תכנית לימודים לסוכות-תשע"ח

תכנית לימודים לסוכות, גילאי לידה עד 3 

מטרת על
הילד יכיר את הסוכה

מושגים:
צבעים – קרש חום, וכל צבע אחר שלילד יהיה מגע איתו
מושגים הרלוונטיים לחג- סוכה, סכך, קרש, פטיש, מסמר, קישוטים, אורחים.
מושגים מדעיים: שקוף ואטום, קל וכבד,גדול וקטן וכו
מיומנויות
מיון והכללה
ערכים
שיתוף ושותפות, חברות

מטרת הפעילויות
הכרות מוחשית של הפעוטים עם סמלי החג
הנחות יסוד

  1. על מנת לתרום לקידומו של הילד קריטי לקרוא הנחות יסוד אילו ביסודיות רבה:
    זכרי שבגילאים 0-2 כל דבר הוא חדש ולא מוכר, גם עבור ילדים שחוו את החג בשנת חייהם הראשונה
  2. הלמידה בגיל הרך תמיד תיהיה מן המוחשי אל המופשט: תמיד מראים לילד את 'הדבר האמיתי' . את הסכך, הקרשים והבדים האמיתיים, ולא את התמונה.
  3. הילד לומד להכיר את העולם באמצעות חמשת חושיו. כל דבר חדש הוא יכניס לפה, יבדוק את הטעם והמרקם, ימשש, יתחכך. כשהוא יסיים לחקור את ה 'דבר' החדש, הוא פנוי "ללמידה על למידה", כלומר לעשות שימוש עם אותו חומר/חפץ עם חומרים וחפצים נוספים שהכיר. ולכן הפעילות בנויה כך שהילד נחשף לחומרים: הקרשים, הבדים והסכך. רק אח"כ לומד להכיר את הסוכה.
  4. בכל פעילות עליך לחשוב כיצד לאתגר את הילד ללמידה מרתקת ומעניינת. לדוגמה: הילד הכיר מגוון רחב של בדים (הכללה), ילמד למיין את הבדים עפ"י צבע או אף ברמה גבוה יותר מיון עפ"י בד שקוף ואטום.
  5. יש העביר פעילות בקבוצה קטנה, עד 3-4 ילדים לפעילות של 10 דקות. ניתן לקיים זאת בשעת המשחק בחצר, בכל פעם להכניס קבוצה קטנה של ילדים ולשבת במקום שקט בגן.
  6. מכוון שבגיל זה סף הריכוז של פעוטים נמוך, על הגננת להכין את שולחן הפעילות בטרם את מזמינה את הילדים .
  7. על תכנית הלימודים להיות תואמת גיל והתפתחות המתבססת על הכרות מעמיקה על הילדים במטרה:
  8. לקדם את הילד ביחס לעצמו (ולא ביחס לכלל ילד הגן )
  9. לחזק את היכולות האישיות שלו ובמקביל להקנות לו ידע חדש
  10. זכרי, הם "רק ילדים"! לא ניתן ואין צורך "ללמד הכל" הלמידה היא נקודתית ואינה מופשטת. ילד אינו מתעמק במשמעות הלמידה ומה נסתר מעבר לה, אלא מקבל וקולט את המידע שנמסר לו. חשוב בהזדמנות זו לחבר את הלמידה גם למתרחש בבית.

מה בתכנית לסוכות?
כאמור, חשוב שנלמד מהמוחשי אל המופשט. אם אנו מלמדות את הילד על הסוכה,ראשית הוא צריך לראות סוכה אמיתית מוכנה . ולכן עוד לפני שהתחלנו את הנושא יש להקים סוכה בגן.
נקודת המוצא היא שילד לא יוצר / בונה עם חומר שהוא עוד לא חקר אותו ולכן:

  1. הילד יכיר את החומרים ממנה עשויה הסוכה.
  2. נתאר כיצד ניתן להעביר את אווירת החג בגן
  3. נכיר אלו מיומנויות ניתן ללמוד באמצעות עבודה עם חומרים
  4. נציע כיצד מומלץ להקים סוכה תוך שיתוף פעולה עם ההורים – אמצעי שיחזק את תחושת השייכות של ההורה והילד לגן.

פעילות 1
מטרת הפעילות – הילד יכיר את העץ
גילאי חצי שנה עד שנה וחצי
הגננת תניח על השטיח מגוון רחב של חפצים שעשויים מעץ בעלי מרקמים שונים. עץ חי מהטבע, בובת עץ הצבועה בלקה , ענפים מהעץ, ועוד
באמצעות חווית המשחק הילדים ויכירו את המרקם, גודלם, משקלם וריחם של חפצי העץ. הם יקישו על הרצפה ויקשיבו לצליל שהעץ מפיק. הילדים ילמדו להכליל- כל החפצים שעל השטיח עשויים מעץ.

פעילות 2
מטרת הפעילות – הילד ילמד למיין ולהכליל את העצים
גילאי שנה וחצי עד שלוש
יש להניח על השטיח קופסה עם חפצים רבים העשויים מעץ כמו : הגננת תשאל : ממה שעשויים הקרש, הבובה, המכונית, הגלגל…. כולם עשויים מעץ ( הכללה).
בואו נמיין יחד את החפצים:
בקופסה האדומה נשים את הקרשים ( הגננת מניחה קרש אחד בקופסה)
ובקופסה הלבנה נשים את שאר החפצים העשויים מעץ ( הגננת מניחה חפץ מעץ בקופסה).
לסיכום: האם הילדים יודעים להכליל מה המכנה השותף שיש בכל קופסה ? הגננת תשאל: "מה יש לנו בקופסה האדומה ומה יש בלבנה ?"

פעילות 3
מטרת הפעילות – הילד יכיר מגוון בדים ומרקמים
גילאי חצי שנה עד שנה וחצי
הגננת תכין קופסה ובה מגוון רחב של בדים: קטיפה, משי, שיפון, כותנה, סינטטי, קורדורוי, קנבס, יוטה, גאזה, אורגנזה ועוד
באמצעות משחק עם הבדים הילדים יחקרו את הבד. נוכל לראות שיש לילדים שמעדיפים בדים מסויימים על פני בדים אחרים. יש שיעדיפו את הסינטטי והיוטה- בדים בעלי מרקם גס ויהיו שעדיפו את העדינים כמו המשי והקטיפה.
עם הבדים יתעטפו, יתחככו, ישפשפו, ילטפו, יסתכלו דרך הבד לראות את האחר.

פעילות 4
מטרת הפעילות – הילד ילמד למיין בדים לפי צבע
גילאי שנה וחצי עד שלוש
הגננת תכין קופסה ובה מגוון בדים. כל בד יהיה בעל צבע אחד בלבד.
קופסאות לבנות כמספר צבעי הבדים.
הגננת תניח על השטיח את הבדים ותשאל, איזה צבע הבדים ?
הילדים ירימו את הבד יאמרו את צבע הבד.
על הילד להכניס כל בד לקופסה שלו.
תחילה הגננת תדגים: " הנה בד צהוב, בואו נכניס את הבד הצהוב לקופסת הצהובים " ואיזה עוד בד יש לנו , בואו נכניס את הד הירוק לקופסת הירוקים.."

פעילות 5
מטרת הפעילות – הילד ידע למיין את הבדים בהתאם לשקיפות או אטימות הבד
גילאי שנתיים עד שלוש
אחרי שהילד הכיר את כל הבדים, תחושותיהם, מרקמם וידע להבחין בצבעם, אנחנו נלמד למיין עפ"י פרמטר מורכב יותר והוא שקיפות ואטימות הבד.
הגננת תשאל , "מה יש לנו בתיבה?" (הכללה)
"יש לנו הרבה בדים יפים בתיבה".
"בואו נשים את הבד האדום על הראש"
הילדים ישימו את הבד על הראש .
הגננת תשאל: "האם אתה רואה את החברים בגן ? "
אם הילד יגיד כן, נמיין ונניח את הבד בתיבה אחת.
אם הילד יגיד לא נניח את הבדים בתיבה השנייה.
לסיכום: בדיקת הפנמה אם הילדים יודעים להכליל מה המכנה השותף שיש בכל קופסה . הגננת תשאל: "מה יש לנו בשתי הקופסאות" ?

פעילות 6
מטרת הפעילות – הילד יכיר את הסכך
גילאי לידה עד 3
הגננת תהפוך שולחן ותמתח על קצות הרגליים חוטים חזקים.
הגננת תשים על השטיח מגוון ענפים עם עלים ותשאל את הילדים:
"מה יש על השטיח" ?
"יש לנו המון ענפים ועלים!"
הילדים יכירו את המרקם, הריח, הצורה, הצבע, הגודל של הענפים.
"תראו מה אפשר לעשות עם הענפים:"
שבו על השולחן ההפוך ואני אשים מעליכם את הענפים.
הגננת תשאל : "מה יש לכם מעל הראש ?"
הם יענו: ענפים/עלים/עצים…
הגננת תגיד זהו הסכך שנמצא מעל הראש שלכם ומכסה אתכם.

פעילות 7
מטרת הפעילות – התנסות במגוון רחב של חומרים באמצעות הכנת קישוטים לסוכה

1) ציור או מנורה לתליה בסוכה
מגיל עמידה/ישיבה ועד 3
מומלץ לבחור צבעי גיר מכיוון שבאמצעות צבעים אלו נדרש הילד ללחוץ על הגיר על גבי הדף ובדרך זו הוא מחזק את חגורת הכתפיים ושרירי היד. לא מומלץ להשתמש בצבעים אחרים כמו פנדה או טושים, במקרה כזה הילד לא נדרש להשקיע מאמץ פיזי כדי להגיע לתוצר.
על מנת לאפשר לילד להרגיש שהוא מקבל החלטה, על הגננת להציע לילד שני בריסטולים בגודל של A4 ,הילד יבחר אחד מהשניים.
בתום הפעילות, הגננת יכולה לקשט את הסוכה עם היצירה של הילד.
כמו כן, היא יכולה לעשות מהציור מנורה לסוכה.
עליה לקפל את הבריסטול לחצי כששני חלקי הרוחב נפגשים.
לגזור רצועות מהחלק הפנימי לחיצוני, כשהגזירה מתבצעת כמעט עד סוף הדף
ולחבר את אורך החלק שאינו גזור .

2) 'זיקוקים' לתליה בסוכה
מגיל עמידה/ישיבה ועד 3
יש להכין מראש
*כדורי קלקר בגודל כף הילד של הילד
*מנקי מקטרות בגודל של 4 ס"מ
על הילדים לאחוז בכדור ולנעוץ את מנקי המקטרות התוך הכדור. הפעילות משפרת מוטוריקה עדינה, מסייעת לריכוז, משעשעת ומהנה.
לסיום יש להוסיף חוט ולתלות

3) ספירלה לתליה בסוכה
מגיל עמידה/ישיבה ועד 3
יש להכין מראש
*צלחת מנייר
*גואש
*דבקיות
*עיפרון
*חוט
הילד יצבע את הצלחת. יום אחרי כשהצלחת מתייבשת הילד יכול להדביק דבקיות.
סמני בעיפרון ממרכז הצלחת צורה של ספירלה
גזרי את הצלחת בהתאם לסימון
לסיום יש להוסיף חוט ולתלות

פעילות 7 
מטרת הפעילות – חיזוק הקשר בין הילדים להורים, שימור הקשר בין הצוות להורים, תחושת שייכות להורים ולילדים

גילאי לידה עד 3
הורים רבים רוצים לשתף פעולה עם הנעשה בגן. ועל כן, ניתן להזמין לפעילות בת שעה אחת של בניה וקישוט סוכה לגן.

הפעילות- הקמת סוכה בגן הילדים
יש לבקש מכל הורה לבוא עם קרשים, סדין, פטיש, מסמר ומעט ענפים שישמשו לסכך.
בתום הכנת הסוכה, ניתן יהיה לתלות את היצירות שהכינו הילדים.
במידה והורים רבים מגיעים, ניתן לפתוח שולחנות פעילות בהם מכינים קישוטים לסוכה.

פעילות 8
מטרת הפעילות – הכרות עם מנהגי החג
גילאי לידה עד 3

1) ארוחת החג בתוך הסוכה.
לאורך חול המועד מומלץ להכניס שולחנות לאכול ואף לשחק סביב השולחן…
לילדים הגדולים , ניתן להעביר את פינת משק הבית (פינת הבובות) לתוך הסוכה.

2) סיפור לסוכות
לגילאי 2.5-3 ניתן לספר סיפור לחג
ערכים: שיתוף ושותפות, חברות
סוכת החברים
בחודש תשרי בזמן החגים הופיעה המודעה הבאה על קיר המכולת שבעמק החיות: " היכונו, היכונו! לכבוד חג הסוכות תיערך תחרות לבניית הסוכה היפה והמיוחדת ביותר!" כל קוראי המודעה מהרו אל ביתם כדי להתחיל במלאכה.
להמשך קריאה לחצו כאן סוכת החברים

3) שירים ודקלומים

הכרות עם שירי החג,פיתוח היכולת הוורבלית והמוזיקלית של הפעוטים,העשרת אוצר המילים.

הפעילות:
בחרו ארבעה שירים קצרים בלבד (עד 4 שורות כל שיר ) קליטים ולא מורכבים מבחינה לשונית ותחבירית.
באופן הזה הפעוט יכיר, יבין , יפנים ואף ידע בהמשך להשתמש במושגים החדשים שהוא ילמד באמצעות השירים
את השירים מומלץ לשיר לאורך כל היום ובפרט במפגשים.
שלושת השירים הראשונים מומלצים לפעוטים עד גיל שנתים. השיר "שלומית בונה סוכה" מורכב יותר ומתאים לגילאי שנתיים ומעלה
בכל שיר נבחר את הבית הראשון בלבד.

אורחים מתארחים-מלכה שידלובסקי (דיקלום)
אבא,אימא, סבא, סבתא
בסוכה נשב בצוותא.
אח,אחות דודה ,דוד
בחג סוכות נשמח מאד.

סוכתי הסוכה /יואל ולבה
סוכתי, הסוכה,
נהדרת, ירוקה.
לי, לי, לי – רק, רק, רק
לי רק מחכה.

פטיש מסמר/ נחום נרדי
פטיש, מסמר
ניקח מהר.
סוכה לבנות,
בנים ובנות.
בסוכה שלנו /לאה נאור
בסוכה שלנו אורה וצהלה
האורחים באים, והשמחה גדולה
לה לה לה…

שלומית בונה סוכת שלום /נעמי שמר
שלומית בונה סוכה
מוארת וירוקה
על כן היא עסוקה היום
ואין זו סתם סוכה
מוארת וירוקה –
שלומית בונה סוכת שלום

 

חג שמח !!!

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן