תינוקות ופעוטות נהנים בארגז החול

פעילות בארגז החול, הינה תורה בפני עצמה. היא מתחילה בגיל 9 חודשים. היא אינה מתרחשת בו זמנית עם הפעילות בחצר הגרוטאות. ההפרדה באמצעות גדרות עם שער, המקיפות את ארגז החול, מדגישות שכל פעילות מתקיימת בנפרד..

גם בארגז החול חשוב שהילדים ישחקו עם חפצים בעלי מרקמים וגדלים שונים ולא רק דליים העשויים מפלסטיק.

לילדים בני 9 ח' עד שנה וחצי מומלץ לשים בארגז החול:

  • מכלים גדולים בעלי מרקמים שונים- מיועדים למילוי, הרקה, שפיכה ומדידה.
  • כלים בעלי שפות שונות- מיועדים להטבעת חותמת בחול הלח
  • מקלות וצינורות- יכולים לשמש לתקיעה בחול ואת הצינור ניתן למלא בחול
  • מגוון כלים מחוררים מיועדים לניפוי החול
  • כלים בעלי פתחים צרים מיועדים להעברת חול יבש
  • פקקים וחפצים אחרים- ניתן להטמין בחול.

לילדים בני שנה וחצי מומלץ להוסיף:

  • חפצים שניתן להפעיל כמו מסחטת מיץ ישנה
  • גרוטאות תלת ממדיות ממתכת או מכל חומר אחר
  • ועוד…

תפקיד המחנכת

בגיל 9 חודשים לערך, על המחנכת לשבת בנוחות עם הילדים בתוך ארגז החול, להסתכל על פעילות הילדים. כשהיא מבחינה כי ילד הגיע לגילוי מסויים עליה להגיב באופן אישי ולציין את הגילוי בקול רם: "שגב, אני רואה כשנגעת בחול והחול הרטוב נצמד ליד שלך ". כך המחנכת מתווכת בין הילד לסביבה החדשה שהוא לומד להכיר, בדרך זו היא מעצימה את הילד ומחזקת את הילד באמצעות שיקוף והמללה של פעולותיו ותוצאותיה.

לעיתים יכולה המחנכת לגוון את פעילות הילד באמצעות הוספת מים לארגז החול או הוספת גרוטאות חדשות.

אצל ילדים בני שנה וחצי הפעילות בחצר הגן בארגז החול ובחצר הגרוטאות מתרחשת בו זמנית.
חשוב להכניס גרוטאות מורכבות יותר: גרוטאות ממתכת או מכל חומר אחר שצורתן המיוחדת מתירות חותמת מעניינות בחול. הגרוטאות התלת ממדיות, מעודדות את התפתחות המשחק הסימבולי, מעודדות את המשחק המאופיין בדמיון בו הילד משתמש בחפצים שונים כדי לייצג חפצים אמתיים כמו קופסת נעלים המשמשת כסיר למרק. (בקר ודווידי,1998).
בגיל זה הילדים יכולים להרטיב את החול. על המחנכות ללמד את הילדים, מהו סדר פעולות נכון לפעילות זו. המחנכות מלוות את ההדרכה הן בתנועות והן במילים. זוהי דוגמא של תיווך וויסות התנהגות, בה המטפלת מעודדת את הילדים להשתמש במים ליצירת ניסויים חדשים.
על המחנכת, בעזרת הילדים, להותיר בסוף הפעילות את הסביבה החינוכית ה מסודרת מאורגנת ונקיה ליום המחרת. את הכפות יש שים בכלי אחד, את הגרוטאות יש לרכז הקופסא גדולה.
ככל שהמחנכות נהנות מפעילות זו כך, חווית הילד תגדל ותתעצם, משך הפעילות יגדל, הילד ילמד לווסת את עצמו, לערוך ניסויים מדעיים רבים ולרכוש ידע בתחומים רבים.
חשוב לזכור, פעילות בארגז החול אינה חשובה יותר או פחות מפעילות המתקיימת בתוך הגן.

תרומת המשחק בארגז החול להתפתחות הילד

מבחינה סנסורית רוב הילדים נהנים לשחק בארגז החול. יש ילדים ואף מבוגרים שהמגע בחול מגרד את גופם ויוצר תחושה של אי נוחות ותסכול אמיתי. לילדים אילו יש חוסר ויסות חושי, משמע, ילדים הרגישים בין היתר לחול. אוכלוסיה זו מונה 10-15 אחוז, יש קושי נירולוגי, קושי זה מגיע מהמוח. תפקיד המחנכת לעודד את הילד לגעת בחול בהדרגה, להיות סבלנית ואמפטית לתהליך ולהתנגדויות המלוות לו.

מבחינה מוטורית החול מחזק את שרירי הגוף. ילד שעומד בחול צריך להיות מאוזן על מנת שלא ייפול. ההליכה על החול מחזקת את השרירים ומלמדת את הילד להתהלך ביציבות. המשחק בחול מאפשרת חיזוק את השרירים הקטנים של כף היד והאצבעות ואף מחזק את שרירי חגורת הכתפיים. שרירים אילו משפיעים על היכולת של הילד לאחוז חפצים קטנים כמו עפרון, מספרים, צבע ולבצע פעולות של ציור וגזירה בקלות רבה.

מבחינה רגשית עפ"י מאלהר הילד מתחיל תהליך תרגול של התנתקות רגשית מאמו (ספרציה) ובניית אישיות עצמית משלו (אנידוידואציה). לשם הצלחה בתהליך זה, הילדים לקראת גיל שנתיים עוסקים במשחקי תרגול כמו ריקון ומילוי חול מכלים שבארגז החול. המשחק בחול בפרט, המווסת את רגשותיו של הילד ומרגיע אותו בתהליך מורכב זה, וריקון ומילוי הגרוטאות מחול, מסייעים לילד להצליח בבניית אישיות בטוחה בעצמה ובאחר.

מבחינה חברתית החל מגיל 3 ילדים מתחילים לשחק אחד עם השני משחק סוציודרמטי, משחק בו הילדים משחקים בשיתוף פעולה משחקי תפקיד כמו 'משחקי אבא ואמא'. הם מכינים קציצות, עוגות וכל העולה על רוחם. הם רבים אחד עם השני ולומדים אף לפתור קונפליקטים אחד עם השני.

מבחינה קוגניטיבית הפעילות בחול מעוררת דמיון וחשיבה יצירתית. עצם העובדה שהחול יכול להשתנות ולהתאים למגוון רחב של כלים מעוררת חשיבה ויוצרת למידה של מושגי יסוד וחוקי טבע. כשהילדים מעבירים חול מכלי רחב לצר הוא לומדים את חוק שימור החומר, כשמוסיפים לחול מים הם רואים מה קורה לחול שהוא נרטב, שוקע ומשנה את התנהגותו ועוד ועוד…

אני מזמינה כל הורה וכל איש חינוך לעודד את הילדים לשחק בחול.
לעיתים החול מרתיע כי הוא נתפס בעיני אנשים מסוימים כ'לכלוך', אך כאמור לעיל, יתרונות רבים לו. הורים יקרים, אני קוראת לגני הילדים להשתמש באמצעים הקימים לשמירת החול נקי והגייני,
ולהורים אני קוראת לשלוח את הילדים לגני ילדים בהם יש חול.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן