פרמידת הצרכים של מנהלת גן ילדים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

פרמידת הצרכים של מנהלת גן ילדים

לאורך השנים בהם אני עובדת, מייעצת, מרצה בפני מקימי ומנהלות גנים, גננות וצוותי חינוך, אני מביטה לתוך פניהם ומחפשת בלהט את המבט, את שפת הגוף שתדבר אלי ותגלה לי אם הם מרוצים ממני.
החיפוש אחר הפידבק נובע מצורך לקבלת אישור על התרומה שלך, על העשייה שלך. אם לאורך משך השנים הייתי עובדת מבלי לקבל את האישור מהאנשים עבורם אני עובדת, המוטיבציה היתה מתפוגגת .
הצורך לפידבק, לתשבחות, קיים בטבענו כבני אדם. כבר מגיל רך מאד, אנו מחפשים את האישור, החיוך, מחיאות הכפיים מאמא ואבא כשעשינו משהו טוב. החיזוקים הינם חלק מתהליך הנקרא "התניה הקלאסית". התהליך מראה שחיזוק מלמד אותנו מה לעשות וכיצד לעשות אותו. באם קיבלנו חיזוק אנו נחזור על המעשה ובאם לא קיבלנו, כנראה שנשנה אותו עד שנצליח לקבל חיזוק.
על פי פירמידת הצרכים של מאסלו, חיזוק בצורת תגמול כספי משרת את הצרכים הפיסיולוגיים הבסיסיים שלנו (סיפוק הרעב והצמא, קורת גג לסיפוק צרכים הקשורים בחום וקור וכו' ) .
לפיכך, אם צרכינו הפיסיולוגיים אינו מסופקים ( אין לנו בית, המצרכים במכולת יקרים לנו וכו'..) ובמקום העבודה שלנו :
לא נקבל תגמול כספי מספק – משכורת נמוכה
+
כן נקבל פידבקים חיוביים מאד, הערכה ואהבה
=
המוטיבציה לעבוד קשה, ליהנות, להיות יעילים ולחוש מימוש עצמי תהיה נמוכה משום, שאנו עדיין מנסים לספק את הצרכים הפיזיולוגיים שלנו ואיננו פנויים לסיפוק יתר הצרכים בפירמידה.

לאומת זאת, באם צרכינו הפיסיולוגיים כן מסופקים, תגמול כספי אפילו גבוה, אך ללא תגמול רגשי של הערכה וכבוד, לא יספק את הצרכים הקשורים בזהות ואהבה, בכבוד והערכה ובמימוש עצמי והמוטיבציה תרד.
לפיכך מנהלת גן המרוויחה רווחים טובים מאד עשויה בכל זאת לחוש חוסר מוטיבציה אם היא איננה מקבלת פידבקים חיוביים המביעים הערכה, כבוד ואהבה מצד ההורים, הצוות והילדים.

אני מוצאת שאני זוכה לגילויי הערכה רבה מצד לא מעט מלקוחותיי וללא ספק, הערכה זו ממלאה אותי בתחושות עצומות של סיפוק מהעשייה, של מימוש עצמי, של תרומה לקהילת גני הילדים במדינת ישראל בכלל וגני הילדים הפרטיים בפרט.
נפגשתי עם מנהלי גנים רבים במשך השנים שסבלו מחוסר מוטיבציה עקב צרכים בלתי מסופקים. הם חשו שאינם שייכים לעסק בו הם בחרו, הם חשו שיש חוסר כבוד כלפיהם גם כשהם עבדו עד שהתישו את עצמם ובהחלט חשו חוסר מימוש עצמי למרות שחתרו לשם בעקביות ובאומץ לב.
מנהלי גנים העומדים בראש פירמידת הגן ניצבים בחזית, בשורה הראשונה וסופגים את כל המהלומות. צוות הגן באם אינו מרוצה, שחוק ובלתי מסופק, מגיב בחוסר יעילות ובהפצת אוירה שלילת בגן ומחוצה לו. הורים בלתי מסופקים, חרדים או חסרי וודאות עשויים להגיב בשאלות ביקורתיות, בדרישות בלתי הגיוניות ובתלונות ישירות ואף אמוציונאליות ולעיתים מתאחר מאד להגיע הקרדיט החיובי.
מנהלי גנים רבים הקימו את הגן דווקא במטרה לספק את כל הצרכים בפירמידה, את צרכיהם הפיסיולוגים באמצעות רווחים כלכליים, את קיומם הפיזי, את הצורך לחוש שייכות, זהות ואהבה כבעלי העסק עצמו, את הצורך לכבוד ולהערכה ובהחלט מימוש עצמי. עם זאת, ניהול לא תקין של הגן עשוי לנפץ את הפירמידה לחלוטין.
ניהול גן ילדים הוא עסק עמוס בתשבחות פוטנציאליות מצד הצוות, הילדים וההורים. ביום בו קיבלת חיבוק אוהב מילדי הגן, ביום בו קבלת מילת הערכה כנה ועמוקה מצד סייעת מרוצה, ביום בו קיבלת מילת תודה מלאה באנחת רווחה, שלווה וביטחון מצד אחת האמהות בגן יכול כתגובת שרשרת, להעניק לך תחושת סיפוק לכל אחד מהצרכים.
כפי שכל אמא המגיעה לגן רוצה לשמוע לא רק הערות על בעיות שהיו עם הילד היום בגן, אלה גם תשבחות על החוכמה שלו, על החברותיות שבו, על דברים נפלאים שהוא עשה היו, דברים המעידים ומאשרים את הצלחתה כאמא,
חשוב שגם את תראי את הטוב במעשיהם של הסובבים אותך ולא תאטמי מפניהם מחשש לשמוע דברים שליליים נוספים, תחושה שתוביל למערכת יחסים קרירה עד כדי ניתוק.
מכל הערה שלהם תוכלי לחוש תחושה של ביקורת או לקחת אותה למקום של למידה וצמיחה.
משובים ושיחות יזומות הם אמצעי למידה חושב מאד בו תוכלי, בין השאר, להפריך שמועות ולקבל תחושה של העצמה על שקידמת את הגן בכלל ואת ילדיהם בפרט, מהמקום בו הוא נמצא.
בדקי את עצמך ואת המוטיבציה שבך. באם המוטיבציה שלך ירודה ואינך מרגישה תחושת מימוש, בדקי מתי לאחרונה קיבלת מילת עידוד מצד הצוות, מצד ההורים ומצד הילדים ואם לא תנסי לעשות עם עצמך חשבון נפש ולהבין מדוע.
אם אינך חשה תחושת מימוש אין זה אומר שאינך אשת חינוך או עסקים מצוינת, זה רק אומר שאת צריכה לבדוק וייעל את ניהול הגן עד שתקבלי פידבקים חיוביים. כשתגיעי לשם, תחושה נפלאה שתציף אותך ושוב תחושי שייכת לעסק בו בחרת.

אתכם לאורך כל הדרך
מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים