סיפור אישי- 6 צעדים שבזכותם לאסתי יש גן ילדים מצליח

סיפור אישי – אסתי בר כוכבא – מנהלת גן ילדים, ירושלים

שלום שמי אסתי בר כוכבא, אני אמא ל 7 ילדים ומנהלת גן של 120 ילדים.
במרץ 2012 היו אצלי בגן 17 ילדים בלבד.
היום, במרץ 2016, יש לי גן המונה 120 ילדים

איך הגדלתי את כמות הילדים בצורה כזו משמעותית תוך 4 שנים בלבד ?

הכל התחיל ברגע שהבנתי שיש לי בעיה!
הבנתי שאני לא יודעת איך להתמודד עם ההוצאות הכבדות של הגן, הבנתי שיש לי קושי בגיוס כח אדם איכותי, הבנתי שאני לא מצליחה לנהל את הצוות שלי בצורה מועילה, ושההורים לא מרוצים.
הרגשתי שהשוטף כל כך 'שוטף' אותי, שאין לי זמן להירגע, לעצור, לחשוב ולתכנן, ואז "נפל לי האסימון" והבנתי שרק אם אגלה מה הסיבה לבעיה ואבין איך עלי לפתור אותה- אני אצליח!

וזה מה שעשיתי. חיפשתי פתרונות ודרכי התמודדות נכונות ויעילות לקידום הגן , להגדלת מספר הילדים, לעבודה נכונה עם ההורים ועם הצוות, ולהתנהלות נכונה מבחינה עסקית ומבחינה חינוכית.

הצעד הראשון – רכשתי ידע כמנהלת גן ילדים

החלטתי לרכוש את הידע המתאים שיוביל אותי לפתרונות.
במהלך הלימודים הבנתי שהמפתח לפתרון של בעיות וקשיים רבים נמצא אצלי.
לא הגדרתי מטרות, לא ידעתי כיצד להתנהל עם ההורים, לא ידעתי כיצד לבחור צוותים איכותיים, לא היה לי מושג איך בונים תכנית עסקית, ולא היו לי לוחות זמנים ותכנון קדימה .
במסגרת הלימודים למדתי דרכים יעילות לניהול הגן.
למדתי להבין מהו ניהול גן ילדים וכיצד יש לנהל את הגן לאורך שנים בצורה הטובה והיעילה ביותר ולא "להתמוטט".
כבר אחרי מספר שיעורים הרגשתי את השינוי שחל בי : זיהיתי את הקשיים שעצרו אותי מלהצליח ולפרוח, וזיהיתי את הפתרונות שיובילו אותי להצלחה וזה נתן לי תחושת וודאות: אני יודעת מה לעשות!
תחושה זו גרמה לי להתנהל ממקום בטוח, האמנתי בעצמי וביכולות שלי, וחשתי רגועה, מה שגרם לי להיות פנויה רגשית לצוות, להורים, ולילדים. כך הצלחתי להקדיש את הזמן הראוי לניהול הגן, ולצמיחתו החינוכית והעסקית.

הצעד השני – למדתי לקחת אחריות

הבנתי שכמנהלת גן אני לא תמיד לוקחת אחריות.
דרשתי דברים , אך לא היו לי את הידע והכלים הנכונים להתמודד עמם, וכך יצא שבעצם לא לקחתי את מלוא האחריות על תהליכים עסקים וחינוכיים שמתרחשים בגן.
הבנתי שאם לא אקח אחריות מלאה על כל דבר שקורה בגן- הדברים לא יתבצעו. הבנתי שלקיחת האחריות מתחילה מתוך ההבנה שכל מה שקורה בגן קשור אלי- מנהלת הגן

הצעד השלישי – למדתי לארגן את הזמן בין תפקיד הגננת , מנהלת הגן והיותי אמא

לפני הלימודים לא הצלחתי להגדיר מתי אני מנהלת, מתי אני גננת ומתי אני אמא.
עשיתי בו זמנית הכל מהכל והרגשתי שאני לא מצליחה להגיע לשום דבר ב 100%.
חשבתי שיהיה בסדר. שזה יתחיל מתישהו להסתדר מעצמו. אבל זה לא קרה.
במהלך הלימודים הבנתי שאני חייבת ללמוד לחלק את היום כך שאוכל לבצע כל תפקיד בזמן ובמקום הנכון – ובתכנון מראש : בבוקר אני גננת, בצהרים אני מנהלת ובבית אני אמא לילדי.
ההבנה של חשיבות הסדר והארגון שלי כאשה המנהלת גן ילדים עזרה לי מאד להצליח בתפקידי כמנהלת גן ילדים.

הצעד הרביעי – למדתי לגרום לצוותים שלי להיות נאמנים לי ולגן

אחד הקשיים העיקריים עמם התמודדתי הייתה גיוס צוות חינוכי איכותי ונאמן לאורך זמן.
למדתי שאם אני רוצה שהצוותים שלי יהיו נאמנים לגן וירגישו תחושת שייכות והצלחה אני חייבת להיות בשבילם ולמענם. למדתי שכמו שלילדים יש צרכים גם לצוות יש צרכים ותפקידי כמנהלת הגן לענות לצרכים שלהם: להיות קשובה, אמפטית ומכילה . למדתי שצוות איכותי שעובד תוך שיתוף פעולה מלא, הוא צוות שצריך לבנות אותו, ולהפעיל שיקול דעת לגבי ההתאמה של אשת הצוות לקבוצה מבחינה מקצועית ומבחינה רגשית . למדתי שאני צריכה לדעת לקבל את הצוות ולא לבקר אותו תוך כדי הצבת גבולות ברורים התואמים לתפיסת העולם החינוכית שלי. הצוות שלי מבין היום שיש מקום להעלות כל דילמה לדיון בישיבת צוות: אם זה בינם לבין עצמם, אם זה מול ההורים או דילמה חינוכית מול הילדים, במטרה למצוא פתרונות שיעצימו ויחזקו את הצוות הגן ובו זמנית שיתנו מענה אופטימאלי לילדים ולצרכיהם

הצעד החמישי – למדתי לעבוד עם הורים

דבר נוסף שלמדתי הוא, שבדרך כלל, לא ניתן להגיע למצב שבו "כולם מרוצים"
אני בוודאי לא יכולה לשנות את ההורה, וזה לא מתפקידי. עם זאת, הלימודים מאפשרים לך להגיע למודעות עצמית גבוהה בתפקיד, ובין היתר, לנתח ולהבין את דרכי ההתנהגות שלי כלפי ההורים , להבין האם פעלתי נכון או לא נכון, כיצד הגבתי, האם הייתי אמפטית , האם הסברתי את עצמי בצורה ברורה, האם שיקפתי את הרציונל החינוכי והניהולי שלי בשיחה עם ההורה .
למדתי שכשאני מציבה גבול להורה ועוטפת את הדרישה ברציונל חינוכי, אותו הורה לומד להעריך, לכבד אותי כמנהלת וכגננת ואף לסמוך עלי. וגם אם הוא לא יהיה מרוצה באותו רגע, סביר להניח שכתוצאה מהדרך הזו, הוא יהיה מרוצה בהמשך. הבנתי שעבודתי כמנהלת גן עם הורים לעולם לא נגמרת. זהו תהליך מעגלי שמתחיל ומסתיים, ומתחיל מחדש. זו מערכת יחסים ארוכת טווח בה לאורך כל השנה הצוות ואני פועלות לשמור על רמת שביעות רצון גבוהה מצד ההורים .

הצעד השישי – למדתי לשווק את הגן

איזו אשת חינוך מצטיינת בשיווק ומכירות ? ….. הלכתי לאיבוד. לא ידעתי מה נכון ומה לא, הורים הגיעו לראות את הגן, ואני הלכתי עם 'תחושות בטן', נתתי להם הסברים שחשבתי שהם נכונים אך הרישום היה 'תקוע'.
במסגרת הלימודים למדתי כיצד נכון לשווק את הגן, ובמילים אחרות – מה הם הצעדים שעלי לעשות על מנת להגיע לכמות המקסימאלית של ילדים בגן לשנה הבאה, וכל שנה מחדש . כמו כן למדתי שגם ההורים הקיימים בגן (כלומר הלקוחות ) הם "אמצעי שיווק" מעולה וחשוב לשמור על רמת שביעות רצון גבוהה כך שיספרו לחבריהם על החוויה החיובית שלהם מהגן.
מידי שנה אני מכינה תכנית שיווק המסייעת לי להגיע ליעדים העסקיים שלי ולשמור על רמת אמון גבוה של ההורים לאורך כל השנה.

לסיכום

אני מאמינה שכל מי שעובדת בגן ילדים צריכה למצוא מסגרת מקצועית ותומכת:
אני הרחבתי את הידע הבסיסי שהיה לי, למדתי לתפקד ביעילות עם אתגרים ודילמות, עם הצוות החינוכי, עם ההורים והילדים.
בזמן הלימודים הרגשתי שמבינים אותי. גיליתי שאת הבעיות שיש לי בתפקיד , יש לכולן. הרגשתי שמקבלים אותי, שלא מעבירים עלי ביקורת ושאני מועצמת כאדם מבחינה אישית ומבחינה מקצועית. המסגרת הלימודית עזרה לי להתרומם מהמקום בו הייתי, מקום בו נזפתי בעצמי יום יום, על הדרך בה ניהלתי את הגן. הרגשתי נוח ולגיטימי בכיתה להעלות כל שאלה גם אם היא נשמעה מטופשת ביותר.

היום אני בטוחה בעצמי ויש לכך תוצאות בשטח
כשהקמתי את הגן הייתה לי פנטזיה איך הוא יראה. לא דמיינתי שיהיו לי בעיות עם צוותים, לא חשבתי שעובדת 'תסחט' אותי בענייני שכר, לא ידעתי שההורים יכולים להיות כל כך לא נעימים, וכשזה קרה זה היה 'סוף העולם'.
היום אני יודעת שלכל בעיה יש פתרון, ואפילו טיפול מונע. בעבר הבעיות נשארו בגדר בעיות ללא פתרונות. היום לעומת זאת, אני יודעת לזהות את הבעיות כשהן קטנות ולטפל בהן ביעילות. לפני הלימודים טיאטתי את הבעיות שלי מתחת לשטיח, היום אין סיכוי שזה יקרה.

סוד ההצלחה

בזכות הלימודים במרכז הרפז הבנתי שגן ילדים שיצליח לאורך זמן הוא זה שיבין שהוא מוסד חינוכי שמוכר ידע באמצעות שירותיות ומקצועית ובאופן הזה הגן יהיה עסק מצליח מבחינה כלכלית.
ומהי הצלחה בעיני? רווחים כלכליים, שקט נפשי, פניות רגשית לעצמי, לבעלי ולילדים, יכולת לנהל מתוך מקום רגוע ושלם, לקבל החלטות שאינן מונעות מלחצים כלכליים, לחצים מההורים או מהצוותים.

חשוב להזכיר לכל הנשים
הלימודים מרחיבים את הידע, את הלב ו'בשביל הנשמה'.
כנשים מאוד עסוקות, אנו נוטות לשים את עצמנו בתחתית הסולם, כולם יקבלו הכל קודם, ואם יישאר לנו זמן, כח וכסף – אז אולי גם אנחנו ניתן לעצמנו.
אנחנו נשקיע כספים וזמן לקנות אביזר לחצר או משחק לגן, לילדים וכמובן גם להורים שיראו את הרכישה החדשה ויהיו מרוצים, אך לא נשקיע את אותו זמן וכסף עבור עצמנו. ואני אומרת שהרווח בהשקעה של לימודים מהסוג הזה, עבורכן, הוא הרבה יותר גדול מכל השקעה חומרית אחרת.

בהצלחה,

אסתי בר כוכבא ,

ירושלים

אהבת? שתפי את ההמלצה עם החברות.

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן