3 רעיונות מוצלחים ללמד את ל"ג בעומר בגן הילדים

פעוט בין שנה וחצי יכול ללמוד על ל"ג בעומר לפני שראה את המדורה? …אז זהו שלא!
ולמה לא? כי פעוט שמעולם לא ראה מדורה, לא הרגיש את עוצמת האש, לא הקשיב לפיצפוצי האש, לא הרגיש את חום להבות האש… לא מכיר ולא יודע מה היא מדורה.

הדבר דומה למקרים אחרים בהם אנחנו מלמדות את הפעוט דבר חדש. בחורף למשל מלמדים על פירות הדר, ולכן אנו נראה לפעוט את התפוז, נאפשר לו לגעת, להריח, לטעום. לא נביא תפוז מקרפ או מנייר צלופן.

כשאנו מאמינות בדרכי הוראה שאומרות שיש ללמד מן מוחשי אל המופשט, קיים קושי ביצירת למידה משמעותי בנושא ל"ג בעומר.

אז מה עושים?

  1. אפשרי לפעוט לראות את האש (ולא את המדורה). במידה ובחרת להדליק אש, יש כמובן לנקוט בכל כללי הזהירות הרלוונטיים.
  2. יש לקחת בחשבון שמכיוון שהפעוט לא ראה מעולם מדורה, לא רלוונטי לבחור שירים, דקלומים או סיפורים הקשורים למדורה. למה הדבר דומה ? נניח ובחרנו ללמד על הסביבון כסמל מרכזי בחג החנוכה. ראשית אנו נביא את הסביבון לגן. יתכן שניצור סביבונים מקרטונים, קרפ ואולי גם מצלופן… נשיר שירים על הסביבון, נדקלם דקלומים ואף נכין לוח תוכן על הסביבון, אך בשונה מהמדורה, הילד באמת ידע מה זה סביבון. ולכן, יש לעסוק בנושא של ל"ג בעומר רק אחרי שהילד נחשף לסמל שאותו את בוחרת ללמד ( אש/מדורה).
  3. אם בכל זאת נרצה ללמד על המדורה אך לא נרצה להדליק אש, ניתן יהיה ללמד עליה רק אחרי ערב ל"ג בעומר.

אני יודעת, הרעיון ללמד על המדורה אחרי החג בוודאי נשמע מוזר… אך אם אנו בוחרות להסתכל מתוך עיניו של הפעוט בלבד ובונות תוכנית לימודים המתאימה לצרכיו, יש לקחת תמיד בחשבון את ההכרות והחשיפה של הפעוט לנושאים שנבחר ללמד.

אני יודעת, הדרך בה אני מציעה ללמד ל"ג בעומר לפעוטים נשמעת לא שגרתית, (ללמד אחרי החג?….)  וזה בסדר שלא כולן חושבות כך, ולא כולן יסכימו.

עם זאת, בכל זאת אציע לכן לחשוב על הדברים ולשקול אותם בחיוב.

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

 

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן