חשיבותם של כישורי סדר וארגון בניהול גן ילדים – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

חשיבותם של כישורי סדר וארגון בניהול גן ילדים

חברים!! יולי הגיע!! אני כל כך נרגשת לקראת הטיול המשפחתי שתוכנן מאז שבני הבכור נולד, הנסיעה לטיול מחוף לחוף בארה"ב בקרוון משפחתי מאובזר. אני מרגישה כבר מסוחררת תוך שאני מפרפרת בין כל המשימות בבית ובעסק ועל הדרך אני מנסה לארוז תיקים לכל המשפחה לחודש ימים. מה שמים בתיקים ?? אז תוך כדי שאני משוחחת בטלפון, אני אוספת חפצים ודוחסת אותם לתיקים, תוך כדי שאני מכינה ארוחה במטבח או נוהגת ברכב, אני חושבת היטב ומנסה להיזכר בדברים שחשוב לקחת. אני קמה בבוקר וכל דבר שקופץ למחשבה, אני מיד אוספת ומניחה בתיק.

עוד כמה ימים הנסיעה ואני מביטה בתיקים ואין לי שמץ של מושג מה לקחתי ומה עלי עוד לקחת. הדחף הבלתי נשלט לנסות ולהספיק את הכל לפני הנסיעה, ללא ספק, מוריד את רמת הביצוע ולא רק בגלל מס' המשימות. בשל עומס המשימות, רציתי לחסוך בזמן וכמו קפיץ מתוח, קפצו רגליי במקום לשבת ולעשות רשימה מסודרת של המטלות וסדר עדיפותן, רשימה של כל הציוד שיש לקחת לנסיעה, רשימה של מטלות שניתן להעביר לעובדים, רשימה של מטלות שניתן לדחות לאחר הנסיעה. למעשה העדפתי למלא את הזמן בעשייה ופחות בארגון וחשיבה ובשל כך לא ראיתי את התמונה בכללותה.
ה"לפעמים" הופך אצל מרבית האנשים ובפרט אצלכן, מנהלות הגנים, לתמיד. תמיד יש עומס של משימות, תמיד הלו"ז הוא צפוף עד אפס מקום, תמיד הדחף להספיק את הכל הוא הדחף שהכי מניע אתכן, אין כיס אוויר בין זמנים שרק לפעמים לחוץ לזמנים שתמיד לחוץ, הימים בגן תמיד לחוצים.
והדחף, הרצון והצורך להספיק את הכל, הוא שיכול לחפור את הבור המחכה שיפלו אליו. דווקא אנשים העוסקים במקצוע דינאמי המשלב המון משימות, יוצרים סימפטומים של קשיי קשב וריכוז ולא בשל בעיה נוירולוגית אלה בשל אופי חייהם ועיסוקם. כל המשימות מתחילות ואף פעם לא מסתיימות, כל המשימות נעשות בו זמנית ולא תוך התמקדות בכל משימה בנפרד, חלק מהמדברים החשובים במיוחד לא מבוצעים כי כל הזמן הוקדש למשימות פחות חשובות ובסוף היום התסכול משגע כי על אף כל המאמצים, נראה שלא הספקנו כלום.
ואז לכולם נדמה שהם לקו באלצהיימר כי השכיחה של דברים מקטנים ועד גדולים היא קטסטרופלית, ותחושת האשמה שלא עמדנו בציפיות היא קשה ואז ממש קשה להניח את האצבע על מקור הבעיה.
אילו הייתי מקדישה ולא יותר מחצי שעה של מחשבה לעריכת רשימה מסודרת של כל הדברים שיש לקחת לטיול תוך מיון לפי קטגוריות מחולקות לפי שמות האנשים,
לדוגמא :

שמות בגדים כלי אמבטיה משחקים כלי מטבח נוספים
מיכל
איציק
יובל
שגב

 

רשימה זאת לדעת מה לבקש שכל אחד יאסוף, לרשום ולסמן, בסוף הייתי יודעת בדיוק מה לקחתי ומפחיתה למינימום את הדברים שנשכחו בבית והכי חשוב, על אף תוספת של חצי שעה לביצוע המשימה, הייתי חוסכת אחוז גבוה מהזמן שהייתי מקדישה לחשיבה של על הדרך, איסוף, אובדן של דברים, חוסר שיתוף פעולה מצד כולם בבית ובטוח הייתי מגיעה לטיול ומגלה ששכחתי המון דברים.

הנקודה היא, שכל יום בגן הוא כמו יום לפני נסיעה ארוכה לחו"ל ויש המון משימות לסיים והדרך להיות הכי יעילים מבלי לאבד את השפיות, היא לתכנן בצורה מסודרת ומאורגנת את היום.

נכון, סדר היום בגן הילדים מתרחש מידי יום, לכן ניתן לבנות מבנה אחיד לסדר היום ולהכניס לתוכו את כל השימות הנוספות כמו, שיחה עם הורה, ספירת מלאי של דברי יצירה, קניות מיוחדות, חזרות למסיבת סוף שנה, משימות שאנשי צוות יכולים לעשות בזמן שמתקיים חוג בגן ועוד …
הכינו טבלה מסודרת והכניסו לתוכה את כל המשימות לפי חלוקת תפקידים לכל איש צוות. ניהול הזמן לפי טבלה זו יכול להיות מקסימאלי אם מראש הקצאתן זמן לכל משימה ולקחתן בחשבון גם זמני פציעות . הצעה משלי :

זמן ביום שעה אחרית משימה פירוט על המשימה
בוקר 7:00-8:00 מילי מילי – לקבל את ההורים והילדים המגיעים לגן
 ציפי ציפי – לסייע לילדים על שולחנות העבודה ולסייע למילי בקבלת ההורים והילדים

 

בדרך זו, תוכלו לחלק את התפקידים בצורה יעילה, תוכלו ליצור תחושת ביטחון אצל הצוות שיודע בדיוק מה עליו לעשות. תיצרו תחושה של שליטה בעשייה אצלכן ואצל הצוות ושלא נשכח אצל ההורים שיודעים מה עושים בגן כל יום והתחושה הטובה תעבור גם לילדים.
בסוף היום תחושו נחת כשתצפו בסידור היומי על הטבלה בה כל המשימות מסומנות בו שבוצעו ותדעו שהצלחתן, שאתן מלאות ושולטות במצב וזאת בתוספת של נחת במקום תסכול.
בהצלחה …

שלכן,

מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים