תכנית לימודים לראש השנה

תכנית לימודים לראש השנה
גילאי 1.5 עד 3
מטרת על
הילדים יכירו את סמלי החג: תפוח בדבש, רימון, שופר, ראש של דג, כרטיס ברכה.

מושגים
מתמטיים – גדול מ… קטן…  שלם וחצי.
צבעים – ירוק, אדום, צהוב
טעמים – מתוק
מרקמים- מוצק, נוזלי, דביק.

מטרת הפעילויות
הכרות מוחשית של הפעוטים עם סמלי החג

הנחות יסוד
על מנת לתרום לקידומו של הילד קריטי לקרוא הנחות יסוד אילו ביסודיות רבה:

  1. בגילאי לידה עד 3 אנחנו מלמדים את הילדים מהמוחשי אל המופשט משמע תמיד מראים לילד את 'הדבר האמיתי' ולא תמונה מופשטת כמו תפוח ולא תמונה של תפוח.
  2. הילד לומד להכיר את העולם באמצעות 5 חושיו. כל דבר חדש הוא מכניס לפה, בודק את הטעם ובמקרם, ממשש, מתחכך וכשהוא מסיים לחקור את ה 'דבר' החדש הוא פנוי ללמידה על למידה, משמע להכיר את אותו ביחס לדברים אחרים . לדוגמה הילד הכיר את התפוח וחקר אותו. הוא פנוי לחקור את הדבש.
  3. חשוב לצאת מנקודת הנחה שיש ילדים שנחשפו לסמלי החג ויש שלא.
  4. בכל פעילות על המחנכת לחשוב כיצד לאתגר את ילד ללמידה חושית בתחום חדש, שטרם הכיר. לדוגמה הילד הכיר את התפוח כעת הוא יכיר מגוון רחב של תפוחים בטעמים ומרקמים נוספים כמו תפוח מתוק, וחמוץ .
  5. יש העביר פעילות בקבוצה קטנה, עד 3-4 ילדים לפעילות של 10 דקות. ניתן לקיים זאת בשעת המשחק בחצר, בכל פעם להכניס קבוצה קטנה של ילדים ולשבת במקום שקט בגן.
  6. מכוון שבגיל זה , משך הריכוז שלו נמוך. על המחנכת להכין את שולחן הפעילות ולהזמין את הילדים עוד בטרם היא מזמינה את הילדים לפעילות.

הצעות לפעילויות בקבוצות קטנה גילאי שנה וחצי עד שלוש

מטרת הפעילות – הילד יכיר את התפוח

הפעילות
הגננת תכין מבעוד מועד קערה ובה מגוון תפוחים ירוקים, צהובים, אדומים, אדומים עם פסים ירוקים… .הגננת תשים את התפוחים על השולחן ותשאל :
מה מונח על השולחן?
מה הצבעים של התפוחים ?
איזה צורה יש לתפוחים ?
מי התפוח הכי גדול ?
מי התפוח הכי קטן?
"אני חותכת את התפוח הצהוב לחצי, עכשיו יש לי לנו 2 חצאי תפוח" ותמנה :"אחד, שניים".
"יש לתפוח קליפה צהובה ובפנים התפוח לבן".
"מי רוצה לטעום את התפוח הצהוב ?"
חשוב לא לתת לילדים זמן רב מידי להמתין עם טעימת התפוח , סף הגירוי שלהם נמוך והם יוכלו להתרכז טוב יותר כאשר הם יתחילו לטעום.
את אותה פעילות ניתן לעשות עם שאר התפוחים.

מטרת הפעילות – הילד יכיר את הדבש

הפעילות

**שימו לב! משרד הבריאות ממליץ לתת דבש לתינוקות מעל גיל שנה בלבד !**

הגננת תכין מבעוד מועד קעריות קטנות לכל ילד שמתוכן יוכל הילד לטבול את האצבע ולטעום הדבש. שימי לב-קערה אחת עשויה לגרום להידבקות ממחלות.
מכיוון שהמטרה היא הכרת הדבש ולא הכרת הטעם, ראשית יש לתת לילד הכיר את הדבש, כמות שהוא, ובהמשך אפשר להציע גם תפוח בדבש
מומלץ לא לספר לילדים את סיפור הדבורה והדבש. אנחנו מתמקדים בהכרות עם החומר עצמו, ולא כיצד הוא נוצר.

בתחילת הפעילות מספרים לילד שזהו דבש. הדבש מאד מתוק ונותנים להם לטעום. הילדים יכירו את המרקם המיוחד של הדבש, את הריח, הם יגעו בדבש ירגישו שהוא דביק וצמיגי, הם יגעו בשולחן ויחוו את האצבע שהמתקשה להתרומם, הם ילקקו את האצבעות
באמצעות שאלות פתוחות של הגננת הם יספרו מה הם מרגישים.
"האם הדבש טעים לכם ?"
הגננת תיגע בדבש ותראה להם את הצמיגיות של הדבש
אתם רואים שהדבש דביק ?
מה הטעם של הדבש ?
אפשר להוסיף
אתם יודעים שנעשה חגיגיה של ראש השנה אתם תוכלו דבש יחד עם תפוח. זה מאד טעים.
אתם תוכלו דבש עם אבא ואמא שתעשו ארוחת חג.

מטרת הפעילות – הילד יכיר את מנהגי החג

הפעילות
טובלים ואוכלים תפוח בדבש
אתם יודעים שארוחת החג טובלים את התפוח בדבש .
אני אראה לכם איך אני טובלת את התפוח בדבש, יש להדגיש את הפועל החדש 'לטבול' ולהמחיש אותו.
"תרצו לטבול תפוח בדבש?"
יהיו ילדים שירצו רק תפוח ויהיו ילדים שירצו לטעום שוב רק את הדבש. זה בסדר, לילדים רבים לוקח זמן להתרגל למרקמים וטעמים חדשים. העיקר ההכרות והחשיפה.

הילדים טועמים, מתארים את הטעם ומספרים על עוד מאכלים מתוקים שהם מכירים (כל אחד בהתאם לשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא)
נסביר מדוע טובלים את התפוח בדבש.
את בני השנתיים וחצי-שלוש ניתן לשאול אילו דברים מתוקים נוספים הם מכירים.
ניתן להם לטבול את פלחי התפוחים בדבש ולטעום אותם. נסביר להם: בראש השנה נוהגים לאכול תפוח בדבש שתהיה לנו שנה מתוקה.

מטרת הפעילות- הילד יכיר את הרימון

הפעילות
נראה לילדים רימונים. ניתן לילדים למשש, לראות את הצורה והצבע. נפתח את הרימון ונראה ביחד שלרימון יש המון גרעינים. ניתן לכל ילד לטעום מהרימון. נדון בצבע ובצורה של הרימון.
איך קוראים לפרי ?
איזה צבע יש לו ?
מה יש לו על הראש ?
בואו נפתח אותו ונראה מה יש לו בפנים…
הגננת חותכת את הרימון וממראה לילדים.
מה יש בתוך הרימון ?
רוצים לגעת בגרעינים של הרימון ?
מה קרה לידים שלכם שאתם נוגעים בגרגירי הרימון ?

בשל גודל הגרעינים, חשוב להקפיד שלא יכניסו אותם לפה.

מטרת הפעילות- הכנת עוגת דבש- פעילות חוויתית

הפעילות
נציג בפני הילדים את הדבש והילדים יטעמו ממנו ויתארו אותו. בסיוע הילדים נכין את העיסה לעוגה, הילדים יתארו את התהליך. ניתן לצקת את העיסה בתבניות אישיות וכל ילד יקבל את העוגה שלו.
אין צורך להתעכב על ההסבר של הכנת העוגה. פשוט מכינים את כל המצרכים שנמצאים על השולחן . אימרו שאתם מכינים עוגות אישיות מדבש לכבוד השנה החדשה. והילדים מוזמנים להשתתף בהכנת העוגה.
"בואו ונראה מה יש לנו כאן : סוכר, דבש, קינמון, ביצים …"
הילדים יעזרו לשפוך את החומרים לקערה, לערבב. מתוך החוויה של הכנת המאפינס נוצרת הלמידה המשמעותית של ילדי הגן.

מאפינס דבש / קארין גורן

מטרת הפעילות- הילד יכיר את איגרת הברכה (גילאי 2.5 ומעלה בלבד)

הפעילות
נציג לילדים סלסלה של איגרות ברכה שונות. איגרות הברכה צריכות להיות מגוונות ושונות. נסביר לילדים את המושג: 'אגרת ברכה'. נקרא את הברכות המופיעות על האגרות. נחלק לכל ילד איגרת לשלוח לתוך תיבה. כל ילד יאמר למי הוא שולח איגרת ברכה ולמי הוא רוצה לאחל שנה טובה.
נכין עם הילדים אגרות ברכה ונשלח בדואר להורים.

מטרת הפעילות-הכרות עם חווית החג ומנהגיה, פיתוח היכולת הוורבלית, העשרת אוצר המילים , היכולות התנועתית והמוסיקלית של הילדים.

הפעילות

שירים ודקלומים.
הגננת תבחר עד שלושה שירים קצרים קליטים ולא מורכבים מבחינה לשונית ותחבירית.
באופן הזה הפעוט יכיר, יבין , יפנים ואף ידע בהמשך להשתמש במושגים החדשים שהוא ילמד.
את השירים מומלץ לשיר לאורך כל היום ובפרט במפגשים.
לתינוקות עד גיל שנה: יש לבחור דקלום/שיר אחד בלבד
לפעוטות מגיל שנה עד שנתיים: שני דקלומים/שירים
לפעוטות מגילאי שנתיים עד שלוש: שלושה דקלומים/שירים

תפוח בדבש/ נעמי שמר
מה חדש ? תפוח בדבש
הי הו תפוח בדבש
איך המרגש ? תפוח בדבש
בחיי תפוח בדבש

רימון /פניה ברגשטיין

ברימון ברימון
גרגרים קטנים המון
וכולם אדומים
וכולם טעימים
פעוטים, מבריקים
ומאוד מתוקים.

התחלה חדשה /מלכה שידלובסקי

איך מתחילה שנה תמיד מחדש
עם תקיעות שופר ותפוח בדבש
כל התחלה והתחלה היא דבר נפלא
שירו כאן במקהלה
הכל מהתחלה

סיפור לראש השנה : תַפּוּחַ וְצִנְצֶנֶת הַדְבָש / מירי צללזון
תַפּוּחַ עָגוֹל
התיישב עַל צַלַּחַת
הִבִּיט מִסָבִיב
וְחִיֵיךְ לוֹ בְּנַחַת

מִמוּל הוּא הִבְחִין
בְּצִנְצֶנֶת שֶל דְבָש.
כַּזֹאת מְתוּקָה
הוּא עוֹד טֶרֶם פָּגַש!

"שָלוֹם לַךְ צִנְצֶנֶת הַדְבָש"
הוּא אָמַר
"אוּלָי נִפָּגֵש עוֹד הַיוֹם?
אוֹ… מַחַר? "

"וַדָאִי"- הִיא עָנְתָה.
"כִּי עִם שְׁנֵינוּ בְּיָחָד
תִּהְיֶה הַשָׁנָה
מְתוּקָה וּמוּצְלָחָת.

שנה טובה !!

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן