תוכנית לימודים לסתיו לגילאי 0-3 – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

תוכנית לימודים לסתיו לגילאי 0-3

במהלך שנת הלימודים בגן, בצמוד ללוח השנה העברי יש אינספור הזדמנויות נפלאות ללמידה: חגים, אירועים ועונות השנה.
והנה אנחנו בסתיו, והשיר “כבר נושרים העלים בשדרות וגנים, כבר רוכבות במרום שיירות עננים..” מתנגן לי בראש, ולפתע אני מזהה בעיה…

את רוצה ללמד את הילדים על הסתיו ? ….. איך נעשה זאת, אם הסתיו עדיין לא לגמרי כאן? ילדים בגיל הרך, למדים אך ורק מן המוחשי אל המופשט.

תרצי ללמד את הילד על פירות הדר ? הביאי אותם לגן, הילד ימשש, יריח, יטעם, יסחט..וכך ילמד מהם פירות הדר. תרצי ללמד על החורף? הגשם והשלוליות, הקור והבגדים הארוכים יזמנו עבור הילדים את הלמידה הזו. אך כיצד נלמד ילד בגיל הרך על הסתיו, אם –
הנחליאלי עדיין לא הגיע, העלים לא לגמרי נושרים, בשמיים עוד לא ממש רוכבות שיירות עננים, והילדים – בגדי קיץ עדיין לובשים… ?

קשה לילד להבין מהי “עונה”. זה מושג מאד מופשט. אנחנו, המבוגרים יודעים שכל מאפייני עונה הם הם המייצגים את העונה.

אז מה עושים ?
מה שניתן לעשות לעשות לעת עתה, הוא ללמד את מאפייני העונה. דעי, שהילד לומד את המאפיינים והסמלים – ולא את העונה. הוא לא יעשה את הקישור בין הנחליאלי שמגיע בסתיו לבין המושג סתיו, כי מה בעצם ההבדל בין כל ציפור חביבה אחרת שהתיישבה על חלון הגן? וגם אם נאמר לילדים “נחליאלי מגיע רק בסתיו”… כאמור, הם עדיין קטנים מידי בכדי לעשות את ההקשר ללא למידה מוחשית.

מאפייני עונת הסתיו
עלי שלכת
החצב
גינה בגן
חלזון
גשם

על מנת לתרום לקידומו של הילד קריטי לקרוא הנחות יסוד אילו ביסודיות רבה

  1. זכרי שבגילאים 0-3 כל דבר הוא חדש ולא מוכר, גם עבור ילדים שחוו את החג בשנת חייהם הראשונה
  2. הלמידה בגיל הרך תמיד תיהיה מן המוחשי אל המופשט: תמיד מראים לילד את ‘הדבר האמיתי’ .
  3. הילד לומד להכיר את העולם באמצעות חמשת חושיו. כל דבר חדש הוא יכניס לפה, יבדוק את הטעם והמרקם, ימשש, יתחכך. כשהוא יסיים לחקור את ה ‘דבר’ החדש, הוא פנוי “ללמידה על למידה”, כלומר לעשות שימוש עם אותו חומר/חפץ עם חומרים וחפצים נוספים שהכיר.
  4. בכל פעילות עליך לחשוב כיצד לאתגר את הילד ללמידה מרתקת ומעניינת. לדוגמה: הילד הכיר מגוון רחב של בדים (הכללה), ילמד למיין את הבדים עפ”י צבע או אף ברמה גבוה יותר מיון עפ”י בד שקוף ואטום.
  5. יש העביר פעילות בקבוצה קטנה, עד 3-4 ילדים לפעילות של 10 דקות. ניתן לקיים זאת בשעת המשחק בחצר, בכל פעם להכניס קבוצה קטנה של ילדים ולשבת במקום שקט בגן.
  6. מכוון שבגיל זה סף הריכוז של פעוטים נמוך, על הגננת להכין את הפעילות בטרם את מזמינה את הילדים
  7. על תכנית הלימודים להיות תואמת גיל והתפתחות המתבססת על הכרות מעמיקה על הילדים במטרה:
    – לקדם את הילד ביחס לעצמו (ולא ביחס לכלל ילד הגן )
    – לחזק את היכולות האישיות שלו ובמקביל להקנות לו ידע חדש
  8. זכרי, הם “רק ילדים”! לא ניתן ואין צורך “ללמד הכל” הלמידה היא נקודתית ואינה מופשטת. ילד אינו מתעמק במשמעות הלמידה ומה נסתר מעבר לה, אלא מקבל וקולט את המידע שנמסר לו. חשוב בהזדמנות זו לחבר את הלמידה גם למתרחש בבית.

שנתחיל ?                                                                                                                                                תכנית לימודים – מאפייני עונת הסתיו
מטרת על: הילד יכיר את מאפייני העונה
צבעים – חום, ירוק, צהוב,כתום, לבן, אפור, כחול
מושגים רלוונטיים: שלכת, נחליאלי, חצב, גינה, חילזון, גשם
מיומנויות: מיון והכללה
ערכים: שיתוף ושותפות, חברות
מטרת הפעילויות: הכרות מוחשית של הפעוטים עם מאפייני עונת הסתיו

פעילות #1: אני מכיר/ה את עלי השלכת, גילאי חצי שנה עד שלוש
הגננת תניח על הרצפה מגוון של עלים. עלים יבשים בכל הגדלים והצבעים, ועלים טריים בכל הגדלים. הילדים ימששו, יריחו, וישליכו את העלים מהיד אל הרצפה. הילדים הגדולים יותר יכולים לנשוף על העלים. ילדים הולכים ידרכו על עלי השלכת וילדים זוחלים ימעכו את העלים היבשים בידיהם. איזה צליל מפיקים העלים היבשים ? מהם הצבעים של העלים?

פעילות #2: אני לומד להכליל למיין את העלים, גילאי שנה וחצי שנה עד שלוש
הגננת תביא 2 קופסאות ותניח באחת מהן עלה יבש, ובשניה עלה טרי . הציעי לילדים לשים את העלים במקומם, וסכמי: “מה יש בכל קופסה? בקופסה החומה יש עלים יבשים, ובקופסה הירוקה עלים ירוקים” ילדים גדולים יותר יכולים למיין לפי גדלים וצבעים.

פעילות #3: אני מכיר את החצב, גילאי שנה וחצי שנה עד שלוש
החצב הוא פרח מוגן. ניתן להכיר לילדים את החצב, ע”י רכישת חצב פורח, ושתילת פקעת של חצב בגינת הגן (וכך החצב יפרח מידי שנה בסתיו בגינת הגן) .
הילדים יתבוננו בחצב הפורח, הגננת תספר ותצביע על עלי הכותרת הלבנים, על גובהו של החצב. הילדים יוכלו לעמוד בסמוך אליו ולבדוק מי יותר גבוה. לאחר מכן הגננת תשתול את הפקעת עם הילדים בגינת הגן.(יש לציין כי הפקעת רעילה, על כן אין לאפשר לילדים לגעת בה) הילדים יחפרו באמצעות הידים באדמה הרטובה ויחדיו יכינו גומה, הניחו את הפקעת בגומה וכסו אותה. ספרי לילדים שכאן יצמח חצב גבוה ולבן.

פעילות #4: אני מכין גינה בגן, גילאי שנה וחצי עד שלוש
הגננת תצא עם קבוצה קטנה של ילדים לחצר הגן לחפש מקום מתאים לגינה. המקום צריך להיות חשוף לאור השמש, מקום שאינו מפריע למשחק, שנוח לגשת אליו.
ניתן להכין כמה גינות קטנות עבור כל קבוצת ילדים. ניתן לתחום את הגינות עם שיפודי במבוק עליהם מתוחים סרטים בצבעים שונים- עבור כל קבוצת ילדים.
הילדים ישקו את האדמה יגרפו את ויעדרו גומות באמצעות כלים מפלסטיק. הילדים יחפרו גומות באמצעות כלי הפלסטיק או הידיים, וישתלו בתוכן זרעים (ניתן לשתול שעועית, עדשים, זרעי עגבניות וכיו”ב) הגננת תציין את האדמה הרטובה והחומה, את הבוץ הרך, ואת הריח של האדמה הרטובה. האם ידיהם של הילדים נצבעו כתוצאה מהמגע עם הבוץ ?
מידי יום צאו ובדקו האם הזרעים נבטו .

פעילות #5: אני מכיר את החלזון, גילאי חצי שנה עד שלוש
במידה והצלחת למצוא חלזונות, הביאי אותם לגן הילדים, או לחלופין, במידה והגן נמצא בסביבת טבע ירוקה, נסו למצוא אותם יחד. את החלזונות ניתן לשים על השולחן במשטח רטוב, ולהניח לידם עלי חסה. הילדים יתבוננו במתרחש. החילזון מכניס ומוציא את ראשו מהשבלול ? מי מהילדים רוצה שהחילזון יזחל על כף ידו ? ניתן להניח את החלזון על בריסטול שחור ולראות את השביל המבריק שהוא משאיר אחריו. ספרי לילדים שהחלזונות קטנטנים, ולכן עליהם לנהוג עימם בעדינות רבה. לטפי את השריון ודברי בקול רגוע ושקט.
מי יכול לזחול כמו חלזון ? הציעי לילדים לזחול על גחונם. מי יכול ‘להשתבלל’ כמו שבלול? הראי לילדים כיצד הם יכולים ‘להשתבלל’. מי יכול להראות זוג מחושים על הראש ? הראי לילדים כיצד באמצעות אצבעותיהם הם יכולים ‘לעשות’ מחושים.

פעילות #6: אני מכיר את הגשם, גילאי 3 חודשים עד שלוש
יורד גשם? אפילו טפטוף? צאי עם הילדים לחצר. תני לילדים להרטב, להריח את הגשם ולהקשיב לצליל שהוא מפיק. הסתכלו אל השמים. מהו הצבע של השמים כעת ? הציעי לילדים להושיט ידיים קדימה ‘לתפוס’ גשם ולטעום אותו. איזה טעם יש לגשם ?
הילדים ישמחו לאסוף גשם באמצעות כלי המשחק שבחצר הגן. אם הצלחתן לאסוף מי גשמים, אפשרו לילדים להשקות עמם את הגינה.

פעילות #7: שירים, דקלומים ומשחקי אצבעות
את השירים והדקלומים ניתן לשלב בפעילויות המוצעות מעלה. לדוגמא, “גינה לי, גינה לי” כאשר שותלים בגינה, “גשם גשם משמים” כאשר יורד גשם, “נחליאלי קטן” כאשר רואים נחליאלי, וכיו”ב
כמו כן, ניתן לשיר ולדקלם כחלק ממפגש, או כחלק מפעילות בקבוצה קטנה .

שיר הגשם
מילים: לאה גולדברג
לחן: יואל ולבה

בואו עננים,
הבו גשם לגנים
טיפ טיפ טיפותי גשם, גשם בשדותי
לשיבולת לאילן
ולפרח הקטן
שבגן
חצב
זקוף ולבן,
פרח החצב,
פתח הענן בזמר טפ טף.
נשם חילזון את ריח הגשם,
מיהר ויצא אל הדשא.
חיל חיל חילזון
מילים:אריאלה סביר
מי הולך ולא בחיפזון
מי לכל מקום נושא עימו שיריון
מי יוצא החוצה לחפש מזון
מי הוא זה מי הוא זה

חילזון
חיל חיל חילזון
לה לה חילזון
מי רוצה אליו לגשת
חיל חיל חילזון לה לה חיזלון
באו לראותו אחר הגשם .

השבלול
מילים: מלכה שידלובסקי
שלום אני הוא השבלול.
היום אצא לי לטיול.
אוציא מחוש ועוד מחוש,
מהקונכיה אוציא לי את הראש.
טיף טיף טיף טף
כמה טוב לי שאני נרטב
טיף טיף טיף טף
כמה טוב לי כשהגיע סתו.

נחליאלי קטן
מילים ולחן: עממי
נחליאלי קטן ראיתי בגן,
זנב לו ארוך ויפה.
סינר קטן שחור על החזה
לא ניתר לא קפץ,
רק רץ רץ רץ רץ רץ 2X

ענן אחד קטן
מילים: שגיב בר
ענן אחד שט לו בשמים
היה קצת עייף עצם את העיניים
ענן שני שט לו בשמים
היה קצת עייף
עצם את העיניים
לפתע נפגשו ענן ועוד ענן
מצח למצח בום
ברד ירד אל השמיים
ורעם חזק מחריש אוזניים
וטיפ טיפ טף טיפות של מים
גשם גשם משמיים
גשם משמיים.

לְאַט-לְאַט מַהֵר-מַהֵר
מילים: מירי צללזון

חִילָזוֹן יוֹצֵא..
מֵצִיץ… וְנָח.
מֵצִיץ.. וְנָח.
לְאַט כָּל-כָּך!
חִילָזוֹן זוֹחֵל..
אוֹכֵל… וְנָח.
אוֹכֵל.. וְנָח.
לְאַט כָּל-כָּך!
אֲבָל, אֲבָל,
כְּשֶׁהוּא נִבְהָל –
מַהֵר-מַהֵר
הוּא מִסְתַּגֵּר
בַּקּוֹנְכִיָּה..
כְּלֹא-הָיָה!

בא הסתיו
מילים:מירי מאיירס
לחן:ליאורה שלזינגר

עננים, עלים נושרים
בשמים ציפורים
ופורח החצב
בא סתיו
טיף טיף טף טיפות של מים
על הראש על הלחיים
על הבטן על הגב
בא סתיו

 

למידה מהנה ומועילה !!

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

Leave a Reply

מאמרים