כיצד ניתן להימנע מהכפשות של הורים?

כיצד ניתן להימנע מהכפשות והרס המוניטין של הורים המשוחחים ב"גינה"?

כל ישראלי החי במדינת ישראל בתקופה זו, נמצא בימים אלו או בבית או באוהל על פיסת מדרכה באמצע רחוב הומה. במשך שנים רבות אנשים ישבו על כורסא בסלון הבית וצפו בחדשות בעודם צועקים וכועסים על המתרחש. הכעס היה נשאר בתוך כותלי הבית והרחוב היה נשאר שקט. וכשהיה האזרח יוצא מביתו היה חש שהוא מעורב חברתית רק משום ששדר מפורסם ומהודר בטלוויזיה דיווח לו על המתרחש. וכשכבתה הטלוויזיה, נעלמו הדיווחים איתם רגשות התסכול ועולם כמנהגו נוהג.
וכעת הטלוויזיה כבויה בסלון אך לאומת זאת, תחושות התסכול התפרצו כלבה הנשפכת מהר געש פעיל ומתפשטת ברחובות. למה המחאה מתפשטת כאש בשדה קוצים ? למה מילה אחד עוברת לאלפים וכיצד זה משפיע על המנהיגים ? ואיך כל זה קשור לגן הילדים ???

במשך שנים רבות של חיטוט, ניתוח ולמידה של האינטראקציות המתקיימות בגני ילדים, הבנתי שתסכול ממש לא חסר שם. לעיתים צוות החינוך מתוסכל מהשחיקה, מתוסכל מתחושות של חוסר הערכה ותגמול, מתוסכל מקשיים מול ההורים והילדים. וההורים מתוסכלים מתחושות האשמה, מצרכים בלתי מסופקים ומתחושות של חוסר ביטחון . ואילו המנהלת מתוסכלת מהכלתם של כל הגורמים המתוסכלים.
הימים בגן עוברים וימים נטולי תלונות מהורים הם בהחלט ימים מבורכים והכל נראה כלפי בחוץ נעים. ואז נשמעים הקולות הצורמים, הורים שהיינו בטוחים שיירשמו לשנה הבאה, משום מה לא נרשמים, לפתע נרשמים חדשים לגן מבטלים וסיפורי הכפשה מוקצנים ברחוב מסתובבים.
איך הגענו למצב הזה ?? אני בטוחה שגם ביבי נתניהו שואל את עצמו את אותה השאלה וכמוהו גנים רבים בארץ שבהפתעה מוחלטת מצאו את עצמם מול גל של מחאה שקטה או רועשת אך כזו שבטוח משפיעה על ההרשמות ועל מצב הרוח של כולם !!!

מנהלות גן יקרות,
מחאה מגיעה מתהליך של הפנמה של המסרים, הכחשה לכך שהם לא לטובתנו, בליעת הצפרדע ועד כדי בטן מלאה…המצב מתריע על כוננות חירום .
מחאה מגלה שהמוחים הסירו את המסכות המחויכות ועכשיו רואים את פניהם המתוסכלות, הכועסות והמאוכזבות.
מחאה מציינת שהעיניים היו סגורות לרווחה.

בגן הילדים מנהלות הגן נמצאות בעשייה אינטנסיבית יומיומית מול הילדים ולכן מול ההורים הן עושות הכל, במודע או לא, כדי לקבל קצת שקט תעשייתי.
הורה המסתכל על ילדו יוצא לביה"ס בבוקר, חוזר בצהריים, מחייך וטוען שהכל בסדר זאת מבלי לבדוק את הדברים באופן רציף ועקבי, עשוי לפספס את ההתרחשות שמתחת לפני השטח וכך ביום מן הימים הוא עשוי לגלות שהוא פספס בגדול.
אל תחפשו את השקט התעשייתי, אל תתנו לדברים להעלם מעיניכן. מנהלות יקרות, דברי ההורים אולי "רועשים" אך הקשבה מלאים אליהם היא הדרך לשקט האמיתי בגן.. כך גם לצוות החינוכי יש מה לומר וכדאי לכן לשמוע.
אל תחכו שציפור קטנה תלחש באוזנכן על השמועה שאמא אחת הפיצה, אל תחכו לסוף שנה כדי להיות מופתעים מהורים שהחליטו להירשם לגן אחר, אל תשאלו שאלות, תקבלו תשובות.

אחד מהתפקידים החשובים ביותר של מנהל הוא לסקר ולבדוק את רמת שביעות הרצון בקרב לקוחותיו ועובדיו. מנהל שבודק שביעות רצון על פי הערכות ותחושות בלבד, יופתע לגלות הפסדים מבלי שידע אך להתייעל .
הציפו את הדברים ועל תמתינו שהם יעלו על פני השטח ויטלטלו את האדמה מתחת לרגליכם, היו שם, בדקו, הקשיבו ועיבדו בשיטת העקביות.
אחת לרבעון, ערכו שיחות משוב עם כל איש צוות. במשוב אפשרו לו להעביר עליכם משוב ואתם עליו. מה שיש לאיש הצוות שלכם לומר, אין חשוב ממנו כי לעיתים מה שרואים משם לא רואים מכאן. כמו כן, אחת לרבעון, ערכו משוב בקרב ההורים. במשוב צרו טופס משוב המתייחס לכל ההיבטים בגן, היבטים הקשורים לשביעות רצון מאנשי הצוות, מהטיפול הפיזי בילדים, מתכנית הלימודים, מהתקשורת מול ההורים , מהאווירה בגן, מהאוכל, מהתמודדות עם סיטואציות חריגות ועוד….

לדוגמא:
תפריט המזון בגן

השאלה מסכים ביותר מסכים מסכים חלקית לא מסכים כלל מסתייג
התפריט בגן הינו מגוון
התפריט בגן כולל את כל אבות המזון
המנה הניתנת לילדי הינה משביעה ומספקת
התפריט מכיל רכיבים בריאים
התפריט מבושל עם יותר מידי תבלינים ומלחים
התפריט מוגש בצורה מעניינת ומותאמת לילדים

כשתקבלו את המשוב, ערכו טבלה מסכמת וכך תוכלו לקבל ציון ממוצע המתייחס לכל היבט. מציון זה תוכלו לדעת היכן להתייעל. לדוגמא, אם קיבלתם ציון נמוך על התפריט הארוחות בגן, זה אומר שמרבית ההורים אינם שבעי רצון מהתפריט. כמו כן, הבנתם מהשאלות הנוספות את הסיבות לחוסר שביעות הרצון מצד ההורים וכך תוכלו לדעת בדיוק היכן להתייעל ולא תהיו מופתעים משמועות שבגן הזה האוכל נורא . לפחות אם לא תשנו, לא תופתעו.

בנוסף למשובים הרבעונים, חשוב לערוך פגישות אישיות עם ההורים וכן ! להשקיע לפחות פעמיים בשנה מזמנכם על מנת להקשיב ולהשמיע מול ההורה באופן אישי ופרטני.
שביעות רצון כללית ופרטנית בהרבה מהמקרים נעלמת מהעין מסיבות הקשורות לחששות. צוותים לא מביעים חוסר שביעות רצון מחשש לפיטורים, לקוחות לא מביעים חוסר שביעות רצון מחשש לפגיעה בשירות ולעיתים פשוט לא מביעים עד שהם עוברים לספק אחר, לגן אחר…
אל תחפשו את השקט, פתחו עינכם לרווחה וגלו גם הדברים הטובים וגם את הלא . הפתעות בגן ילדים יכולות להיות לעיתים לא כל כך משמחות .

הכתבה מאת מרכז הרפז בע"מ
כותבות : מיכל הרפז ושלי נער

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן