3 טעויות נפוצות שגננות עושות בהדרכת הורים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

3 טעויות נפוצות שגננות עושות בהדרכת הורים

הדרכת הורים היא אחת הפעילויות החשובות שנערכות בגן.
בפועל קיים חוסר ידע בקרב גננות בהדרכת הורים באופן מקצועי.
גננות רבות מציינות שהן מדריכות הורים בדילמות מקצועיות שיש להם עם הילדים בבית, כאשר בפועל לא תמיד תהליך ההדרכה מוביל לתוצאות.

האם את מרגישה שיש לך ידע מקצועי עשיר בעבודה מול ילדים אבל את מפחדת שהדרכת הורים שתעשי לא תהיה מספיק איכותית? האם את מתקשה להעביר את הידע הפדגוגי שלך הלאה להורים באופן שישפר את המצב בבית?

במאמר שלפניך תוכלי למצוא 3 טעויות נפוצות שגננות עושות בזמן הדרכת הורים ומה צריך לעשות במקום, על מנת להצליח לתת מענה לבעיה שיש להורים עם הילד בבית.

מוזמנת לקרוא, ליישם ולשתף.

 

צעד 1- יש לקבוע זמן ומקום מוגדרים להדרכה.

הדרכת הורים לא יכולה להתבצע כבדרך אגב.

כאשר הגננות מנסות לתת הדרכה ללא קביעת פגישה – ההדרכה נידונה לכישלון מכיוון שהתהליך לא יהיה מספיק עמוק ורציני אם הוא יתקיים "על הדרך".

הדרכה שניתנת באופן לא מסודר תהיה יותר "טיפ" ולא הדרכה מעמיקה.

ומה הדבר הנכון לעשות?

עלייך לפנות זמן ומקום על מנת לייצר פניות רגשית, גם שלך וגם של ההורה, לתהליך.

במהלך פגישה שתוכננה מראש, גם את הגננת תהיי מרוכזת ולא מוטרדת מעניינים אחרים בגן, וגם ההורה יהיה רגוע וממוקד ולא לחוץ וממהר.

חשוב לקיים פגישה פרונטלית ולא טלפונית, כיוון שיש המון משמעות לשפת גוף, הבעות פנים והתקשורת הבין אישית אשר יאפשרו לך להבין טוב יותר את ההורה.

בנוסף, חשוב ששני בני הזוג ייקחו חלק בתהליך כיוון שכל הורה מביא איתו את נקודת מבטו האישית שמשפיעה על התנהלותו מול הילד.

 

צעד 2- הביני את שורש הבעיה.

פעמים רבות גננות ממהרות לתת מענה להורים לפני שהן הבינו את שורש הבעיה.

נוצר מצב שכביכול בוצעה הדרכת הורים אך היא לא הובילה לתוצאות ולא פתרה את הבעיה.

הדבר דומה לרופא שנותן אנטיביוטיקה לצינון כאשר בפועל יש לחולה דלקת ריאות.

ומה הדבר הנכון לעשות?

על מנת לזהות את שורש הבעיה יש לשאול שאלות פתוחות.

לא שאלות של כן/לא, אלא שאלות שיגרמו להורה להבין בעצמו את שורש הבעיה.

בזכות מענה על השאלות הפתוחות, ההורה בעצמו יגיע להבנה של המצב הקיים וכך יהיה לו יותר קל לקבל את העובדה שלילד שלו יש בעיה.

כתוצאה מכך, הוא יהיה פתוח ופנוי רגשית לקבל את ההדרכה שלך על הבעיה הנקודתית.

דוגמא לשאלות פתוחות שבאמצעותם תביני את בעיית השורש:

ספרו לי על הרקע המשפחתי שלכם ( מספר ילדים/מצב משפחתי)

מתי התחילה הבעיה?

כמה זמן הבעיה נמשכת?

מה עשיתם עד כה על מנת לשפר את המצב? האם זה עזר? ובמה?

מה הסיבה שאתם חושבים שזה לא הצליח?

מה אתם חושבים שהיה צריך לעשות אחרת? האם ניסתם לעשות דברים אחרת?

איך זה בא לידי ביטוי?

 

צעד 3 – אל תתני פתרון מיידי.

פעמים רבות הורה נמצא בהכחשה לבעיה של הילד ולכן אם תנסי לתת לו מענה מיידי הוא לא יהיה במצב של פתיחות לקבל ממך את הפתרון.

כמו כן, גננות רבות רוצות לתת להורה פתרון מהיר עוד לפני שיש להן את כל הנתונים והידע. הדרכה מהירה ופזיזה נידונה לכשילון כיוון שלא בוצעה בצורה מעמיקה ונכונה.

ומה הדבר הנכון לעשות?

לאחר שקבעת שיחה עם ההורה ושאלת שאלות פתוחות, יש לסיים את הפגישה ולתת להורה ללכת הביתה, לחשוב על השיחה ולהגיע למסקנות.

יש לקבוע פגישה נוספת שבה תתני להורה להציג את מסקנותיו בנוגע לשורש הבעיה.

מכאן הדרך להדרכה תהיה פשוטה ויעילה ובמרבית הסיכויים תוביל לתוצאות ושיפור הבעיה.

 

לסיכום:

היכולת להדריך הורים בגן הילדים יכולה להישמע כדבר פשוט וקליל אך למעשה מדובר במיומנות מורכבת שיש להבין ולהכיר אותה לעומק על מנת שההדרכה תניב תוצאות.

גננות רבות רוצות להעביר הדרכת הורים על מנת לתת מענה להורי הגן אך לא מצליחות לעשות זאת באופן יעיל ובכך רמת האמון של ההורים בהם נפגעת.

 

אני מזמינה אותך ליישם את הטיפים שהוצגו במאמר.

אם תרצי להרחיב את הידע שלך ולדעת כיצד להדריך הורים בדרך יעילה, אני מזמינה  להשאיר פרטים ונחזור אלייך בהקדם.

 

ממני, מיכל הרפז

 

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים