ילד מסרב לאכול, מה עושים ?

גננות רבות מתמודדות עם הדילמה מול הילד כאשר מצד אחד הן מנסות להקנות הרגליי אכילה התואמים את סדר היום ותפריט הגן, מנסות לחשוף את הילד למגוון רחב של טעמים ומרקמים אולם הילד מסרב להפנים. ובסוף היום לצד התסכול מהילד, מגיעה האמא שהנתון המכריע באם היום עבר טוב או רע קשור בכמה הילד אכל. הדילמה איננה יכולה להיפתר במסגרת הגן בין הגננת לילד מאחר והבעיה נובעת כאמור ממקור רגשי או מאינטראקציה הורה ילד. לפיכך הדרך היחידה שניתן לסייע לילד היא באמצעות ההורה .אז, איך מקנים לילד הרגלי אכילה חדשים ?

הדרכת הורים

יש לבצע הדרכה לכלל ההורים בגן בנושא של תזונת תינוקות וילדים. המטרה היא לא להציג תפריט מזון אלה לחשוף בפני ההורים את העובדה שתפיסתם את חווית ההזנה של ילדם היא שתייצר את הרגלי האכילה שלו . התובנה העומדת בפני ההורה היא למעשה, שהוא יכול להשפיע על התזונה וחווית האכילה של ילדו לא רק ע"י דחיפת האוכל לגרונו.

בסיום ההדרכה המקצועית בנושא, חשוב להציג כיצד הדברים באים לידי ביטוי בגן, ממה הילדים ניזונים ומהי חווית האכילה בגן .
לאחר שההורה מבין ממה נובעות תגובותיו הרגשיות ומהן ההשלכות על פיתוח דפוסי אכילה בעייתיים אצל ילדו, חשוב שיבין כיצד הגן מקנה לילד הרגליים וכישורי חיים סביב הארוחה וכיצד הוא עצמו יכול לעשות זאת בבית. מה מסמל זמן הארוחה, ממה מורכבת הארוחה, מה תפקידו של צוות החינוך בזמן הארוחה וכיצד מגיבים לדפוסי התנהגות בעייתיים במסגרת הגן.
חשוב שההורה יבין שזמני הארוחה נועדו לא להזנה בלבד. סביב זמן הארוחה הילדים רוכשים הרגלי היגיינה, דחיית סיפוקים, כללי נימוס בשולחן, חווית גיבוש של הילדים והצוות סביב שולחן וחשיפה לאוכל בכל הדרכים – המגע באוכל, הריח, ההתנסות עם כל המרקמים, טעימת כל הטעמים, שיום של הצבעים והמוצרים על השולחן ועוד..

טבלה המתעדת את זמני האכילה של הילד

לאחר ביצוע הדרכה, חשוב להשתמש באמצעים יומיומיים להפחתת החרדה וחיזוק הביטחון של ההורים בכלל וההורים החרדתיים בפרט.מילוי טבלה יומית המתעדת זמני ארוחה, מה וכמה הילד אכל, יכול לתת להורה רווחה בסיסית. נכון… ההורה אולי לא יקרא כל יום את הפירוט מהטבלה אולם, מספיק שיציץ אחת לשבוע או כל פעם שיתעורר בו חוסר ביטחון בנושא .

צלמו את הילדים

צלמו את הילדים לא רק בשעת משחק ובפורים אלה מידי יום כשהם סועדים ושחולצתם מלוכלכת מרוטב עגבניות. צלמו את שולחן האוכל או את קערת הקוסקוס שהגשתם ביום שלישי.
הזמינו את ההורים אחת לתקופה ביום שישי לארוחת בוקר בגן ואל תשנו את התפריט ! להיפך, שקפו להם את התפריט הקיים והדגימו את חווית הארוחה סביב השולחן .

שלכן, מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן