הערכות לסוף שנה בגן הילדים

מהי הערכות לסוף שנה בגן הילדים ?
הערכות לסוף שנה זוהי הכנה לקראת השליש האחרון של שנת הלימודים שבאה לידי ביטוי מול כל הגורמים המעורבים בעשייה בגן- מנהלת הגן, הצוותים, הילדים וההורים.
כבר אחרי פסח צוות הגן חש שסוף שנת הלימודים קרב, תחושה זו גורמת להתרופפות במשמעת ובכללי הגן. צוות הגן מרבה לוותר ולהעלים עין מחריגות מהנורמות והכללים שהגדירו בגן. כתוצאה מכך, החוקים וההרגלים שהיו לאורך כל השנה מתרופפים. הילדים חשים זאת, הם יורשים את אי השקט של הצוות שמשפיע כמובן באופן ישיר עליהם ויוצר אי שקט בקרב ילדי הגן. כתוצאה מכך רמת האלימות בגן עולה, אנו מוצאים ילדים רבים המגלים סימני אלימות ותוקפנות כמו התקפי זעם נשיכות ודחיפות.

מדוע מצבים אילו מתרחשים ומה ניתן לעשות על מנת למנוע אותם?
צוות הגן העייף והמרוקן אנרגיות, מתקשה להתמודד ולייצר פתרונות יצירתיים.
על מנת לקבל כלים להתמודד עם התופעות החדשות, נבין תחילה כי מה שעומד בבסיס הנסיגה שאנחנו מרגישים בגן היא האווירה של השינויים והמעברים לקראת החופש הגדול ושנת הלימודים הבאה.
במאמר זה אתמקד בהכנת הילדים לסוף השנה ואגדיר מה הם תחומי אחריות של מנהלת הגן והצוות וכיצד הכנה זו באה לידי ביטוי בגן הילדים.

אווירת סוף השנה בגן- שינויים ומעברים

סוף שנה מלווה בשינויים ומעברים לקראת שנת הלימודים הבאה.

שינויים ומעברים מלווים אותנו כבוגרים לאורך כל חיינו, כחלק בלתי נפרד מהם. פרופ' פויירשטיין טוען כי המעבר יכול להיות בו-זמנית מושך, מסקרן, מפתה, אך הוא עלול גם להפוך לאירוע טראומטי, מאיים, מפחיד, המלווה בחוסר וודאות מהלא מוכר. לכל מעבר ושינוי נדרשות מיומנויות לחיים של כושר הסתגלות, יכולת להתמודד עם שינוים ומעברים ואף כושר הישרדות. ככל שהילד יצבור חוויות חיוביות רבות יותר, כל מעבר ושינוי בחיים, יהווה עבורו תהליך פשוט ולא מרתיע.

יכולתו של הילד להתמודד בצורה מיטיבה במשימות ההסתגלות העומדות בפניו מסתמכת על גורמים רבים, אורגנים ואחרים, ביניהם טמפרמנט הילד אינטליגנציה רגשית, יכולות קוגניטיביות ועוד…

הביטוי של קשיי הסתגלות יכול להופיע במגוון תגובות אפשריות ומשתנה מילד לילד: ישנם ילדים שיגיבו בהסתגרות, בכי והימנעות. אחרים עלולים להגיב בהתפרצויות זעם, תזזיתיות יתר ואי שקט.
היכולת של הילד להתמודד עם השינויים והמעברים השונים בחיים ולהסתגל למצבים חדשים הינה אחד הסממנים, המעידים על מידת כוחות הנפש העומדים לרשותו.

לצוות החינוכי בגן הילדים תפקיד משמעותי בליווי תהליך ההסתגלות של הילד למסגרת הגן החדשה. הצוות מהווה דמויות משמעותיות בסביבתו היומיומית של הילד: מלוות, מדריכות ומשמשות עוגן בהסתגלות למעבר.

תפקיד הצוות
למרות העייפות של סוף שנה, על הצוות החינוכי בגן להיות רגיש ואמפטי לצרכי הילד כאילו זו תחילת השנה.

  • להיות בשביל הילד במעבר והשינוי. כלומר, ללמד את הילד להסתגל לתהליך ראשוני זה, כך שהחוויה והזיכרון שילווה את הילד יהיו חיובים ולא טראומטיים.
  • להעביר לילד מסר של הצלחה אישית, שפרידה מהגן זו אינה משימה מורכבת. הילד ילמד איך עוברים תהליכי פרידה ויפתח מיומנויות רגשיות נדרשות. תחושות מתהליך זה, יושרשו וילוו אותו בכל תהליכי המעבר והשינוי בחייו.
  • על הצוות להיענות לצרכיו הפיזיים והרגשיים של הילד ולסייע לו בתהליך רכישת המיומנויות הרלוונטיות תוך חשיבה מחודשת מה מרגיע את הילד מה גורם לו אי שקט. לכן, חשוב להיות ערניות, לנסות ולזהות האם הילד מבטא מצוקה למעבר והשינוי שהוא עומד לחוות ולהתייחס אליה ברגישות, משמע להיות קשובים, אמפטיים, מכילים ולא שיפוטים. יהיו ילדים שיעדיפו שיחבקו אותם, יש שיעדיפו חפץ מעבר כמו חיתול, בובה, ויש שיעדיפו להיות עם עצמם בצד ולאט להיפתח לסביבה.

כיצד יש להכין את הילדים לשנת הלימודים הבאה ?
המעבר בתוך גן ילדים
מעבר בתוך גן הילדים מתבצע מתוך נקודת מוצא שלכל ילד יש את הכיתה שלו, צוות משלו וחצר משלו.

  • עוד בטרם מסתיימת שנת הלימודים, יש להכין את הילד לשנה הבאה. מכוון ששינויים ומעברים יוצרים בילד אי שקט המוביל לרמת אלימות גבוהה יחסית בגן הילדים, יש להקדיש לשלב זה זמן קצוב וקצר הסמוך ביותר לשנת הלימודים הבאה-בשבועיים האחרונים של סוף השנה.
  • בתהליך זה הילד יכיר את כיתת הגן בה הוא יהיה בשנת הלימודים הבאה. הוא ישהה בכיתת הגן החדשה, שם הילד ישחק עם המשחקים החדשים, יכיר את הצוות החינוכי ואת חלל החצר, כל זאת כשמחנכת וותיקה מלווה את הילדים בתהליך זה. הסתגלות זו תתבצע שהילדים ישהו למשך חצי שעה למשך 6 פעמים.
    המעבר לגן עירייה או לגן חדש
    לילדים אלו לא ניתן לעשות את התהליך שהילדים שנשארים בתוך מסגרת הגן עוברים, ולכן חשוב לדבר איתם על הנושא בימים האחרונים של השנה. במקרה הזה אין לנו יכולת להמחיש- ולכן יכולת ההבנה, תחושת הוודאות והביטחון הופכים לתחושה של חוסר יציבות ואי שקט אם אני לא ממשיך בגן 'שלי', איפה אני כן אהיה, מי תהיה הגננת, מי יהיו החברים, איך נראה הגן.
  • בכל מעבר, גם בתוך הגן וגם לגן חדש, חשוב להסביר בנחת לילדים את השינוי והמעבר באמצעות סיפורים ושירים, להעלות את רמת הוודאות של הילדים ולסייע להם בתהליכי המעבר והשינוי.
  • סדר יום מחודש וקבוע- מכוון שהילדים אינם יודעים לקרוא שעון ומה שנותן להם את תחושת הרוגע והשלווה, הוא סדר יום קבוע, ניתן כבר אחרי חופשת פסח בה מזג האוויר מתחמם, להחליף את סדר היום כך שבבוקר הילדים יוצאים לחצר ובחלק השני של היום נכנסים לגן.
  • שיחות אישיות ומזדמנות בנושא מעברים (בהתאם לגיל הילד כמובן) שבהן מתן לגיטימציה לקושי מחד ושיקוף הרגשות שעולים, ומאידך הבעת אמון בחוזקות של הילד וביכולותיו להתגבר על הקושי
  • בחצר הגן ניתן להעשיר את הילד ולגוון באמצעות גרוטאות חדשות, משחקי חצר חדשים, לעודד יוזמות חדשות המעודדות למידה משמעותית כמו חקר הכרת מרקמים חדשים כמו בוץ לעומת חול, הכרת פעילויות חדשות כמו שולחן מים ושולחן חול.

המעבר והשינוי אל מול ההורים
שיחות משוב עם הורים – למרות שלאורך כל השנה צוות הגן נמצא בקשר ישיר עם ההורים ואף באמצע השנה נערכו שיחות הורים, יש לעדכן את ההורים גם בסוף השנה כיצד ילדם התפתח מתחילת השנה ועד סופה. מפגש זה חשוב להורה ולגן כאחד. הוא מאפשר להורה תחושת וודאות ובטחון שניתן לסמוך על הגן ושלהיות בגן הספציפי זה היה צעד נבון. הגן מצידו מרוויח הורים מרוצים.
בדרך זו ההורה ידע מה מצבו של הילד , מה הם הקשיים והחוזקות של הילד ומה ניתן לעשות יחדיו על מנת להמשיך ולקדם את הילד מהמקום בו בוא נמצא כאינדיבידואל בתוך קבוצה.

הצוות עייף, אז מה עושים ?

  • על צוות הגן להיות רגיש כאילו זו תחילת שנה ולדעת שילדים מבחינתם אינם יודעים מה התאריך בלוח השנה. הם אינם יודעים שסוף שנה קרב ובא. הילדים מושפעים מאד מתחושותיהם של צוות הגן, תחושה של סוף, מעבר ושינוי. על צוות הגן להיות ב 100% סבלנות ומקסימום אמפטיה והכלה לילד.
  • אתגרים מחודשים- הילדים חוזרים מחופשת פסח עם כוחות מחודשים לחוויה למידה משמעותית. פעמים רבות צוות הגן עייף ורואה מקרן זווית את סוף השנה. צפייה זו יוצרת בצוות תחושה של סוף, תחושה שאוטוטו מסתימת השנה וניתן להרפות. הילדים לעומת זאת זקוקים שיאספו אותם, שיקפידו על הגבולות ויציעו במקביל פעילויות חדשות, מגוונות ומאתגרות ותואמות.
  • חשוב לקחת בחשבון שהילדים גדלו והצרכים השתנו. יש לקחת בחשבון שהילד גדל והתפתח ופעילות וסביבה חינוכית שהיו נכונות לתחילת השנה – כבר לא נכונות ותואמות לסופה.
  • חשוב! לא להתעצל ולשנות את הסיבה החינוכית לדוגמא: בכיתת התינוקות יש להוציא את המיטות, יש להכניס שולחנות וכסאות עם משענות בצדדים, יש להכניס משחקים אותם הילדים יפגשו בשנת הלימודים הבאה. יש לגוון את משחקי החצר ולחשוף את הפעוטות לבוץ ולא רק לחול.

חשוב לזכור!

  • חשוב לאפשר לילד להיפרד מהמסגרת הנוכחית ולעבור למסגרת החדשה, להיות ערים לכוחות שלו ורגישים לקשיים.
  • עם זאת, חשוב לזהות את אותם ילדים הזקוקים לסיוע ולתת להם מענה אישי, ממקצועי, חם ואוהב.

 

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן