הורות חרדתית בגן הילדים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

הורות חרדתית בגן הילדים
כל גננת ומנהלת גן מכירה את הסיטואציה הזו. ישנם הורים המתקשרים כמה פעמים ביום לבדוק מה שלום ילדיהם. הם עשויים לעשות זאת במסווה של: "רק להזכיר, היום אנחנו לא רוצים שהילד יישן צהריים"…
גננות רבות מנסות להבין: מדוע ההורים מושכים זמן בבקרים וממאנים לעזוב את הפעוט הקטן? מדוע הם מחפשים סיבות להישאר בגן זמן רב יותר מהנחוץ? מדוע הם מתייצבים מוקדם מהרגיל רק כדי "לגנוב" עוד כמה דקות של שיחה עם הגננת בנוגע לילדם? למה הם שואלים כל כך הרבה שאלות שאינן תמיד רלוונטיות, ובעיקר: מדוע ההורים "מנדנדים" בלי הרף ומותחים ביקורת על הגננת או הגן?

ראשית, בואו נעשה סדר בבלגאן: אין הורה נודניק, יש הורה חרד. מתפקידה של הגננת להבין כי הורה שפועל באחת מן הדוגמאות שהוצגו, עושה זאת בשל סיבה אישית שמקורה בחרדה, שעבורו היא מוצדקת. אני טוענת כי אין הורה קשה – יש הורה שקשה לו!

אז מהי הורות חרדתית?

מדובר בהורה שתמיד ניצב עם האצבע על הדופק, חוקר, בודק, שואל ולא מפסיק לדאוג לילדו. שמתערב ללא הרף בעבודת הגננת, ומתקשה לשתף פעולה עם הצוות כאשר נדרש.
האם לא כך צריכים כולנו לנהוג? לפקח, להתמיד,לגדל את ילדינו בתשומת לב ובאכפתיות? כמובן! אך כשמדובר בהגזמה של ממש – הורה ששואל ללא הרף ולא מפסיק להתעניין, יגרום לכך שגננות רבות ירגישו שההורה לא סומך עליהן ואינו בוטח בהן.
מנגנון אזעקה פנימי, המתריע מפני איום או פגיעה אפשרית, קיים אצל כל אחד מאיתנו, ומופעל על פי סולם חרדות אישי, המובנה בכל אחד. אצל הורים הנוטים לפתח חרדה רבה יותר מהורים אחרים סף הרגישות נמוך מאוד, והם נזעקים כמעט מכל שטות.

הורות חרדתית יכולה לנבוע מכמה סיבות:

  1. אפקט הילד הראשון
  2. בן ראשון אחרי שתי בנות (או להיפך)
  3. קושי בכניסה להיריון או בעיות במהלך ההיריון
  4. נישואים מאוחרים ו/או לידה בגיל מאוחר
  5. בעיות טראומטיות אישיות של ההורה (שאותן חווה בעבר)
  6. קושי להיפרד מהילד: הורה השולח את ילדו לגן לפני שהוא מסוגל להיפרד ממנו רגשית ולחלוק את הטיפול בו עם אנשים נוספים.

כל אלה מעידים כי כל הורה יכול להגיע לגן עם ערימה לא קטנה בעיות אישיות, היכולות להצטייר לעיתים כביקורת תובענית בדרישות מול הגן. בדיקה יותר מעמיקה מגלה הורה פצוע ובעל קושי, הזקוק להכלה ולתמיכה מהגננת ומצוות הגן.

מנהלות גן רבות תופסות את עצמן כדמות שפועלת, עובדת, חיה ונושמת למען הילדים ואושרם. העניין הוא שהן לא מוסיפות ל"רשימת המכולת" הגדולה שלהן, המופנית כלפי ילדי הגן, גם את ההורים…
אני מאמינה כי גם להורה יש קשיים וצרכים, לעיתים שלא בשונה מן הילד. מכאן שכל הורה בגן הוא לקוח בעל צרכים, והוא צריך לקבל שפע של אינפורמציה (במידות שונות כמובן) למטרת השקט הנפשי שלו ושלנו.
לדעתי, חלק משמעותי מתפקיד מנהלת הגן הוא עבודה עם הורים. מנהלת גן שתבקר את ההורה ולא תקבל אותו, שלא תהיה שם גם מול הקשיים שלו,תפסיד אותו.

כיצד מומלץ למנהלת הגן לפעול?

מתפקידה של מנהלת הגן להיות ערוכה לקבל כל סוג של הורה ולא לדחוק הצידה הורה שסובל מחרדות – אל פינה אפלה יותר. היא צריכה להקשיב לו ולהיות שם בשבילו, בדיוק כפי שהגננת נמצאת שם בשביל הילדים. אם מנהלת הגן לא תוכל להכיל את צרכיהם של ההורים, לא תבין את המקום ממנו הם פועלים ולא תגלה הבנה, היא לא תצליח ליצור תקשורת המושתתת על אמון, המספקת תחושה של בטחון שלה ההורה זקוק כל-כך. תפקידה של הגננת להעביר את התחושה כי הגן הוא המקום הכי בטוח עלי אדמות לילד ולהורה, ממש כמו שתפקידו של ההורה, כל הורה, לדאוג לילדו, לעקוב אחר התפתחותו, ולהרגיש בטוח לגביו.

וכיצד מתמודדים עם הורה חרדתי?

  1. הביני כי אצל רבים מההורים החרדה היא מרכיב אישיותי המתחזק עם הופעת ההורות. נסי שלא לכעוס ולהתעצבן, ופעלי ממקום מבין, מקבל ומכיל. אל תשפטי – אלא קבלי. זכרי: אם תשפטי את ההורה – הוא ישפוט אותך בחזרה.
  2. במידה וההורה פונה אלייך והוא מוטרד, אל תעני לו על שבילי הגן בעוד ההוריםהאחרים נכנסים ויוצאים, אלא בפגישה מסודרת, שתאפשר שקט, שלווה ובעיקר תשרה ביטחון. בפגישהזו נסי לרדת לשורש הבעיה ולבדוק כיצד ניתן לפתור אותה.
  3. התקשורת עם ההורה נעשית באמצעות שיחות, והרי ידוע כי זמנה של מנהלת הגן הוא יקר. טיפ קטן – מומלץ להקצות זמן להורה גם בתוך גבולות הגן, למשל בשעות שבין 13:00-15:00 בעוד הקטנטנים ישנים את מנוחת הצהריים.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים