ארגז חול- אמצעי אפקטיבי לקידום התפתחות הילד

כיצד מסבירים להורים ש"לכלוך" זה טוב לילדים שלהם ? חול, ארגזי חול, "לכלוך" או כלי להתפתחות הילד ?

תנסו אתם להסביר להורה מדוע זה בסדר שהילד יחזור קצת מלוכלך מהגן …..
בשל התחלואה הגוברת בגני הילדים לצד המודעות לגורמים המזהמים, רמת החרדה "מלכלוך" הלכה וגברה בקרב ההורים.
החרדה באה לידי ביטויי בבקשות מצד ההורה שהילד יישמר נקי לאורך היום, לא יתפלש בלכלוך, לא יכניס דברים מלוכלכים לפה, שבגדיו יהיו נקיים וחיתולו יוחלף בתדירות גבוהה.

עקב ביטויי החרדה מצד ההורים, גנים רבים מקפידים על נראות היגיינית במיוחד במטרה לרצות את ההורה. פעולות אלה מצד הגן עשויות במקרים רבים לבוא על חשבון מתן מענה תואם התפתחות לילדי הגן.
הדוגמא הבולטת והשכיחה במיוחד הנגלית כיום בגני הילדים הינה כיסוי שטח החצר בדשא טבעי או סינטטי, בדקים יפיפיים ומחצלות צבעוניות.
מבחינה חיצונית החצר הופכת "מארגז חול" במובנו השלילי לגן עדן לילדים. החצר ניראת נפלא ובעיקר נקייה.
להורים רבים חסר ידע לגבי תרומתו המשמעותית של ארגז החול להתפתחות הילד לפיכך הם עשויים לראות בארגז החול כמקום מהנה עבור הילדים אך כזה המהווה סכנה זיהומית.

הורים רבים חוששים מחתולים שייכנסו לגן ויעשו את צרכיהם בארגז החול הילדים חוזרים עם כמות אדירה של חול בנעליהם, בבגדיהם, באוזניים ובנחיריים

קיים חשש שילדים בגיל הרך ינסו לטעום את החול למעשה ארגז החול נתפס כנטל יותר מאשר מהנה ויעיל להתפתחות.

מנהלות גנים רבות על אף הידע לגבי חשיבות ארגז החול, בוחרות להחליפו במשטחים חלקים ונקיים יותר בשל אותו הלחץ והחרדה מצד ההורה. ותאשימו אותן ??? … תנסו אתם להסביר להורה שלכלוך הוא נהדר עבור הילד שלו ….
אז לפני שאתן מנהלות הגנים, ממהרות להחליף את ארגז החול בשטיח דשא יפיפה, תחשבו על כמה הילדים יפספסו. תחשבו על כך שאתן עשויות להחליף משהו שבאמת אין לו תחליף בבחינת אמצעי אפקטיבי לקידום התפתחות הילד על כל היבטיה…

אז הינה כמה עובדות המסבירות אילו היבטים התפתחותיים מקדם ארגז החול :

מבחינה סנסורית קיימת חשיבות גדולה מאד לחשיפת הילד לחומרים בעלי מרקמים שונים. לחול יש מרקם ייחודי שהחשיפה אליו כחומר הקיים בטבע ובכל סביבה בה אנו נמצאים, הינה חשובה במיוחד. המגע בחול עשוי להיות מהנה מאד עבור מרבית הילדים למעט ילדים המתמודדים עם קושי בוויסות חושי, ילדים הרגישים למגע של חול בין היתר. ילדים עם קושי זה חשוב לעודד באופן הדרגתי ואמפאטי להתקרב לחול ולהיחשף אליו.

מבחינה מוטורית לחול יש תרומה מאד משמעותית לחיזוק חגורת הכתפיים. הילד מפעיל את כל אברי גופו כאשר החול מפעיל לחץ נגדי על תנועותיו ומאפשר לילד לפתח שיווי משקל, לארגן את גופו ולחזק את שריריו. כמו כן, בארגז החול ניתן לראות את הילד אוסף חול בכף ידו בתנועת אגרוף או בחלק מאצבעותיו, מנסה להוציא חול מכלים קטנים ומפינות צרות בתוך הארגז דברים התורמים למוטוריקה העדינה.

מבחינה רגשית לארגז החול יש אפקט של ריכוז ורוגע. בארגז החול הילד יכול לבטא כעסים ותוקפנות ע"י בנייה והריסה של מבנים בחול שהוא בנה וקבירת חפצים בתוך החול .
חוקרת בשם קאלף, שהייתה אנליסטית יונגיאנית פיתחה שיטת טיפול בטראומות בשם"Sandplay" משחק בארגז החול.
עם השנים התפתחה הגישה הטיפולית של ארגז החול, והמחקרים אודותיה התרבו והעמיקו. במחקרים ובטיפולים נמצא שהחול הנו מפתח אל העולם הלא מודע של המטופל כחומר טיפולי והתרפיה בחול מדגישה את התכונות הספונטניות והדינמיות של החוויה היצירתית.
המיניאטורות השונות והחוויה החושית (סנסורית) של החול מגרות את הלא מודע והאלמנט הטבעי של המשחק בחול מעורר את הגוף. החול המשתנה וניתן לעיצוב, מים, אויר, כל אלה הם יסודות טבעיים המצביעים על זרימה ועל איזון שמתרחש בעולם הטבע, וזהו גם שיקוף של התהליכים הנפשיים שקורים במפגש עם היסודות הללו. יעילותו של המשחק בחול היא ביצירת תמונת החול עצמה, כצורה של דמיון פעיל, ולא בהתמקדות בתהליך החשיבתי או במוצר המוגמר. (למאמר "טיפול בארגז החול – סיפורו של ארז שאימו נפגע בפיגוע" מתוך אתר הגיל הרך לחצו כאן)

מבחינה קוגניטיבית ארגזי החול מעודדים דמיון וחשיבה יצירתית . יכולת החול להשתנות ולהתאים לכלים שונים מעוררת מחשבה ויוצרת למידה של מושגי יסוד וחוקי טבע. בארגז החול ילדים יכולים לחקור, לבנות, להרוס תוך הפעלה של הדמיון. מעבר לכך, המשחק בארגז החול מאפשר למידה של חוקים כגון חוק שימור הכמות כאשר הילד מעביר חול מכלי רחב ונמוך לכלי צר וגבוה ולמד מכך שהכמות לא השתנתה ובין היתר גם נחשף לכלים רבים העשויים מחומרים שונים של פלסטיק, מתכת, עץ ועוד..
מבחינה חברתית ארגז החול מזמן אינטראקציות חברתיות בזמן שהילדים משוחחים בניהם, יוצרים דברים במשותף, מחלפים כלים אחד עם השני. כמו כן, ארגז החול מייצר קונפליקטים חברתיים שפתירתם הינה בבחינת רכישה של כישורים חברתיים.
אז העובדות מצביעות בברור שארגז החול הינו כלי הכרחי בכל גן ילדים וחבל להחליפו בדשא סינטטי שאינו משרת אף צורך התפתחותי .

עדיין נותרת השאלה, איך מסבירים להורה ש"לכלוך" הוא טוב לילדים ?

חשוב להבין שאותם ביטויים ברורים ואפילו כאלו שעשויים להישמע תקיפים מצד הורים המבקשים שהילד יישאר נקי, הינם ביטויים של חרדה הורית טבעית לחלוטין. כל תגובה בנושא מצד ההורה אינה מכוונת נגדך מנהלת הגן, היא לגמרי לטובתו ולטובת תחושת השליטה העצמית שלו.
מחלות, וירוסים וזיהומים הינם גורמים שאין להורה שליטה עליהם. הילד שלו יידבק ויחלה בין אם ירצה או לא. ניסיונות מצד ההורה לשליטה בחולי של הילד הם רבים ומגוונים בניהם הקפדה אובססיבית על ניקיון והיגיינה עד הרחקה מארגזי חול וגני שעשועים.

אז מה תוכלו לעשות אתם כאנשי חינוך המבינים את חשיבותו של ארגז החול להתפתחותם של הילדים?

  1. להדריך את ההורים לגבי חשיבותו של ארגז החול – מאמר זה יסיע לכם בתהליך ההדרכה במידה ותקבלו ותחבקו את העובדה שכנשות חינוך אתן גם מדריכות. ללא ספק, הידע לגבי תרומתו של ארגז החול להתפתחות הילד יכולה לרתום את ההורה להסכמה כמו כן לקבל את הסיכונים הכרוכים בכך.
  2. להוריד את רמת החרדה באמצעות עזרים שיכולים לשמור על ניקיון ארגז החול ולהפחית את הסיכונים לזיהומים :
  • גריפת ארגז החול בתדירות גבוהה – מומלץ לעשות כן מידי סוף יום אולם אחת לשבוע יהיה נהדר
  • שימוש במכסה קשיח או אף בד יוטה לכיסוי ארגז החול בכך למנוע מחתולים להיכנס אליו (חשוב להרטיב את החול מידי פעם במקום הגשם כדי לאפשר לו מידה של לחות שתחזיק את החול ביחד במקומו )
  • אפשרי להשתמש בחומר אחר שאינו חול בתוך הארגז בעל מרקם דומה ואותן תכונות כגון קמח שיבולת שועל שאיננו רעיל וקל לנקותו אפילו בשואב אבק.
  • החול מתלכלך לכן חשוב אחת לתקופה להחליפו (אחת לשנה לערך) . ניתן להשתמש בחול הישן לפעילות אחרת יצירתית כגון צביעת החול ומילוי בקבוקים, ציור על נייר באמצעות דבק עליו נשפוך את החול ננער את הדף והצורה תישמר, העברת החול לשולחן החול בתוך הגן ועוד….
    ללא ספק אם תפעלו לשמירה מרבית של היגיינת ארגז החול, תפחיתו משמעותית את תחושת החרדה של ההורה, תגבירו את תחושת השליטה בזיהומים ותשקפו להורה מהי תכנית לימודים משמעותית.

המאמר מאת : מרכז הרפז בע"מ
כותבות המאמר : מיכל הרפז ושלי נער

רוצה ללמוד עוד על עבודה על ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן