רעיונות לעבודה עם שולחן מים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

רעיונות לעבודה עם שולחן מים

עונת הקיץ בעיצומה ומה יותר מתאים מאשר משחקי מים?
אין פלא שכל הילדים נמשכים אל פעילות המים. גופו של העובר בא במגע עם המים כבר מראשית היווצרותו וכבר בגיל צעיר התינוקות מפיקים הנאה בשעת האמבטיה היומית ונמשכים למשחק במים. מדוע? כיון שהמשחק במים מאפשר להם התנסות בכל הרבדים : הרגשי, החברתי המוטורי, הסנסורי והקוגניטיבי.
כיצד בא לידי ביטוי ההיבט התחושתי- תנועתי?
הילדים פועלים בקליטה רב חושית וההתנסות במים מאפשרת לו להפעיל את כל החושים: הילד חש את המים בגופו, הוא מסתכל בשינויים במים, הוא חש את תנועותיו במים, הוא מפעיל את חוש שיווי המשקל, הוא חש את הטמפרטורה, הוא טועם את המים, הוא שומע את רחשי המים.
כיצד בא לידי ביטוי ההיבט הרגשי- חושני?
הילדים יוצרים הנאה חושנית מהפעילות במים ומוטיבציה לחקירה וללמידה. ישנם ילדים שהפעילות במים מרגיעה אותם ומאפשרת להם פורקן ממתחים פנימיים. אצל ילדים בעלי סף ריכוז נמוך עשויה הפעילות במים לסייע להגברת כושר הריכוז שלהם. אנחנו מניחים שישנם ילדים שהפעילות המהנה בחומרים רטובים מקלה עליהם את הדרך לקראת השליטה בסוגרים.
כיצד בא לידי ביטוי ההיבט החברתי?
כאשר הילדים פועלים מתוך סיפוק חושני הם מוכנים לקבל תביעות חברתיות, לשלוט על תנועותיהם ולהתחשב בזולת.
תפקיד המטפלת הוא ליצור לילדים בכל גיל את התנאים המתאימים לפעול בקבוצה תוך סיפוק חושני מירבי ומודעות לגבולות. –
כיצד בא לידי הההיבט הקוגניטיבי?
פעילות המתוכננת במים נותנת לילד הזדמנות להתנסות ולחקור את המים באופן שיטתי, לחולל בהם תמורות ולתפוס שוב ושוב את התוצאות של פעולותיו, על מנת לבנות בהדרגה את המושג "מים" ולגלות תכונות נוספות.
הילד מתנסה במים זמן רב לפני שהם מוגשים לו כפעילות מיוחדת. האמבטיה היומית אינה פעילות ניקיון בלבד, כשם שהארוחות אינם באות רק להשביע את הרעב. בשנת החיים הראשונה קשורה ההתפתחות הקוגנטיבית של הילד קשר בל יינתק בפעילויות היום יומיות של שגרת החיים.
באמבטיה הילד רואה ברז פתוח,ברז סגור וברז מטפטף, פעם ניתזים עליו מים, הילד דופק בידיו ורגליו ומתיז על עצמו מים ועוד…
רגעים אילו השזורים בשנת החיים הראשונה אינם זקוקים למערך פעילות מיוחד. ניתנת הזדמנות לפעילות אינדוודואלית בתחום הקוגנטיבי.

פעילות במים לתינוקות עד גיל 1.3
בשלב הראשון, בו הילדים עדיין לא הולכים, מתקיימת הפעילות במים על רצפת המרפסת או החצר. בחורף רצוי לאפשר לילדים להתנסות במים באמבטיה החמה.
מערך הפעילות במים לתינוקות צריך להיות פשוט ככל האפשר, בלי נוהלים שעל הילדים לזכור. לדוגמה:
מטפלת של שישה ילדים בני עשרה חודשים, שכולם ידעו לזחול ולשבת, אך אף אחד מהם לא הלך עדיין, מספרת: "ערכתי במרפסת גיגיות עגולות כמספר הילדים. באמצע העמדתי גיגית מרובעת ובה אביזרים וצעצועי מים שונים. השארתי את הילדים לבושים בטיטולים בלבד וכולם זחלו החוצה למרפסת. אחד מהם נכנס מיד למים הרדודים שבגיגית ונהנה לדפוק במים. כולם הכניסו את ידיהם למים ונהנו. לאט לאט התחילו גם הם להיכנס למים ויש שעברו מגיגית לגיגית ולפעמים ישבו שני ילדים בגיגית אחת. רק ילדה אחת עסקה כל הזמן בארגז האביזרים וחילקה פריטים לכל הגיגיות".

פעילות במים לפעוטים 1.4- 2
עם התפתחות השליטה המוטורית של הילדים, מתחלקת הפעילות במים לשני סוגים:

א. רענון ופעילות מוטורית של כל הגוף במים, כמו בבריכה.
ב. התנסות במים בשילוב אביזרים שונים, בעמידה ליד מתקן מוגבה המכיל מים.

ההתנסות ליד מתקן מים מתאימה לילדים מפותחים מבחינה מוטורית, שיש להם אפשרות להשתכשך באופן קבוע בבריכת מים לפעוטים. אם אלה ילדים שכבר התחילו לעסוק בפעילות קבוצתית בעלת נהלים קבועים, יכולים ליצור להם מערך של פעילות במים הקשור בנהלים פשוטים ככל האפשר.
הפעוטים עובדים בעמידה ליד מתקן המים ואינם נכנסים לתוכו. זהו נוהל עליו המטפלת עומדת. אם מתקן המים מוצב על רצפת מרצפות, כדאי לפרוש מתחתיו שטיח סופג לבל יחליקו הפעוטים.
סל האביזרים לפעילות במים מכיל:
מיכלים למילוי והרקה, עשויים מחומרים שונים, בעלי צורות שונות וצבעים שונים, צינורות, שפופרות ומשפכים, ספוגים, מברשות ומטליות, בקבוקים שקופים ואטומים.
הפעולות אותן מבצעים הילדים תוך כדי התנסויותיהם במים, הולכות ונעשות מגוונות:
מוזגים, שואבים, יוצקים, מטפטפים, ממלאים, מרוקנים, סופגים, סוחטים, שואפים, נושפים, מציפים, משיטים, מזרימים וכו'.
אם הילדים רוצים להכניס למים פריטים שלא מתכולת התיבה של אביזרי המים, עליהם להגיד למטפלת, כמו לדוגמה הילד שרצה להכניס קליפה של אבטיח כדי לראות אם היא צפה או שוקעת.
העיסוק במים, שהוא לכאורה רגיל ומוכר, עוזר לילד להתרכז ולתפוש חידושים והפתעות:
יש בקבוק שצף ויש בקבוק ששוקע,
מכל מיכל זורמים המים כלפי מטה,
לתוך בקבוק מלא מים נכנסה בועת אוויר,
מצינור מכופף, המים לא יוצאים.
מומלץ לחלק לילדיה באמצע הפעילות חומר נוסף כגון קוביית קרח או פיסת צמר גפן, כדי להאריך את ריכוזם.
פעוטים עשויים לבלוע מים תוך כדי הפעילות לכן אין להוסיף למים סבון או צבע מאכל.
בשעת הפעילות המטפלת ממלילה עבור הילדים את פעולתם ("אתה נשפת בצינור לתוך המים") ואת תפישתם ("בועות אוויר מבעבעות במים"). לפעמים היא מעודדת אותם לגוון את פעולתם ("נראה מה יקרה אם תנשוף יותר חזק") ומנסחת את הקשר בין הפעולה לתוצאה ("נשפת חזק חזק ויצאו הרבה בועות").

פעילות במים גילאי 2-3
כאן הפעילות במים יכולה להתבצע בשני מערכים נבדלים בהתאם להתפתחות הילדים ולשינויים במבנה היום:

א. פעילות קבוצתית במתקני מים מתקיימת לפי תנאי האקלים – בקיץ בחוץ ובחורץ בפנים, במים חמים ובלבוש מתאים.
ב. התנסות בשולחן מים בתוך הגן בשעת הפעילות החברתית.

הפעילות בשולחן המים בתוך כותלי הגן דורשת מן הילדים התמצאות ושליטה עצמית. המטפלת לא יכולה להיות צמודה אליהם ולכן אפשר להוסיף בשולחן המים רק בגן בו רכשו הילדים הרגלי פעילות ומודעות לגבולות.
האביזרים לפעילות במים, הנשמרים במיכל או במדף מיוחד, הולכים ונעשים מגוונים:

  • כלי מזיגה – כוסות, קנקנים, בקבוקים, מצקת.
  • כלי העברה – משפכים, צינורות, חלקים ממכונת חליבה.
  • כלי טפטוף – מסננת, מזלף, מזרק.
  • כלי ניקוי – מברשות שונות, מטליות.
  • דברים סופגים – ספוגים שונים, צמר גפן.
  • דברים צפים – פקקי שעם, קוביות עץ, נוצה, כדור.
  • דברים שוקעים – אבנים, חלקי מתכת.

בגיל זה הילד כבר מכיר את המושג הראשוני של מים. מושג המים שלו הולך ומתרחב ומתווספות לו תכונות חדשות בהתנסויותיו החוזרות ונשנות בשולחן המים, וביצירת הקשרים ביניהן לבין התנסויותיו בטיול, חול ובחצר. בהתנסות בשולחן המים לומד הילד ללמוד וזו מה שצריכה להיות מטרת העל של כל הפעילות בילדות המוקדמת.

לסיכום, המים מאפשרים משחקים רבים :
מילוי, שפיכה, התזה, ערבוב, משחק בספוגים, קצף, קוביות קרח, ומה לא ?!
משחקים מהסוג הזה מעודדים ומאפשרים חקירה ולמידה תוך כדי הנאה מרובה עבור הילדים. הם ילמדו למשל מה יצוף על פני המים ומה ישקע, יחושו משקל של ספוג כבד ממים וילמדו לסחוט אותו ולרוקן את משקלו,
יחושו על גופם תחושה של בגד רטוב וקריר, ילמדו את מרקם הסבון החלקלק, והספוג המחוספס.
ילדים מסוגלים לשחק במשחקי מים שעות- אם רק ניתן להם. למים כידוע, יש סגולה נוספת-רוגע.

ביבלוגרפיה – חומרים מיקצועים של מלכה האס

רוצה ללמוד עוד על עבודה על ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

כתיבת תגובה

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים