פעילות משותפת להורים לילדים ולגנים לחנוכה

חגי ישראל נכללים בתכנית הלימודים של גני הילדים ובתי הספר. כבר בגילאי לידה עד שנה, לקראת חג החנוכה, גם מטפלות תולות בסביבת התינוקות את כל סמלי החג. תמונות של סביבונים, חנוכיות, נרות דקיקים וסופגניות מקשטים את הקירות. הסמלים הופכים לחלק מהגירויים בסביבת התינוקות כמו שאר הגירויים הסובבים אותם בשאר ימות השנה.

לאורך השנים הילדים מכירים את סמלי החג, מבינים את משמעותם ומפנימים מדוע משתמשים דווקא בסמל זה, לדוגמא: בחנוכה, אחד מסמלי החג היא הסופגניה -הסופגניה רבויה בשמן ולכן אוכלים אותה לזכר נס כד השמן.
כשבועיים לפני החג, הילדים עסוקים בלמידה בנושא זה. הם בונים חנוכיות, גוזרים סביבונים מבריסטולים, רואים, נוגעים, מריחים וטועמים מסמלי החג. כל הפעילות הנ"ל תורמת להרחבת הידע וקידומו של הילד מהמקום בו הוא נמצא מבחינה קוגנטיבית, חברתית, רגשית וסנסו מוטורית.

עם זאת, כיצד נוכל, לצד כל למידת סמלי החג להטמיע גם ערכים ?

למעשה, נוכל להשתמש בערכיי החג ובמסרים של החג ככלים חינוכיים משמעותיים שישרתו את ילדינו בכל ימות השנה.
אם נחשוב על ערכי חג החנוכה, נגלה ערכים חשובים, משמעותיים ומאד רלבנטיים גם לתקופתינו.
ערך הגבורה, ערך האמונה, הדבקות בצדקת הדרך בה בחרנו והעמידה על זכויותינו. אלו הם ערכים הבאים לידי ביטוי בחיינו בבית ובחברה בכלל .
נוכל לבחור את אחד הערכים השנה ולהטמיע אותו לקראת החג בבית ובגן. במאמר זה בחרנו להתייחס לערך "הגבורה".

תשאלו את ילדיכם בני ה 3עד 6, מהו גיבור ומי הם הגיבורים בחייו…
חלק מן הילדים יציינו דמיות על דמיוניות, חלקם יציינו את שמותיהם של גיבורי הטלוויזיה המופיעים מולם מידי ערב, והמדהימים שבניהם… ימיסו אותנו ויאמרו "אבא ואמא".
החל מגיל צעיר במיוחד, ילדנו צופים בתכניות לגיל הרך המציפות את מרקע הטלוויזיה למתי שתרצה והיכן שתרצה. גיבורי הילדים הופכים לחלק מחיינו, ממשפחתנו.
רינת גבאי, יובל המבולבל, הדוד חיים, סבא טוביה, גיא, מיכל צפיר ועוד…שגורים בשפתם של הורים לילדים בגילאים של לידה עד 6.
אנו מכירים אותם, רואים אותם מידי יום, רואים איך ענייהם של הקטנטנים זוהרות כשגיבורי ילדותם תופסים את הבמה וחשים סוג של התעלות והערצה.

החל מגילאי שנתיים בהם הילדים מפתחים את האינדווידואל וחווים תהליכי ספרציה, נוכל לראות את הבנות נמשכות לבובות ולחרוזים צבעוניים ואת הבנים למכוניות קטנות, לקוביות וחרבות. ומכאן הם ממשיכים כילדים הלמדים באמצעות דמויות חיקוי בחייהם בניהם דמויות טלוויזיוניות אמתיות או דימיוניות.
בתוך התכניות העלילה חוזרת, הדמות הטובה הנורמטיבית עומדת למול דמות הרשע ומפגינה אומץ וגבורה, נלחמת בדרכים שונות ולא רק מנצחת אלה מצילה אנשים נוספים.
אם כך סיפורי המכבים שהאמינו בצדקת דרכם ונלחמו על זכויותיהם הוא סיפור בעל עלילה דומה עליה כל הדורות בעם היהודי גדלו וממנה שאבו את המושג "גבורה".
ואם כך, בחג החנוכה זה הזמן לשאול את עצמנו ואת ילדנו מהו "גיבור" ומה הוא מייצג, האם קיים פער בתפיסת הגיבור בין הדורות על מושג הגיבור וכיצד אתם כהורים ואנשי וחינוך הייתם רוצים להציג את הגיבור ?

אז מיהו גיבור, בעיננו המבוגרים ובענייהם של ילדינו ?
האם הוא אדם שמוכר ואהוב על ידי אנשים רבים שמעריצים אותו ללא קשר למעשיו ?
האם זה אדם שנלחם בכליי מלחמה ללא פחד ומורה ?
האם זה אדם שהצליח להציל מישהו אחר ?
האם גיבור הוא בעיניי המתבונן ??
אנשי חינוך בגני ילדים והורים…. תוכלו לערוך בחג זה פרויקט משותף בו כל ילד יגדיר מהו גיבור ומהם תכונותיו. כל ילד יעשה מעשה גבורה על פי ההגדרות שתגדירו במשותף בגן ובבית .
לדוגמא :
אם אחד הקריטריונים שתגדירו לגיבור הוא להציל מישהו – יוכלו הילדים להציל חתול ברחוב לתת לו אוכל או מחסה, לעזור לציפור פצועה או אפילו לתת חסה לשבלולים שיצאו עם הגשם.

אם גיבור הוא אדם המסייע לאחרים כשקשה להם – יוכלו הילדים לחפש הזדמנויות לסייע לגננת או לאמא בבית.
אם גיבור הוא זה המאמין בצדקתו ונלחם על זכויותיו – יצטרכו הילדים לחשוב ולהסביר מדוע מגיע להם דבר מה בו הם חפצים ויפגינו כבוד לדרכם של חברהם בעת משחק והבעת דיעה.
עם כל מעשה גבורה יתוגמלו הילדים במדבקה זוהרת ובמסיבת חנוכה תוענק להם אות לגבורה בשם הוריהם ומחנכיהם בגן.

סיפור חנוכה הינו סיפור רלבנטי במיוחד לימים אלו בוא אנשים ברחבי העולם נלחמים על זכויותיהם ומאמינים בצדקת דרכם. האם אלו הם גיבורינו ??
ילדינו גדלים עם מודלים לחיקוי, הגדירו מהו גיבור ומהם ערכיו על פי תפיסה משותפת בין הגן להורים וצרו משימה להפנמת הערכים מהנה ומתגמלת לכולם!!

באיחוליי חג חנוכה שמח ומאיר

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן