין הילד להורים, בעיות חברתיות, קשיי הסתגלות ועוד. אצל מרבית המרטיבים (כ-75%-80%) לא נמצא מרכיב אורגני או פסיכולוגי והרטבה מוגדרת אצלם כליקוי בלמידת התאפקות. מדובר בילדים רגילים ובריאים שלא למדו להפעיל את מנגנון הרפלקסים במצב של שינה ובמקום לכווץ את שרירי הסוגר של השלפוחית במצב של לחץ הם עושים את הפעולה ההפוכה ומרפים את השרירים.
הורים רבים, עקב חוסר ידע והבנה, עושים שגיאות רבות כמו הענשת או השפלת הילד המרטיב או התעלמות מוחלטת מקיום הבעיה. הורים חייבים להבין כי הסובל העיקרי הוא הילד המרטיב עצמו. פעולת ההרטבה בלילה איננה מודעת והילד איננו מרטיב במתכוון. כאשר ההורה משדר לילד אכזבה או מעניש אותו הוא גורם להחרפת המצב.
שגיאות נפוצות אחרות הן הערת הילד בלילה והובלתו לשירותים. הורים לילדים אלו מדווחים כי ילדם ישן שינה עמוקה ביותר ואינם מרגישים כלל כאשר הם מרטיבים. הורים מתארים ניסיונות לקחת את ילדם לשירותים בלילה במצב של שינה כמצב בו הם גוררים שק תפוחי אדמה. הילד אינו מרגיש כלל שלוקחים אותו, הוא בבלבול מוחלט ובבוקר אינו זוכר שלקחו אותו. בפעולה זו ההורה מעביר את האחריות לעצמו ואינו מאפשר לילד ללמוד. הילד מרוקן את השלפוחית במצב של שינה ללא קשר לגירוי מהשלפוחית. שיטה זו אינה פותרת את הבעיה והיא שגויה לחלוטין. טעות נפוצה אחרת היא הגבלת שתייה כמה שעות לפני השינה. בדרך זו יוצרים מצב מלאכותי של האטה בהתמלאות השלפוחית. השיטה פסולה מאחר ומרגילים את השלפוחית לתפקד בלילה עם כמויות קטנות של נוזלים. מעבר לכך באקלים חם כמו שלנו אין זה מן התבונה למנוע נוזלים.
כאשר ההרטבה אינה מתרחשת כל לילה מדובר במנגנון התאפקות שמתפקד באופן חלקי, בשונה מילדים המרטיבים כל לילה שאצלם מנגנון ההתאפקות אינו מתפקד כלל. הסיבות לכך שבלילות מסוימים יש הרטבה הן רבות ומגוונות. נמנה חלק מהסיבות האפשריות. כמות השתייה לפני השינה, שעת הליכה לשינה, מידת העייפות, שינויי מזג אויר (בעיקר תקופות מעבר), לילות קרים מצבי רוח, התרגשות, מחלה (בעיקר עם חום) ועוד.
הטיפול הוא בד"כ טיפול התנהגותי, אימון של מנגנון ההתאפקות ועד לטיפולים תרופתיים.

לימדת הנושא ע"י הורים ועל ידי אנשי חינוך בגנים שיכולים להנחות ולהדריך את ההורים בנושא, הינה קריטית עבור הילדים. המידע על ההיבטים הטכניים והפסיכולוגיים, יכול לשנות חלק מאד משמעותי בביטחון ובתחושת המסוגלות עבורם ועבור ההורים ולמזער את תחושות התסכול וחוסר האונים.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים