איך לקלוט איש צוות חדש ולהפוך אותו לשותף אמיתי להצלחת הגן ?

אנשים שכירים נכנסים למשרות חדשות בעסקים גדולים וקטנים מדי יום. מה עובר בראשו של עובד חדש ואיך הוא הופך מזר מוחלט לחלק "מהמשפחה" ?

כשמדובר בארגון גדול כל התפקידים מחייבים הדרכה מסודרת, תחשבו… אפילו עובדי הניקיון מקבלים הדרכה לגבי הסדר והניקיון במחסנים, הסדר והניקיון בחדר הישיבות, איזה דלת פותח כל מפתח בצרור המפתחות האינסופי, מה הלו"ז של הישיבות בהם צריך להגיש כיבוד, איך מתפעלים את מכונות הקפה והרשימה עוד ארוכה… לכן, ללא ספק כשמדובר באיש שירות, מכירות או ניהול חייב להעביר לו הדרכה מסודרת ומאורגנת היטב היטב על מנת לקלוט את העובד במהירות וביעילות.
במרבית הארגונים, כבר בשלב ההדרכה, מטמיעים בעובד החדש את חזון החברה את המדיניות ואפילו את הכללים הבלתי פורמאליים המוסכמים בין העובדים. כל זאת נעשה על מנת ליצור בעובד החדש תחושת שייכות שבלעדיה לא תיווצר הלויאליות ובלעדי לויאליות לא תהיה יעילות ובלעדי היעילות העסק פשוט לא יעבוד. עובדים לויאליים ויעילים הם סוד ההצלחה של כל עסק משגשג ואת זה כל מנהל חייב לשנן מדי יום, מדי שעה.
גן ילדים הוא גם עסק קטן וככזה יש בו את היתרונות והחסרונות בהתייחסות לפעילות צוות הגן וניהולו. עבודה בגן ילדים בכל תפקיד, מחייבת קודם כל זיקה ואהבה לתחום החינוך ולילדים בכלל.
העבודה בגן ילדים מחייבת הפגנה של אמוציות שהרי כל עובד בגן ילדים חייב להפגין חום, אהבה וחיוך לילדים וכמו כן, הוא גם מחייב איפוק של אמוציות שהרי כעובדי הגן וכאנשים מבוגרים בחייהם של הקטנטנים, הם מהווים מודל לחיקוי . מעבר לכך כל עובד בגן "מתוקן" חייב להיות בעל רצון להשפיע שהרי בקלות כה רבה הוא יכול להשפיע על הילדים לטובה ובאותה הקלות לרעה.
אז בטוח נסכים שבחירת איש צוות לגן היא משימה מאד לא פשוטה ובהחלט נושאת באחריות מאד כבדה. ומה קורה שהעובד כבר נבחר, הפוטנציאל ברור והכימיה קיימת ? איך רותמים אותו להצלחה של הגן, איך הופכים אותו ללויאלי, לעובד יציב שירצה להגיע כל יום לעבודתו בגן ולמשך תקופה ארוכה ?
במסגרת עבודתי בגנים, סייעתי למנהלות גנים רבות לאתר עובדים, לראיין אותם ולבחור את המועמד המתאים ביותר לגן הספציפי. עם זאת, נתקלתי בבעיות רבות ומשמעותיות בקליטת העובדים בתחילת דרכם וזוהי מבחינתי גורם מס' אחד לתחלופת הצוותים הרבה והתכופה בגנים על כל השלכותיהם.
בחירת איש צוות לגן, קליטתו וניהולו במהלך השנה היא תורה בפני עצמה אך במסגרת טיפ זה אוכל רק להמליץ לכם לנצל זמן פנוי, אפילו שנראה לכם שיש לכם כבר צוות יציב, ולהכין מערך הדרכה לעובד החדש מותאם לגן הספציפי שלכם.

במערך ההדרכה עליכן ליצור חוברת הדרכה מסודרת ובה לכלול :

  1. חזון הגן הכולל את כל הערכים הבונים את תפיסת עולמכם ושאותם אתם מעוניינים להנחיל לילדי הגן. הערכים חייבים להיות מסודרים על פי סדר העדיפות שלכם ובסוף, במשפט אחד המתבסס על כל אותם הערכים, מהוא החזון שלכם בגן , כיצד הייתם רוצים לראות את ילדי הגן בעוד 20 שנה ?
  2. אני מאמין- מה הסיבה שבחרתי כל ערך וערך.
    השילוב בין החזון לאני מאמין יוצר תפיסת עולם מגובשת חינוכית שחייבת להתבטא בשגרת הגן.
  3. מדיניות הגן הכוללת את כל הכללים והחוקים בגן. חוקים בתוך הצוות, חוקים מול הילדים וחוקים מול ההורים. כל כלל וחוק חייב לכלול פירוט לגבי הרציונאל החינוכי העומד מאחוריו.
  4. סדר היום בגן במפורט, שהרי קיימת שגרה בגן וגם מאחוריה קיים רציונאל חינוכי שחייב לפרט.
    *עד כאן לומד העובד החדש את השפה בגן ואותה הוא חייב לקבל ולשנן בחוברת מסודרת, וכתובה בצורה ברורה ומעניינת .
  5. רשימה של שמות ילדי הגן השנה , גילם, כמה משפטים לגביהם ורצוי אף תמונות על מנת לקשר את העובד לילדי הגן וכבר בשלב זה לתת לו תחושת שייכות והיקשרות.
  6. פרוט על אנשי הצוות בגן והגדרת התפקיד של כל אחד מהם.
  7. הגדרת תפקיד מפורטת היטב של תפקידו של העובד החדש.
  8. מידע מקצועי חשוב שיכול לתרום למקצועיותו של העובד ( לדוגמא, מידע לגבי התפתחות הילד בהתאם לגילאי הגן ובהתאם לתפקידו של העובד) – המטרה היא להעביר לעובד מסר שהוא נתפס כאיש/ת חינוך מקצועי ומקצועיות והעשרה נדרשת ומצופה ממנו כל הזמן.
    למעשה, חוברת ההדרכה יכולה להכיל עוד דברים נוספים ורבים בהתאם למה שכל מנהלת מצפה מעובדיה והיא חייבת גם להיות מאד מאורגנת ומעודכנת. את החוברת מומלץ למסור לעובד החדש כבר ביום הראשון לאחר ששוחחתם עימו ותאמתם עימו ציפיות. חשוב לעבור איתו על החוברת ולעשות זאת בצורה הנעימה והמקשרת ביותר.

מטרת החוברת להעביר כמה מסרים :

  • אנחנו כאן כמו משפחה וכל איש צוות מתחבר אליה ממקום אישי שלו
  • אתה חשוב לנו בגן לכן אני משקיעה בך כדי להפוך אותך לחלק מאיתנו – תחושת שייכות וייחודיות .
  • בגן הזה יש שפה אחת אותה כולם מבינים ומדברים
  • כל צוות הגן, כל אחד בתפקידו הוא איש חינוך מקצועי
  • בגן הזה יש וודאות ע"י חוקים וכללים בעלי רציונאל

כאמור, קליטת העובד וניהולו היא תורה מורכבת בפני עצמה מכיוון שמנהלי הגנים חייבים לדעת כיצד לעמוד בנחישות מאחורי כל הכתוב בחוברת זו לאורך כל השנה.
קליטה נכונה של העובד וכמובן ניהול נכון של הצוות תמנע מכם, מנהלי הגנים, את כל ההשלכות הקשות הנובעות מתחלופה תכופה של צוותים ושל אנשי צוות לא לויאליים לגן ולתפקידם החשוב כאנשי חינוך.
קליטה נעימה ..

הכתבה מאת מרכז הרפז בע"מ
כותבות : שלי נער ומיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן