5 טעויות נפוצות שהורים עושים בהקניית הרגלי שינה – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

5 טעויות נפוצות שהורים עושים בהקניית הרגלי שינה
הפרעות שינה בילדות הינן תופעה שכיחה במיוחד עימה מתמודדים הורים רבים. ידוע ששינה הינו צורך בסיסי וכי הילד גדל ומתפתח בזמן השינה, ההשלכות של בעיות השינה אצל הילדים באות לידי ביטוי בהתנהלות של הילד בשעות הבוקר ב גן הילדים ובקושי שלו ללמוד, ליצור ולהיות פנוי רגשית לאינטראקציות חברתיות.
במאמר שלפנייך תמצאי מספר טעויות נפוצות שהורים עושים בניסיון נואש לשפר את שנת הלילה של ילדיהם הרכים וכמובן דרכים יעילות לשיפור המצב בדרך לשנת לילה רצופה וחלומית.

הצעד הראשון- סדר יום קבוע

מה הדבר הראשון כשאנחנו עושים כאשר אנחנו קמים בבוקר? בודקים מה השעה! מדוע? תחושת הזמן הינה קריטית לביטחון ולוודאות שלנו.

וכך גם אצל ילדים, אך מכיוון שלילד אין תחושת זמן והוא לא עונד שעון על היד יש צורך שאנחנו, המבוגרים, נספק לו את תחושת הוודאות.

כיצד נעשה זאת?

באמצעות סדר יום קבוע ומובנה.
מה הדבר הנכון לעשות?

אנו חייבים לייצר אצל הילד תחושת וודאות באמצעות סדר יום קבוע ומובנה, מה שיהווה תחליף לשעון.

ברגע שלילד יהיה סדר יום קבוע, הוא יהיה רגוע יותר וכל התהליכים שנלווים לפעילות היום יומית יהיו הרבה יותר ברורים וטבעיים- וכך גם בנוגע לתהליך של השינה ( גם שנת לילה וגם שנת צהריים).

כאשר שעת ההשכבה תהיה קבועה, הילד יהיה רגוע ושליו וילך לישון בשיתוף פעולה.

הצעד השני-  טקס שינה קבוע

טקס השינה מתחלק לתהליכים שאנחנו עושים עם הילד לפני הכניסה למיטה ואחרי הכניסה למיטה. הורים רבים נוטים "לזרום" עם הילד ועם הדינמיקה המשפחתית של אותו ערב ולא לייצר אחידות בתהליך שמתרחש לפני השינה.

אך כאמור- סדר קבוע ואחידות מגבירים את תחושת הרוגע של הילד ולכן חשוב שיהיה לנו סדר פעולות קבוע.

מה הדבר הנכון לעשות?

לפני הכניסה למיטה חשוב מאד להגדיר מהו סדר הפעולות הקבוע והלא משתנה. לדוגמא : אוכל>מקלחת>שינה!

ברגע שיהיה לנו סדר פעולות קבוע הילד ירגיש רגוע ותהליך הכניסה יזרום ביתר קלות. אחרי הכניסה למיטה חשוב לייצר טקס שינה קבוע:

  • אחרי האמבטיה מתלבשים במקום קבוע (במיטה / בחדר האמבטיה )
  • אחרי שמתלבשים לא יוצאים מהמיטה ולא מתרוצצים בבית, מגדירים את המעקה של המיטה כגבול שאין לצאת ממנו.
  • בוחרים משהו שירגיע את הילד- סיפור/שיר ערש/דיסק שמע רגוע
  • משפט פרידה אותו נאמר בסיום- "לילה טוב, עכשיו הולכים לישון". המשפט הזה סוגר את טקס השינה ומסמן לילד שהגיעה שעת השינה.

הצעד השלישי-  גבולות ברורים אחרי כיבוי אורות

ילדים רבים מביעים רצון במגע או בנוכחות של ההורה לאחר הכניסה למיטה.

הורים רבים חשים צורך לפצות את הילד עקב חזרה מהעבודה בשעות מאוחרות וחוסר בזמן משותף ולכן נענים לכל בקשה של הילד "לזמן איכות" משותף בעיתוי הזה.

מה הדבר הנכון לעשות?

על ההורה להציב גבול ברור- הילד לא יוצא מהמיטה, תמיד אנחנו ניגש אליו.

יש לגשת לילד ובצורה ברורה, החלטית וממוקדת לתת לו את המענה הנקודתי לצורך שלו ובסיום לצאת מהחדר בלי להוסיף דבר.

זה השלב שבו אנחנו חייבים להיות מאד החלטיים, אחרת זה יכול להמשך שעות.

יתכן שבהתחלה הילד יקרא לנו שוב ושוב אך אם נתמיד בגבול הברור ובמענה הקונקרטי זה יפחת עם הזמן.

הצעד הרביעי- לא לוותר על שנת צהריים

תחושת התסכול של הורים המנסים למגר את התופעה של בעיות שינה בלילה גוררת מספר טעויות שהנפוצה שבהם דרישה להפסקת שנת הצהריים של הילד בגן הילדים (סביב גיל שנתיים).

אז מה הדבר הנכון לעשות ?
חובה לאפשר לילד לישון שנת צהרים איכותית.
שנת הצהריים הינה קריטית לאיזון הילד ולהשלמת שנת לילה תקינה ואיכותית.

במידה והילד לא ישן שנת צהריים הוא יהיה עייף ועצבני, הוא עלול להירדם על הכיסא באמצע המפגש, לאבד את התיאבון וכל רצון לשיתוף פעולה בתוך הגן. בנוסף, מצב זה, של עייפות יתר, גורם לקושי בהרדמות בלילה כיוון שבמצב של עייפות יתר מופרש הורמון האדרנלין המנסה להילחם בעייפות וגורם לעודף פעלתנות ( "היפר"). מצב זה גורם לקושי בהרדמות, יקיצות רבות בחלק הראשון של הלילה ואפילו יקיצה מוקדמת בבוקר.

וזהו מעגל שאנו חייבים לשבור!

הצעד החמישי- ליישב חילוקי דעות בין ההורים לגן

אחד הקונפליקטים השכיחים ביותר בין הורים והגנים הם סביב שנת הצהריים בגן.

גנים רבים מכירים את הבקשה המגיעה מהאימא העייפה שמבקשת שלא לתת לילד לישון צהריים כי הוא לא נרדם בלילה. הקונפליקט מתעצם כאשר בערב ההורים מתמודדים שוב מול הילד המסרב ללכת לישון ומיד מניחים שהסיבה לכך היא שבגן כן אפשרו לו לישון על אף בקשותיהם. כמו כן, הגננת מוצאת את עצמה מתוסכלת כאשר בצהריים הילד מנקר, בוכה ומבקש להירדם אך היא מג'נגלת בניסיון להעסיקו .

הקונפליקטים הללו סוחטים מהפניות הרגשית של הגננת והתסכול המתמשך של ההורה גם הוא גובה מחיר במידת הפניות הרגשית שלו לילד- והילד משלם את המחיר.

אז מה הדבר הנכון לעשות?

תחילה יש לקבוע זמן ומקום עבור שיחה בעלת פניות מלאה של הצדדים לנושא. בטח ובטח לא נכון יהיה לקיים השיחה "על הדלת" או בטלפון. חשוב שבשיחה יהיו נוכחים שני ההורים.

במהלך השיחה יש להבין מה הדבר הנכון ביותר עבור הילד ולפעול בהתאם!

לדוגמא- אם הילד "מנקר" על הכיסא בגן כיון שלא ישן שנת צהריים- על הגננת לשקף זאת להורה ולהגיע למסקנה שלטובת הילד יש להרדימו בצהריים.

הדבר החשוב ביותר הוא לנהל את השיחה בכנות כאשר טובת הילד עומדת לנגד עיננו.

**בעת הצורך יש לפנות לגורמים רפואיים לבדיקת איכות השינה של הילד .

לסיכום

יש לזכור כי הפרעות שינה בילדות יכולות לנבוע מסיבות פיזיולוגיות, פסיכולוגיות או התנהגותיות. עם זאת, ישנם מהלכים פשוטים שיכולים לסייע לילד לסגל הרגלי שינה בריאים. הורה שמרגיש כי בעיות השינה של ילדו אינן מאפשרות לו אורח חיים תקין וכי כל ניסיון להקנות סדר יום קבוע  וטקס שינה אינם מועילים- מומלץ להתייעץ ולשתף את הגננת כיוון ששיתוף פעולה בין הבית לגן הוא המפתח להצלחה בפתרון הבעיה ובהבטחת תוצאות לטובתו של הילד. בעת הצורך יש לפנות לסיוע מקצועי.

 

אהבת? שתפי את חברותייך

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים