דברים שחשוב לדעת כאשר קולטים עובדת חדשה – מיכל הרפז

מלאי את פרטייך ויועצת לימודים תחזור אליך:

דברים שחשוב לדעת כאשר קולטים עובדת חדשה

מנפץ השגרה הגדול ביותר הוא כניסתו של אדם חדש לחיים שלנו.
זה יכול להיות אדם חדש במשפחה, חבר חדש, שכן חדש, ועובד חדש במקום העבודה .
כמנהלות גן, האם יצא לכן פעם להסתכל על פניהן של הסייעות והגננות באותו בוקר בו מגיעה עובדת חדשה לגן ? ניתן לראות בעיניהן התרגשות מהולה בחרדה וחוסר וודאות .
לפתע נוצר אצלן עניין חדש ורצון לגלות פרטים על אותו אדם. מהיכן הגיע, פרטים על חייו האישיים, ניסיונו בהיסטוריית חייו, מטרות, הרגלים ומבנה אישיות…זהו אדם חדש שעד כה לא ראו ולא הכירו בחייהן ומהיום נפגשו דרכן והן יהפכו להיות חברות טובות או שלא. מה שבטוח הוא שתבנה שם מערכת יחסים ולא סתם מערכת יחסים אלה מערכת יומיומית קרובה, חשופה ומחייבת .

מצחיק אבל כשמגיע אדם חדש למקום העבודה, העובדים הוותיקים חשים שנעשה להם שידוך..
"מהיום תצטרכו להכיר אחד את השני, לחיות אחד עם השני תוך ציפייה מאד ברורה שתסתדרו וביחד כגוף אחד תקדמו את המקום .." בהחלט מרגש אולם מעלה המון חרדות.
חלק מהצרכים שמקום העבודה נותן עליו מענה הוא הצורך החברתי. עם ההתקדמות בגיל, רדיוס מעגל החברים הולך וקטן והחברים הכי קרובים אלינו הם אלה הנמצאים איתנו במסגרות היומיומיות. ברגע שחבר שפגשנו מידי יום בעבודה נפלט מהמסגרת הוא די נעלם מחיינו החברתיים כמו גם, כל אדם חדש שנכנס למקום העבודה יחדור אל תוך המעגל החברתי שלנו.

מאחר ונוצרת מערכת יחסים קרובה בין אנשי הצוות, מתקיימים שם כל אותם האלמנטים המתקיימים במערכות יחסים קרובות אחרות אפילו בתוך מסגרת משפחתית.
אחווה, תמיכה, הכלה וגם תחרות, מאבקים ואף קינאה. במערכת זו אנשי הצוות ישאפו להרמוניה אולם צרכיהם האישיים ואירועי היום עשויים להפר אותה ולעיתים אף לפרק את המבנה האנושי.
צוות במקום העבודה מעניק לאדם החי בו תחושת שייכות, ביטחון, וודאות בשגרה, תמיכה והכלה אולם הצורך שלנו לחוש משמעותיים מצריך מאיתנו להיות ייחודיים ולהרגיש שרואים ויודעים על כל מה שעשינו ותרמנו כאינדווידואל מעבר לתרומת הקבוצה הכוללת בייחוד בחברה המערבית אנדוידואליסטית כמו שלנו.
זה בה לידי ביטוי באנשי צוות ותיקים שלא מוכנים שאיש צוות חדש יבוא ויתעלה על הישגיהם ומעמדם במקום. על אף הרצון שלהם לחבוק אליהם את האדם החדש ולרכוש חבר, הם עשויים להסגר, במקרים קשים אף לנסות ולהכשיל את הקליטה על מנת למנוע את האיום על מקומם.
בדיוק כמו בהגיעו של תינוק חדש למשפחה. הילד הבוגר יהיה מלא בהתרגשות אולם יהיה הרבה יותר מפוחד מאובדן מקומו במשפחה מאשר מרוגש מקבלת התפקיד החדש בחייו כאח גדול.

אז לדינאמיות בהרכב הקבוצה יכולים להיות יתרונות רבים של התעוררות, התרגשות, הכרות חדשה והרחבת המעגל החברתי. בכלל יכולה זו להיות מעיין זריקת מוטיבציה אם השינוי נעשה בצורה נכונה ורגישה.
מצד שני הדינאמיות יכולה להוות סכנה בשל אותו איום הנוצר עבור העובדים הותיקים החוששים על מקומם.

אז כיצד חשוב לקלוט איש צוות חדש מבלי לאיים על העובדים הוותיקים ?

  1. שלב ההחלטה – עוד בשלב ההחלטה להביא איש צוות חדש, חשוב מאד לשתף את אנשי הצוות הותיקים בהחלטה ולהסביר להם בדיוק לאיזה תפקיד הוא מיועד. אם מדובר בסייעת נוספת, חשוב להגדיר בפניהם את תפקידיה בגן דבר שיחזק אצלם את תחושת הוודאות לגבי תפקידם שלהם. חשוב מאד להיות ערניים במקרה ואנו מחפשים איש צוות לתפקיד שאיש צוות וותיק בגן מעוניין בו. במקרה זה יש לבצע עימו שיחה תוך שאנו מבהירים את הסיבות להחלטה ומתאמים ציפיות. אם השיחה הזו לא תתבצע, אותו איש צוות ינסה לסקל את הצלחתו של איש הצוות החדש "שתפס את התפקיד המיוחל" .ניתן לראות סייעת שמאמינה שעל אף שלא קיבלה הכשרה לתפקיד הגננת היא הכי מתאימה זאת בזמן שהמנהלת מחפשת גננת חדשה בעלת תעודה או הסמכה. אם כמנהלת אינך מאמינה שאותה סייעת מתאימה לתפקיד גם אילו קיבלה הכשרה, חשוב מאד שתשוחחי עימה ותראי אם ניתן לתת לה מענה מאחר וקליטת גננת חדשה עשוי להופכה מסייעת נאמנה ובעלת מוטיבציה לסייעת ממורמרת, מתוסכלת וכעוסה.
  2. שלב הבחירה – לאחר שבחרתן את האיש המיועד לתפקיד, חשוב להודיע לאנשי הצוות על בחירתכן, לספר להם מעט פרטים עליו ולהודיע על תאריך הגעתו. חשוב בשלב זה לציין את אנשי הצוות הוותיקים על תרומתם ויעילותם.הרבה מנהלים נוטים בשיחה זו לומר לצוות שהם מצפים מהם לקבל ולתמוך בעובד החדש, שהם מצופים להדריך ולסייע לו בלמידה. בדרך זו הצוות חש שחובת ההוכחה שוב נישאת עליו. הם שיצטרכו להוכיח את עצמם מחדש מול איש חיצוני שיבוא יביט וישפוט. הם חשים שהם נדרשים להעניק לעובד החדש את כל הידע, הניסיון והכישורים שהם רכשו במקום בהמון מאמץ והשקעה. על מנת לא להעניק תחושת "איום" ניתן לומר את הדברים בדרך קצת שונה. ניתן לומר שאנו מקווים שהעובד יצליח להשתלב בצורה חיובית ופורה בתוך צוות העובדים הוותיק והמנוסה, אנו מקווים שהוא יצליח להיות קשוב לאנשי הצוות ולתת להם את התמיכה והגיבוי לה הם ראויים והכי חשוב שאנו מקווים שהעובד החדש יצליח להוכיח את עצמו כראוי להיות חלק מהמשפחה . אם קלטנו עובד חדש, הוא זה שיצטרך ללמוד את האנשים הוותיקים, את ההרגלים, הרצונות, שיטות והרגלי העבודה ולהשתלב במצב הקיים בשאיפה שעם חלוף הזמן והשתלבותו בצוות הקיים בצורה חיובית, יוכל העובד החדש להציע פתרונות יצירתיים ולחלוק עם כולם את דעותיו.
  3. היום הראשון להגעתו של עובד חדש – חשוב להציג את העובד בפורום מלא של הצוות כאשר כל אחד יוכל להציג את עצמו ברמה אישית, תפקידו בצוות, ניסיון וותק .כמו גם, חשוב שהעובד החדש יציג את עצמו בצורה אישית וכאן המלצה מאד קונקרטית לי אליכם – יש לומר לעובד החדש שבהצגתו האישית לא יספר על ניסיונו התעסוקתי הקודם. במקרים אלו הנטייה של אותו עובד לספר על ניסיונו התעסוקתי ממקום של גאווה והעצמה מתוך רצון שיכבדו ויעריכו אותו אולם האפקט הוא לחלוטין הפוך ובמקום הערכה וכבוד נוצרת תחושת איום ואנטגוניזם.
  4. שלב ההכשרה – מבלי להתייחס לדרך המומלצת להכשרת עובדים, חשוב לי לציין רק דבר אחד. יש לבקש מהעובד החדש שבמהלך ההכשרה, הדבר החשוב ביותר הוא להיות קשוב לכל איש צוות והנהלה המעביר לו את המידע. בשלב ההכשרה אמור העובד ללמוד את הדברים כפי שהם נעשים עד כה באופן האוטנטי ביותר ומבלי להתייחס, בשלב זה, לאופנים של התייעלות והוכחה עצמית.

חשוב בכל אחד מהשלבים להודות לצוות על הסובלנות, על הנתינה, התרומה והמקצועיות שלהם בכל התהליך. כמו כן, בכל הזדמנות חשוב לתת להם את התחושה שחובת ההוכחה הינה על העובד החדש שיצטרך להשתלב. כל זאת חשוב שיהיה עם ההבנה שזוהי חובתנו כמנהלות לסייע לעובד החדש תוך שאנו מחדירות תחושת מוטיבציה ולא איום בקרב הצוות לסיוע בתהליך.

בהצלחה,
מיכל הרפז

רוצה ללמוד עוד על עבודה עם ילדים בגילאי לידה עד 3? לחצי כאן

סגור לתגובות.

מאמרים

שעות הפעילות שלנו למענה טלפוני:
ימים ראשון-חמישי בין השעות 08:30-15:30
רחוב שושנה פרסיץ 1 תל אביב
09-7966566
info@m-harpaz.co.il

אודות מיכל הרפז

מיכל הרפז, בעלת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול מערכות חינוך וחמש שנות לימוד הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, גננת ומנהלת מעונות יום בעברה.
מיכל הקימה את מרכז הרפז לפני 15 שנה על מנת לתת מענה לנשות החינוך בגנים הפרטיים בין אם בהתמודדויות מורכבות עם ההורים, עם הצוותים וכמובן עם הילדים