די לריב בגן הילדים

נמאס לכן לריב עם המטפלת בגן הילדים. הרי ברור שלא בשביל זה פתחנו את הגן.הרי ולם היו רוצים לצייר בדמיונם את גן הילדים, כמקום מושלם ציורי, נאיבי, פשוט, נעים.

אך כבכל מקום, בו נמצאים בני אדם, חילוקי דעות וקונפליקטים עולים אל פני השטח, אם תרצו בכך ואם לאו.
חלק ניכר מהצלחתו של גן ילדים , בפן הפדגוגי ובפן העסקי, הוא החומר האנושי – הצוות שעובד בו.
הצוות הוא הפנים של הגן – הוא זה שנפגש עם ההורים, לקוחות הגן, לפחות פעמיים ביום.
איש צוות מרוצה, הוא זה שישגרר את ערכי הגן, וישרה תחושת בטחון בצד ההורים. הוא זה שיהיה איש השיווק הטוב ביותר של הגן, מול הלקוחות ובחייו הפרטיים. לא פעם, הורים בוחרים לרשום לגן הילדים על סמך אחד או יותר מאנשי הצוות של הגן. בזכות מידותיהם הטובות, בזכות המקצועיות שלהם, ובזכות הוותק שלהם.

שביעות רצון גבוהה נרקמת באמצעות כמה וכמה גורמים:
חיבור לעולם התוכן ולמטרות, תחושות של שותפות ושייכות, יכולת ומידת השפעה, תקשורת טובה עם המנהל/ת ואנשי הצוות, הבעת הערכה מצד המנהל כלפי העובד, וגם, הלימה בין גובה השכר לאופי התפקיד ומידת ההשקעה הנדרשת.
גורם אחד מבין הגורמים שעשוי לפגוע בשביעות הרצון של העובד, הוא קונפליקטים, עימותים, אי הסכמות.
קונפליקטים עשויים לגרום לחוסר יעילות בגן, שכידוע, יעילות היא מצרך בהחלט נדרש בגן ילדים, אחד כזה שמשפיע על השרדותו של הגן.
רובנו וודאי מצאנו את עצמנו לא פעם, מוציאים כמות עצומה של אנרגיות הרסניות עקב חילוקי דעות וקונפליקטים, אנרגיות כאלו שעשויות לקבור לחלוטין את היחסים בין הגורמים, ואף לחצוב בור עמוק במערכת כולה.
ניהול קונפליקטים בכל מקום עבודה הוא תהליך אין סופי, ובעצם מדובר באסטרטגיה ניהולית שהמנהל/ת נושא/ת על כתפיו/ה, וחייב/ת לבצע, כאמור, לטובת השרדותו והצלחתו של הגן.
מדובר בתהליך שמתחיל מיום ההעסקה הראשון של העובד/ת, וכרוך בשגרת הגן היומיומית.

כיצד ניתן להימנע מחילוקי דעות כבר ביום ההעסקה הראשון ?

יש לערוך תאום ציפיות עם צוות הגן 
תאום ציפיות חייב להתבצע בצורה מסודרת, ועליו לכלול מספר לא מבוטל של נושאים :

  1. על מנהלת הגן לספר לעובד/ת על המקום, על מהותו, אנשי הצוות, הערכים שבהם היא דוגלת, ומנחילה בשגרת היום יום.
  2. יש לבצע הגדרת תפקיד ברורה וחד משמעית הכוללת חלוקת אחריות , משימות ויעדים.
    ומי מבין אנשי הצוות מפקח על ביצוע אותן משימות.
  3. נושאים טכנים אך חשובים, יש לעגן בחוזה העסקה שיחתם בין שני הצדדים , ומומלץ במעמד החתימה לעבור ולהקריא בקול את הסעיפים החשובים. בחוזה יש לסכם היקף ושעות עבודה, שכר עבודה, הפרשות לביטוחים, ימי חופשה ומחלה, שמירת סודיות, הגעה לאסיפות הורים ומסיבות מחוץ לשעות העבודה – האם אלו במסגרת השכר או בתוספת שכר ?
  4. רצוי ומומלץ להבהיר מבעוד מועד מהי הציפיה בנוגע לימי חופשה ומחלה. איך מודיעים ? מתי מודיעים? האם קיימת ציפיה למצוא מחליפ/ה מבין נשות/אנשי הצוות האחרים ?

תיאום הציפיות חייב להיות הדדי.
בקשי מהעובד/ת לספר מהן הציפיות שלה מהתפקיד, כיצד היא רואה את עצמה בתפקיד, האם היא רואה עצמה כאשת חינוך, בעלת אחריות על חינוך הילדים שתחת חסותה, או שמא היא רואה עצמה "רק מטפלת" . האם היא פנויה להיקף העבודה הנדרש, האם היא בעלת מסוגלות פיזית לעבודות הנדרשות בגן ? על מנת שאכן יתבצע תיאום ציפיות הדדי, ולא חד צדדי, על מנהלת הגן לאפשר קרקע נינוחה ומזמינה לשיחה, כזו אשר תאפשר לאותה עובדת חדשה באמת לבצע תיאום ציפיות, ולא רק להנהן בהסכמה על מה שכבר נאמר בשיחה.

ובאופן הזה, ניתן לומר שעברנו את המשוכה הראשונה, שבמידה שאינה הייתה מנוהלת, הייתה עשויה להוות מכשול עוד לפני שיצאנו לדרך.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן