מכל מלמדיי השכלתי וניצלתי – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

מכל מלמדיי השכלתי וניצלתי
כל הורה וודאי יזדהה עם התחושה שבה הלב מתכווץ כשאנו רואים את ילדינו עושים טעות, נופלים וחשים כאב. והאם הזהרנו אותם ?? אכן, הזהרנו, הסברנו והזהרנו ועדיין נאלצנו לראות אותם עושים את הטעות ומתמודדים עם משהו שכה ניסינו לחסוך מהם .
לבסוף התוצאה היתה זהה. הם למדו שלא לעשות את המעשה בין אם באמצעות הקשבה והפנמה ובין אם בדרך של ניסוי וטעייה. עם זאת, השאלה הנותרת היא, מה ההשלכות של הטעות שנעשתה?

בחיים, לאורך כל הדרך, עומדים מולנו ולצדנו אנשים רווי ניסיון וידע, בעיקר ניסיון, והם מנסים להעביר לנו מניסיונם. לעיתים אפילו, הפרה רוצה להניק יותר מאשר שהעגל רוצה לינוק.
ההורים מנסים להסביר,לדבר, לבקש, לדרוש, לשכנע, לאסור ואף לכפות את ניסיונם על ילדיהם בתקווה שלא יצטרכו לומר "אבל אמרתי לך…., ידעתי כבר שכך יקרה …." .
תחשבו…. אלו ילדים מושלמים ומוצלחים היו לנו אילו רק היו מקשיבים לעצות שלנו, העצות המבוססות על הניסיון החיים שלנו. כל אותם הורים שלא מספיק למדו בבה"ס והתעסקו באינטראקציות חברתיות, ימליצו לילדיהם ללמוד ולשקוד אפילו על חשבון זמן עם חברים.
אותם הורים שתמיד רצו לחיות חיי זוהר ותהילה ולא ממשו את רצונם, ימליצו לילדיהם ללמוד בבתי ספר לאומניות הבמה ולהשקיע מזמנם באודישנים וחדירה למסכי הטלביזיה.
למעשה, הדור הבא שיקשיב ויישם את כל עצותיהם של הוריו, יהיה כל מה שהדור הקודם רצה להיות.
לעיתים ניסיונם של המנוסים והחכמים מאיתנו, יכול לנטרל את האינדווידואל שבנו ולמנוע התנסות עצמית שזוהי הדרך הטובה ביותר לצבור ניסיון לצד הידע ולהפנים ממקור ראשון .
ואולם, ניסיונם של המנוסים, לעיתים איננו מנוצל כפי שניתן ונכון יהיה לנצלו.
מנהלי גנים וגננות הינם אנשי חינוך שהכלי המשמעותי ביותר שלהם הוא הסטטוס שלהם כמודל לחיקוי בחיי הילדים. הילדים יחקו את התנהגותם המבוססת על ניסיון החיים, על הערכים הטמועים בהם, על ההרגלים האוטומטים הבאים לידי ביטוי אפילו בשפה המדוברת ובשפת הגוף.
מנהלי גנים וגננות נתקלים בדילמות יומיומיות ולעיתים פותרים אותם בשיטת הניסוי והטעייה.
הטעויות העסקיות והחינוכיות של מנהלי גנים עשויות לעלות באובדן ילדים והורים בתהליכי ההרשמה לגן, בהשלכות ארוכות טווח על ילדי הגן ובהרבה כסף. הבעיה המרכזית כאן, שבגן אין הרבה זמן!

שיטת ניסוי וטעייה היא אולי יעילה עבור ילדי הגן אך היא איננה יעילה למנהלי הגן, מרבית העשייה החינוכית והעסקית צריכה להיות מבוססת על תוצאות מוכחות, על מחקר על הרבה ידע ובעיקר על ניסיונם של אחרים.
גננות בונות תכניות לימודים פדגוגיות בהתבסס על ידע וניסיון שצברו. במהלך השנה הן עדיין ניגשות להשתלמויות פדגוגיות המכילות ידע שנצבר בהתבסס על מחקרים מדעיים מוכחים. גננות מעבירות תכניות לימודים שאינן אינטואיטיביות, הן בוחרות שירים על סמך ידע מחקרי המגדיר אילו שירים מתאימים לאילו גילאים ולאילו תקופות בשנה.
ועם כך, גננות המנהלות גני ילדים, באותה מידה, אינן יכולות לנהל גן ילדים באופן אינטואיטיבי. עבודה עם לקוחות הגן – ההורים, מצריכה ידע מעמיק פסיכולוגי ועסקי המבוסס על מחקרים מוכחים. הניהול האדמיניסטרטיבי, ניהול הכספים גם הם צריכים להתבצע תחת שיטת עבודה ואף תכנית המובילה לתוצאות. ניהול צוות הוא בכלל תורה שלמה ובגן הילדים ניהול צוות הופך למורכב אף יותר וניהולו באופן אינטואיטיבי יכול ליצור השלכות של צוות לא יציב ובכך לטלטל את הגן עם כל תחלופת איש צוות.
ניסיון וידע של אחרים, עמיתים למקצוע ומומחים יכול להפרות מנהלים, לכוון אותם ולייעל את פעילותם. לא בכדי, בכל עסק ובארגונים גדולים, מנהלים יושבים לצד מנהלים אפילו באותן סביבות עבודה על מנת להפרות אחד את השני. מנהלים הולכים להרצאות הניתנות בידי מנהלים ותיקים אחרים. מנהלים יוצאים להדרכות באופן קבוע על מנת להעשיר אותם בכלים ניהוליים.
מנהלים המגיעים לגן וניגשים לסדר היום ללא תכנון מוקדם, ינסו לעבור את היום ויפגשו המון טעויות בדרך. גודש הטעויות היומיות יוביל לשחיקה והשלכות בלתי הפיכות.
לא פעם ישבתי מול מקימי גנים ומנהלי גנים שבאו עם הידע שלהם, עם ניסיון עברם והמון רצון ללכת לפי מה שהם מאמינים אך בניהול לפעמים, אמונה לא מספיקה ויש צורך להקשיב ולהפנים ברצון רב עצות של מי שעשה מספר טעויות וראה את ההשלכות במו עיניו.
בניהול, הדרך להשתפר כרוכה בהקשבה מלאה לניסיונם של אחרים בתוספת קשת הערכים הטמועים בנו כאינדווידואלים .
אני מביטה לאחור בעברי המקצועי קצת מצטערת קצת מחייכת על כל הטעויות שיכולתי לחסוך לעצמי אילו לא הייתי מייצרת לאנשים סיבה לומר "אמרתי לך …. ידעתי…"
גם את יכולה לחשוב אחורה על טעויות שהיו נחסכות ע"י ניסיונם של אחרים ואילו דילמות את מתמודדות כיום שניסיונם של אחרים יוכל למנוע טעויות נוספות.
אל תאטמי בניסיון של עצמך, אל תאמרי שאחרים לא יוכלו להוסיף או לשנות למה שכבר למדת, תשאבי בכל דרך אפשרית ידע וניסיון מוכח ותפעלי ממקום זה. הפסיקי לנסות ולטעות, תפעלי לאחר הבנה ותכנון מוקדם וגם את זה, אני מבטיחה לך, שאני ממליצה ממקום של ניסיון אישי מוכח.

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים