איזו השכלה נדרשת לחינוך ילדים מתחת לגילאי 3?

איזו השכלה נדרשת ואם בכלל, לחינוך ילדים במסגרת גן או משפחתון מתחת לגילאי 3 ?

מידי יום, אני זוכה לשוחח עם נשות ואנשי חינוך.
חלקן/ם עוסקות/ים בחינוך לגיל הרך, כגננ/ות במגזר הגנים הפרטיים, או כחלק מהצוות המחנך בגן, וחלקן/ם חולמות/ים על כך, ורוצות/ים לממש ולהגשים את החלום.
לאחרונה, הפניות אלינו למרכז רבות, מצד אלו שחשות/ים צורך עז לעבוד עם ילדים רכים, להשפיע, להיות דמות מחנכת, המנהלת את הגן גם יחד.
ואז , אחרי שהן/הם מספרות/ים בעיניים בורקות על החלום והחזון, עולות ההתלבטויות בנוגע למסגרת הלימודים הנדרשת ואם בכלל כדאי לצאת ללמוד.

לפעמים ההתלבטות והקושי בקבלת החלטה כה קשה, עד לכדי לוותר על החלום ולבחור בדרך חלופית.

אם כך, אני חשה צורך לעשות מעט סדר בדברים :

ראשית מעט רקע

"חוק לימוד חובה" בישראל, (השגור בפינו "חוק חינוך חובה") חוקק בשנת 1949, וקובע שכל ילד בישראל חייב להיות במסגרת חינוך (גן ילדים או בית ספר).
חוק לימוד חובה תקף החל מגיל 5 בגן חובה ועד סיום כיתה י"ב.
ביוני 1984 תוקן "חוק לימוד חובה" ונקבע בו שחינוך חינם יחל מגיל שלוש ויבוצע בהדרגה על פני 6 שנים. יישומו של החוק לא יצא אל הפועל, ומאז, החוק תוקן עוד 6 פעמים, ללא כל שינוי במציאות.

ב 1999 יושם חוק חוק חינוך חינם לראשונה ב 60 ראשויות מקומיות בהם המצב הסוציואקונומי מוגדר נמוך.

ביום 8.1.2012, י"ג בטבת התשע"ב, הוחלט בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג שהמדינה תספק
חינוך חינם בכל הארץ לילדים בגילים 3–4 שילמדו בגני ילדים ציבוריים החל מתחילת שנת הלימודים תשע"ג.

בפועל, ילדים מתחת לגילאים אלו, ברוב המכריע של המקרים נמצאים בגנים במגזר הפרטי, קרי – חינוך לא פורמלי.

השכלה נדרשת

לילדים הזכאים להצטרף למערכת החינוך הציבורית (ע"פ השנתון הרלוונטי, החל מגיל שנתיים ו-10 חודשים ולמען הדיוק ל' בכסלו תש"עx ) נדרשת גננת בעלת השכלה אקדמאית : תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, או לחלופין תואר ראשון בתחום אחר וסיום מסלול 'הסבת אקדמאים להוראה לגיל הרך'.
במקרים אלו אין גמישות כלל כאשר מדובר בגננת קבועה לגן (שאינה מחליפה) על הגננת להיות בוגרת מטעם מכללה אקדמית לחינוך מאושרת ומתוקצבות ע"י המועצה להשכלה גבוהה .
כאשר מדובר על החינוך הלא פורמלי- מגזר עצום של גני ילדים פרטיים ברחבי הארץ, לצערי,
לא קיימת חקיקה ולא נדרשת השכלה(למעט במעונות יום של התמ"ת, בהם נדרשת השכלה "מטפלת סוג 1" ו"מטפלת סוג 2", בפועל- אין גננת, אלא מטפלות בלבד)
בעצם, כל אחד ואחת יכולים לפתוח גן, פעוטון, משפחתון, או כל מסגרת חינוכית אחרת, או לחלופין לעבוד באחת מהמסגרות הנ"ל כשכיר/ה, ללא כל צורך בתעודות, או חשוב מכך, הידע שנרכש שאותה תעודה מעידה עליו.

בפועל, מה שקורה לרבות שבוחרות במהלך זה ללא כל ידע רלוונטי, פעמים רבות מוצאות את עצמן מתוסכלות, מאוכזבות, ומתקשות להתנהל בחיי היום יום בגן מבחינה פדגוגית ומבחינה ניהולית. התסכול והאכזבה האלו- מקרינים החוצה , כלפי הילדים, כלפי הוריהם ובוודאי כלפי הסביבה הקרובה של אותה מחנכת.

לאחרונה ישנם גופים לא מעטים המציעים אלטרנטיבה בנושא רכישת ההשכלה למגזר הגנים הפרטיים. כל אחד טוב ומצטיין בתחומו, ומציע תכנים איכותיים.

תהליך קבלת החלטה

לאחר שהנושא הובהר מבחינה טכנית, כעת, כל אחת או אחד השוקל לעסוק בתחום החינוך לגיל הרך רצוי שראשית כל יבין לאן פניו, מה המטרה שלה/שלו.
באם המטרה היא לעבוד כגננת לגילאי 3 ומעלה, קרי בגני משרד החינוך, יש לבחור במסלול האקדמי ללימודי תואר ראשון ותעודת הוראה בחינוך לגיל הרך במוסד אקדמי.(או,כאמור – מסלול הסבת אקדמאים להוראה לגיל הרך)

במידה והמטרה היא לעבוד עם ילדים בגילאי לידה- 3 במגזר גני הילדים הפרטיים, לא נדרשת תעודה.
במקרה זה,על אף שלא נדרשת השכלה משום גוף רשמי, ראשית – המלצתי היא לא לוותר על לימודים ולבחור במסלול רלוונטי, בעיני, ידע שווה כח, זו לא רק סיסמא. כאשר את חשה שיש לך את כל הידע הנדרש לעסוק במקצוע שבחרת בו, נוצר מעגל של חיוביות, משמעות, מומחיות, את חשה שאת מועילה, כל אלו גורמים לך לחוש בטחון, והעצמה. את מקרינה את זה החוצה, לכל הבאים עמך במגע.
הידע שתרכשי יסייע לך להצליח בתפקיד כמחנכת מובילה, ובהחלט ניכר בשטח מי מהמחנכות הרחיבה אופקים ולמדה. שנית- בחרו במסלול הפרקטי ביותר עבורכן. בידקו מהם התכנים הנלמדים וכיצד מלמדים אותם: האם הלימודים הם מופשטים וקשים ליישום ? האם הלימודים מעצימים, מעניקים בטחון בידע הנרכש, מאפשרים לך לגבש אג'נדה חינוכית אותה תדעי ליישם בחיי היום יום, או שמא מדובר בלימודים עמוסי תוכן בלבד ?

לסיכום
מה שחשוב בעיני, גם ברמה האישית, זו לא התעודה שתחליטו לתלות או לא לתלות על הקיר. המטרה היא שבסיום הלימודים תרגישו כל כך מצוין עם עצמכן/ם, תדעו מה לעשות שתכנסו בבוקר לגן, תבינו מה הסיבה שאתן/ם עושות כל דבר, תדעו לאפשר לילדים סביבה התפתחותית תקינה, ותראו, שכאשר תרגישו את כל התחושות האלו 'על בשרכן/ם', תקרינו כל כך הרבה בטחון כלפי חוץ, בטחון אמיתי, של מחנכ/ת .

מתוך "מקום בעולם מחשבות על חינוך", מאת חילי טרופר :
"פגשתי מאות תלמידים, אולי אף יותר ממאות. מעולם לא פגשתי תלמיד שביקש, בטרם נתחיל לעבוד יחד, שאציג בפניו את הדיפלומה שלי או את גיליון הציונים שלי או מכתבי המלצה עלי. כל אלה הם צרכים של בירוקרטיה מאובנת בלבד.
עבודה מתישה היא עבודתו של איש החינוך ויש אומרים שהיא שוחקת ומעייפת. אך בכל יום במהלך חמש השנים האחרונות גילינו יחד כי גם בעיניים טרוטות יכולה לבעור אש."
צאו ללמוד. בכל גיל, צאו ללמוד. תרגישו טוב עם עצמכן/ם, הרווחתן/ם את הזכות הזו ביושר ובעבודה קשה.

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן