ההסתגלות מחדש הנדרשת לכל קבוצה חדשה בגן

לאהוב לעסוק במה שאנו עוסקים היא ברכה שלצערי לא כל אדם בעולם זוכה לה.
ואני מודה… אני זכיתי לברכה , לעסוק במה שאני עוסקת זה בדיוק מה שאני רוצה.
צברתי מידע במשך המון שנים, למדתי לא מעט וחקרתי את עולם הגנים עד לרבדיו העמוקים ביותר ואת כל זאת אני כל יום נותנת בחזרה לאנשים שבחרו לקחת כדי שמאוחר יותר יוכלו גם הם לתת.
אחת הקבוצות, בקורס בו אני מרצה, מרבה להתדיין ארוכות סביב כל נושא שעולה. רמת ההזדהות הינה מאד גבוהה משום שהקבוצה, במקרה זה, מאד הומוגנית ומכילה רק נשים, כולן מנהלות גנים.
הדיונים כל כך אמוציונאליים שהם סוחפים את המשתתפות למערבולת רגשות הפוקדת אותן עם העלאת כל נושא. קשה שלא להיסחף לתוך הדיונים, הם כמו סופה המכלה כל רגע פנוי.
ובסוף כל שיעור, יוצאות המשתתפות קצת יותר שלוות לאחר שהזדהו עם הדברים הנלמדים ואחת עם השנייה.
הצרכים המאפיינים את הקבוצה הזו היו לי די ברורים. לכולן היה צורך לדבר על עולמן בגן, על תחושותיהן, על הקשיים, על האתגרים ועל הריגוש במקצוען ואת כל האמוציות הללו הן צריכות שיבינו ויכילו. הבנתי שעם המחזור הנ"ל אעבוד באופן שיספק את הצורך האמיתי שלשמו אותן משתתפות הגיעו לקורס. ניהלתי יותר דיונים, תרגלתי עימן יותר סימולציות, דברתי יותר בדוגמאות לצורך ההזדהות וניהלתי את הזמן בשיעורים באופן שיספק להן יותר מקום לביטוי.
לפני מספר ימים פגשתי מנהלת גן שלמדה אצלי בקורס המדובר לפני כמה מחזורים.
היא שוחחה איתי ארוכות וטענה שהיא מרגישה שהיא "שולטת בעניינים", היא טענה שהיא מרגישה תחושת סיפוק שלא היתה מוכרת לה מעיסוקה הקודם לפני שהחליטה להקים גן. היא התוודתה בפני שבמהלך הקורס היא התקשתה לקבל את התיאוריות והיססה לגבי התפיסה והיום, היא מרגישה שאותה תפיסה משמשת לה כעמוד שידרה השומר עליה מפני הדינאמיות שעשויה לכופף אותך למול כל קושי וקונפליקט יום יומי.
כשנפרדתי ממנה, נזכרתי באותו מחזור. אותה קבוצה התאפיינה בסקפטיות והססנות. מרבית הקבוצה הגיעה מתחומים שונים לחלוטין מתחום הגנים והגיל הרך.
התיאוריות שעלו במהלך הקורס נשמעו להם מעולם אחר ומרבית הדיונים היו סביב הוכחת הטענות ומתן דוגמאות אין סופיות משום שבכל פעם הם ניסו לבצע אנאלוגיות לתחומי עיסוק אחרים גם במקומות שלא ניתן היה לעשות זאת.
נזכרתי שבמחזור זה ממש נלחמתי, כאילו הייתי אמורה כל שיעור לפרוץ קירות ומחסומים שהמשתתפים עצמם הביאו עימם מעולם עיסוק אחר לחלוטין, נלחמתי רק כדי להקל עליהם מהקושי של להסתכל על הדברים מהכיוון השני, לא כהורים מתחומי עיסוק שונים, אלה מתוך עיניהם של אנשי חינוך לגיל הרך.
עם זיכרון זה, עלו עוד זיכרונות על מחזור בו עמדתי מול מנהלות וותיקות במיוחד שעל אף שהגיעו ללמוד ולהעשיר את עצמן, הוותק שלהן קיבע את מחשבותיהן ובמקום להיפתח למידע חדש, לאופציות נוספות, הן התעקשו להישאר בדרכים שלהן . נזכרתי בשיחות שלי עימן שנועדו לשחרר אותן מקיבעונות על מנת שיצליחו להיפתח לדברים חדשים, נוספים וכך, מתוך מקום של שחרור, יוכלו לבחור מה לקחת ומה לא מבלי לפחד מהשינוי.
התחלתי להפליג בזיכרוני לכל המחזורים השונים בעבר, והבנתי ….
אין מחזור דומה לקודמו ! אמנם, כל המשתתפים מגיעים לאותו קורס, לרכוש את אותו המידע והכלים. לכאורה, לכל המשתתפים, בכל מחזור, יש בדיוק את אותם הצרכים ואותה מטרה, הלא כך ?
מנהלות יקרות, לכו אחורה בזיכרונכם … האם בכל מחזור קיבלתן את אותם הורים ואת אותם הילדים ?
אין ספק יש את המשותף. בכל מחזור יש הורים תובעניים, חרדתיים ומלאים בשאלות, טענות ומענות ובכל מחזור כל הילדים הם בעצם ילדים.
עם זאת, בטוח תיזכרו במחזורים שיותר אהבתן ובמחזורים שפחות אהבתן, מחזורים שנתקלתן בהורים "שעשו לכם צרות והערימו קשיים" ובילדים ממש, אבל ממש שובבים לאומת מחזורים בהם יצרתן קשרים חברתיים אמתיים עם ההורים והילדים היו פשוט מקסימים. כמו כן, היו מחזורים שבהם ההורים היו מאד מגובשים לאומת מחזורים בהם הורים לא הכירו בכלל אחד את השני.
ללא ספק, הילדים משתנים ממחזור למחזור וכמותם גם ההורים ושלא נשכח, חלילה, גם אנחנו משתנות עם השנים.
בכל מחזור הצרכים הם שונים והכלים שבידייך מתרבים .
התייחסי לכל מחזור ומחזור באופן פרטני ועני על צרכיו באמצעות אותם כלים כלליים ובו זמנית הכירי ותני מענה לצרכיו הייחודיים . ערכי מפגשים אישיים עם ההורים וכך תביני מה הצרכים המאפיינים את אותו המחזור, מה המשותף לכולם.
אם ישנם הרבה הורים לילדים ראשונים, דעי שמדובר במחזור יותר חרדתי, מחזור הזקוק ליותר מידע ותמיכה .
אם מרבית ההורים עוסקים במשרות תובעניות, הקדישי מקום למתן תמיכה ומידע לאיזון בין קרירה למשפחה והקדישי זמן ותשומת לב לצרכיו הרגשיים של הילד.
שימי לב אם במחזור המסוים ההורים יותר מגובשים ולפיכך יש יותר מפגשים חברתיים בין הילדים אחר הצהריים או להיפך, פחות מפגשים ויותר צורך להתפתחות חברתית עבור הילדים.
החשוב מכל, דעי, אין מחזור שיותר קל או קשה מהאחר, אין מחזור אהוב יותר מקודמו. בכל מחזור את יכולה למצוא את האתגר הייחודי ולתת ביטוי לכישורים שרכשת.
אני, בעיסוקי, עושה את מירב המאמצים להכיר ולמצוא מכנה משותף לכל מחזור ולהתאים את שיטות העבודה לצרכים של הלקוחות ולא את הצרכים לשיטות העבודה, בכך, אני קולעת היישר אל המטרה האמיתית לשמה הגיעו אותם האנשים . ישנם מחזורים המגיעים אל הקורסים לא רק בשביל ללמוד אלה בשביל "להתרענן", למצוא מקום לגיטימי לדבר על הדברים, לשחרר אמוציות, להזדהות ולהתמלא מחדש וישנם מחזורים המגיעים לשמוע, ללמוד ולהפנים.
הבנתי שהמטרה שלי תמיד נשארת בעינה, לתת את המידע, העצה והסיוע בהתאם לצרכיו של הלקוח! לפיכך, בכל מחזור אני חותרת לאותה מטרה אך הדרך אליה משתנה כל הזמן כל עוד אני ערה לצרכיהם ולא פועלת באופן אוטומטי. כן… לפעמים הניסיון יוצר את אפקט האוטומט וזה יכול לגרום לנו להחטיא את המטרה.
אז התחילו במחזור הקיים, שבו עם עצמכן היום, כשאתן כבר מכירות את ההורים, את הילדים ואת הלך הרוח בגן ורשמו מה מאפיין את המחזור הנ"ל , מה מאפיין את הילדים ומה את ההורים ומהם צרכיהם הבולטים ואז חשבו על מענה ייחודי לאותם הצרכים הייחודיים במחזור זה.
בשביל התרגול, היזכרו גם במחזורים קודמים וחישבו מה אפיין אותם ואם בזמנו, אכן עניתן על אותם צרכים ייחודיים או שפשוט פרשתן את אותו מחזור כמחזור קשה או קל יותר.
דעי, כל קונפליקט חדש שנתקלת בו במחזור הקיים ולא נתקלת בו בעבר הוא הזדמנות אמיתית ללמידה ובדיוק בנקודה שקשה בה, שם את נמדדת בתפקידך כאשת חינוך.
ואל תשכחי ליהנות מהאתגר ומתפקידך בכל מחזור ומחזור.
אם את מזדהה עם הדברים ויש לך דוגמאות למקרים מהגן שלך מהמחזור הקיים או ממחזורי עבר, את מוזמנת להוסיף תגובה לכתבה אותה יקראו מנהלות נוספות, יזדהו, ילמדו וירכשו כלים נוספים להתמודדות עם הייחודיות המגיעה עם כל מחזור.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן